Rollend geluid uit wielkast rechts
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-12-2015 23:05 #1104765
door V700 register
Rollend geluid uit wielkast rechts is gemaakt door V700 register
Sinds twee weken meen ik af en toe een rollend geluid te horen in de rechterwielkast (met name op rotondes of in bochten naar links).
Ik heb vorige week de auto op de brug bekeken, maar geen afwijkingen gevonden.
Vandaag viel me op dat het geluid sterker en vaker terugkomt. Het lijkt nu ook hoorbaar als ik stil sta (soms).
Daarmee vallen de wielophanging en het lager af lijkt me?!?!
Zou dit wellicht de stuurpomp kunnen zijn? Het geluid lijkt echt uit de rechterhoek te komen, maar het is me nog niet gelukt met stationaire motor te luisteren met de kap open.
Het gaat om een 940, 1998, B230FK, 391500km
Ik heb vorige week de auto op de brug bekeken, maar geen afwijkingen gevonden.
Vandaag viel me op dat het geluid sterker en vaker terugkomt. Het lijkt nu ook hoorbaar als ik stil sta (soms).
Daarmee vallen de wielophanging en het lager af lijkt me?!?!
Zou dit wellicht de stuurpomp kunnen zijn? Het geluid lijkt echt uit de rechterhoek te komen, maar het is me nog niet gelukt met stationaire motor te luisteren met de kap open.
Het gaat om een 940, 1998, B230FK, 391500km
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2015 09:08 #1424114
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Voorpijp?
Dit lijkt een beetje op het verschijnsel dat de voorpijp tegen het chassis aan trilt.
Dat doet zich met name voor op rotondes en in bochten naar links.
Een beugel tussen voorpijp en het vliegwielhuis monteren gaat dit probleem oplossen.
Het aandraaien van de flensbouten is altijd een optie maar dat lost het vaak niet op.
Groeten,
Dat doet zich met name voor op rotondes en in bochten naar links.
Een beugel tussen voorpijp en het vliegwielhuis monteren gaat dit probleem oplossen.
Het aandraaien van de flensbouten is altijd een optie maar dat lost het vaak niet op.
Groeten,
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2015 22:39 #1424128
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic rollend of tikkend?
Haal de wieldop er eens af. Er kan een wielbout zijn afgebroken. Dat komt er van wanneer je het vast-is-vast principe handhaaft of ruig met een luchtsleutel te keer gaat. Dit in plaats van de wielbouten netjes met een momentsleutel aan te halen (aluminium wiel 85 Nm, staal 100 Nm).
Heb je een LPG wagen, kijk dan of het optreedt na het voltanken en bij een driekwart gevulde tank ophoudt. Gebeurt overigens zelden. Dat geluid lijkt van dezelfde plaats te komen.
Heb je een LPG wagen, kijk dan of het optreedt na het voltanken en bij een driekwart gevulde tank ophoudt. Gebeurt overigens zelden. Dat geluid lijkt van dezelfde plaats te komen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2015 20:31 #1424180
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voorpijp en wielmoeren
Bedankt voor de tips heren! Ik zal morgen nog eens op onderzoek gaan. Wielmoeren lijkt me trouwens onlogisch, inmiddels valt het me op dat het geluid ook optreed als de auto stilstaat met het rechterwiel lager als de rest. Het heeft ook iets met resonantie te maken, omdat het geluid soms ook tijdens het koppelen en of remmen hoorbaar is. Het is touwens wel een LPG auto.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2015 20:52 #1424183
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dubbel account?
Blijkbaar ben ik 2 keer geregistreerd op dit forum met hetzelfde mailadres, de profielnaam is gelijk, maar het wachtwoord anders.
Moderater: Kan het eerste account verwijderd worden en deze behouden?
Moderater: Kan het eerste account verwijderd worden en deze behouden?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2015 23:04 #1424189
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Job
Volgens mij kun je niet twee verschillende accounts hebben met dezelfde inlognaam. Voor de zekerheid heb ik het even nagekeken. Er is slechts één account bekend met jouw inlognaam en met jouw emailadres.
groetjes
Mathy (moderator)
Volgens mij kun je niet twee verschillende accounts hebben met dezelfde inlognaam. Voor de zekerheid heb ik het even nagekeken. Er is slechts één account bekend met jouw inlognaam en met jouw emailadres.
groetjes
Mathy (moderator)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2015 22:47 #1424216
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voorpijp
Vanavond even gekeken, het was de voorpijp, die zat 3mm van een chassis deel af.
Ik heb dit tijdelijk met een paar tyreribs op zij getrokken en het geluid is weg.
Nu nog een definitieve oplossing zoeken, is hier een standaard beugel voor?
Buurman adviseerde mij olieniveau te controleren, die bleek helaas veels te laag... dus meteen maar olie en filter vervangen.
Eigenlijk heeft de 940 nooit veel olie verbruikt, dus peilde ik ook niet meer zo vaak. Laatste tijd veel zware karren getrokken, zou het olieverbruik daar van steigen?
Ik heb dit tijdelijk met een paar tyreribs op zij getrokken en het geluid is weg.
Nu nog een definitieve oplossing zoeken, is hier een standaard beugel voor?
Buurman adviseerde mij olieniveau te controleren, die bleek helaas veels te laag... dus meteen maar olie en filter vervangen.
Eigenlijk heeft de 940 nooit veel olie verbruikt, dus peilde ik ook niet meer zo vaak. Laatste tijd veel zware karren getrokken, zou het olieverbruik daar van steigen?
23-12-2015 01:27 #1424218
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic vlampijp
De vlampijp bij de turbo en aan de kat zijde loshalen.
De vlampijp rechtzetten. Als er geen uitlaatbeugel zit of gebroken is ter hoogte van de bak (zit een speciale bout waar een moer op kan) deze kopen en erop zetten.
Deze beugel is om de vlampijp te fixeren. Juist om dit te voorkomen.
Olie verbruik kan idd komen door het trekken van zware lading.
De turbo de motor moet harde werken, iets meer carterdruk dus meer oliedamp dat er afgezogen wordt. En bij beginnende slijtage van de turbo gaat de turbo bij belasting ook meer olie gebruiken.
De vlampijp rechtzetten. Als er geen uitlaatbeugel zit of gebroken is ter hoogte van de bak (zit een speciale bout waar een moer op kan) deze kopen en erop zetten.
Deze beugel is om de vlampijp te fixeren. Juist om dit te voorkomen.
Olie verbruik kan idd komen door het trekken van zware lading.
De turbo de motor moet harde werken, iets meer carterdruk dus meer oliedamp dat er afgezogen wordt. En bij beginnende slijtage van de turbo gaat de turbo bij belasting ook meer olie gebruiken.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Moderators: Jerry Stam