roestplek aanpakken: advies gevraagd

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2016 18:26 #1105330 door V700 register
roestplek aanpakken: advies gevraagd is gemaakt door V700 register
Beste Volvo-rijders,
Als veelvuldig bezoeker van dit forum nu eens een vraag.
Bij de aankoop van mijn huidige estate (945, 1997, B230FK, M90, benzine, midnight blue, 253K ) heb ik wat blaasjes gemist. Linksonder bij de achterklep kwam de roestplem op de foto's tevoorschijn na wat wegkrabben. Ik wil dit aanpakken. Daarbij is roestpreventie het belangrijkste (of roestvertraging) het belangrijkste, het esthetische aspect (of estatische?) is daaraan ondergeschikt gezien het feit dat de achterklep de plek aan het zicht onttrekt.

Mijn vragen:
Tot hoever schoonkrabben (omtrek)?
Wel of geen roestomvormer gebruiken?
Roest in pitten met zoutzuur verwijderen of kan een Dremel de zaak blank krijgen?
Als het kaal is hoe dan verder?

Ben benieuwd naar jullie tips!

Groet,

Derk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2016 20:12 #1427772 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dinitrol
Mijn auto is ooit eens met dinitrol volgesmeerd dus dat doe ik dan ook maar. Alle losse verf en blaasjes moeten eraf. Roest kan blijven zitten. Losse roest moet er wel af. Ik gebruik een hand staalborstel. Dan dinitrol ML erop en evt dinitol metalic eroverheen. Dan 1 keer per jaar controleren. Ik maar er echt geen heisa van, met een kwartier per plek moet het wel klaar zijn.

En de achterkant niet vergeten. Geen idee hoe het werkt maar mijn spatborden roesten en het kwam er steeds weer doorheen. Nu heb ik ook de achterkant eens volgespoten en nu blijft aan de voorkant ook braaf zitten.

Jij had vroeger toch een 230K?

Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2016 21:43 #1427773 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schoon krabben /schuren
En er een roestomvormer op smeren .
Krijgt een mooie zwarte kleur,en komt er een bruine kleur doorheen dan weer opnieuw behandelen.(maar dat duurt wel even voordat de roest terug komt)
Enne....Volvo,s roesten ook alleen veel langer ........

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2016 01:12 #1427776 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vertragen of beëindigen
Mijn ervaring is dat als je roest wil stoppen, dan moet je het echt volledig verwijderen. Lokaal stralen is het allerbeste i.i.g mechanisch verwijderen maar niet met de staalborstel. De staal borstel polijst de roest wel mooi maar verwijdert het niet. Als je roest niet verwijdert dan gaat het onderhuids gewoon verder, alleen wat langzamer. Als het verwijderen niet volledig lukt dan is vet het beste (blijkt uit meerdere testen). Als je geen vet wil gebruiken dan, na het zo goed mogelijk ontroesten, eerst een goede roestomvormer.

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2016 07:57 #1427780 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Verroest
Goed kaal maken met de staalborstel, dan een stevige roestomvormer. Als je dat doet dan maakt het bijna niet uit wat je erop smeert, zolang het dicht of vet houd krijgt je er geen roest meer.

Zelf gebruik ik altijd eerst zware zinkverf, niet die goedkope bouwmarkt troep, maar een blik zinkverf waarvan je voelt dat het blik 2x zo zwaar is als een normaal blik verf.

Voor holle ruimtes gebruik ik altijd Mike Sanders Fett, top! Nooit meer roest gezien, ook niet op notoire roestbakken als Citroën 2CV, CX en BX.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-04-2016 17:46 #1427797 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic roest weg: stralen of via chemische weg (zuren)
zoals al eerder opgemerkt is t noodzakelijk om echt alle roest weg te halen. Dit lukt niet via krabben, schuren, etc. Altijd blijft er wat achter in de porien. Enige wat echt werkt is of stralen, of via chemische weg (via zuren). Stralen is de minst gevaarlijke variant van beiden. Als je chemie overweegt pas dan op met zoutzuur. Niet alleen vanwege de dampen die ervan af komen, maar ook omdat het de structuur van het metal aantast (metaal wordt bros, dus niet over mogelijk / wenselijk). Fosforzuur zou dit problem niet hebben (zie oa. duitstalige forum: www.rostschutz-forum.de . Daar staat heel veel nuttigs over roestbestrijding).

Het kale metal bescherm je, nadat het echt volledig ontdaan is van roest, met een nieuwe lag zink. Beste method is weer verzinken (oa. mogelijk via setjes als e-zinc - wordt ook in goede autoschade bedrijven gebruikt), de iets minder goede variant is via zinkverf. Daarna weer lakopbouw. Voorts helemaal eens met Chris: holle ruimten behandelen met Mike Sanders. En als er al wat roest zit in de holle ruimten, dan is het raadzaam om eerst FluidFilm toe te passen. Daarmee 'verdrink' je eerst de roest en na verloop van tijd dit afdekken met vet. Lees over deze methode ook eerder genoemde duitstalig forum.
Succes in de strijd!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2016 18:20 #1427798 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tis uit het zicht toch?
tis uit het zicht toch? Beetje schoonkrabben en hammerite.... (maar dan wel aan beide kanten)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2016 00:40 #1427819 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed zo Coen!
Biezonder dat er nog steeds mensen met een staalborstel op de proppen komen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2016 09:59 #1427826 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Roest.....
Hallo Bert,
Tja, zoveel mensen, zoveel meningen :-)
Laat mij mijn mening aan toevoegen:
Voor mij is er maar een manier. Terug naar de kale staalplaat door lokaal te stralen.
Daarna de lak weer opbouwen. Zink, epoxy primer, aflakken in de juiste kleur en blanke lak er overheen.
Ga je niet terug naar de kale staalplaat, dan heb je over een jaar of vier kans op ineens een heel gat. Dan ben je verder van huis op die plek.
Er zijn genoeg (kleine) carrosserie reparateurs die dit klein karweitje voor een redelijk klein prijs willen doen. B.v. van den Berg in Elst (Utr.).
Toevallig heb ik bij hem nu net een V70 Classic daar staan voor soortelijke plekjes aan dorpel en schuifdak.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2016 13:48 #1427832 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja maar wel enorm lastig
ja maar wel enorm lastig hoekje

Moderators: Jerry Stam