Brommend geluid na vering / 960 2.6 Ambassador Line

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2016 09:09 #1105066 door V700 register
Goedemorgen mannen!

Ik heb de auto nog niet op de brug gehad, maar mijn 960 Sedan vertoont - naast het e.e.a. aan stabi rammels - een vreemde brom aan de achterzijde.
Wat ik weet en reeds gezien heb is dat de stabilisatorstangrubbers voor vervangen moeten worden en dat er een fusee aankomt, maar dit vind ik allemaal niet zo schokkend.
De brom achter verontrust me meer.

Helaas ben ik nog helemaal nieuw met de Multilink-techniek, dus de exacte werking wordt me nu pas langzaam bekend. Het geluid wat ik hoor is dus ook iets wat ik nog niet eerder in een auto heb gehoord.
Een kleine omschrijving: de brom treedt op direct na / tijdens het veren van de achterzijde van de auto, te weten in de omgeving van het rechter achterwiel.
Bij het kleinste reliëf in de weg is de brom al hoorbaar. Dat betekent dat ook op de snelweg regelmatig gebrom te horen is achter. Tevens voelt de auto weker aan dan zou moeten.
Dit is echter niet specifiek in een bocht ofzo, het is puur direct na het veren. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik wel een zware lading achterin heb liggen - ik heb haar nog niet getest zonder die lading want ik heb haar pas net.
Morgen ga ik dus horen wat er gebeurt als de lading weg is. Mocht het dan echter verdwijnen, dan is er natuurlijk nog steeds iets aan de hand.

Teruglezend op het forum kom ik niks tot weinig tegen wat dit probleem onderschrijft.
Iemand suggesties?

Groet,

Jelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2016 13:35 #1426227 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Wiellager?
Ik zou eerst je wiellagers eens goed controleren. Versleten wiellagers kunnen bij belasting behoorlijk brommen.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2016 13:53 #1426228 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Jan,
Hoi Jan,

Dank voor je tip, maar een kapot wiellager klinkt toch anders dan dit geluid. Sowieso zou er dan volgens mij een constanter geluid moeten zijn, en een wiellager 'zingt' meer. Maargoed, wellicht is dat bij deze auto heel anders, dus ik ga er gewoon naar kijken, dank!

Groet, Jelle

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2016 14:23 #1426229 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Wiellager is op de burg of
Wiellager is op de burg of met een krik makkelijk te constateren.
De volgende verdachte is de vering. Mogelijk is een schokbreker of een veer niet helemaal lekker meer. Verder kan je achterwielophanging verroest zijn en deels vastzitten. Komt niet vaak voor moet ik zeggen maar het spul wordt natuurlijk wel allemaal ouder.

Zit er genoeg olie in het differentieel? Ook makkelijk te controleren op een brug. Binnenkort zijn er sleuteldagen. Da's een goed moment om kennis te maken met de kennis van de club, de leden en natuurlijk om meteen lid te worden!

Verder moet ik opmerken dat ook dames lid zijn, niet alleen mannuh!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2016 17:23 #1426236 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ah super, dat had ik nog niet
Ah super, dat had ik nog niet gezien! Lijkt me bijzonder leuk om een sleuteldag te gaan doen en ik ga zeker ook lid worden!
Bedankt voor de tips overigens, de werkplaatsafspraak staat vast voor morgen, dus dan mag ik hem de brug op tillen op mijn werk. Wordt wel de vierkoloms (het weegt wat he, haha).

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2016 00:03 #1426264 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Jelle
Hallo Jelle

Is het niet gewoon de uitlaat die ergens tegenaan trilt als het wiel inveert?

groetjes

Mathy (die meende dat er vóór iets los zat, toen de achterschokdempers versleten waren en meende dat er achter iets voor gekraak zorgde, maar na montage van een verstevigingsstang onder tegen de voorkant van de auto, achter de vooras, moest constateren dat het gekraak een heel stuk minder was geworden)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2016 11:46 #1426266 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hahaha, heldere taal Mathy!
Hahaha, heldere taal Mathy!

Ja, de uitlaat was ook al een verdachte. Ik heb er meer over gelezen en nu ik mijn zware lading achter heb kunnen dumpen bij het zelfbrengdepot staat de auto niet alleen weer normaal op zijn wielen achter, maar is het veercomfort ook zwaar verbeterd en het brommen minder... maar nog niet weg!!

Ik ga over een uurtje de brug op, jullie zien zo de resultaten!

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2016 17:24 #1426279 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Ik kreeg vreemd geluid door
Ik kreeg vreemd geluid door versleten tussenaslager. Misschien ook nog een tip!

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2016 15:51 #1426295 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Inderdaad: brommend geluid
Inderdaad: brommend geluid bij permanente forse invering, dat minder wordt bij uitveren kan heel goed de aandrijfas, en dus de uitlijning van het tussenlager, zijn.
Eerste test is om de as dwars op de draairichting heen en weer te schudden: zit daar duidelijk ruimte dan is het lagerrubber aan vervanging toe. Is er weinig ruimte, dan helpt soms het opnieuw afstellen van het lager.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2016 16:49 #1426300 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Multilink
Bij een multilink achteras zit het differentieel tegen de carrosserie bevestigd en verandert de stand tov de aandrijfas niet bij inveren ( volvo700vereniging.nl/node/11931 ). De stand van de wielen tov het wegdek verandert wel bij inveren van een multilink achteras, kan dat niet het probleem zijn? Geen afwijkingen zichtbaar aan de rand van het loopvlak van de band? Voor en achter eens wisselen en kijken of dat verschil maakt?

Moderators: Jerry Stam