Olie lekkage, tips nodig!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-11-2015 18:06 #1104683
door V700 register
Olie lekkage, tips nodig! is gemaakt door V700 register
Heren,
Vandaag met de 940 een 'classic' rally gereden met school, meer een tijdrit over verharde wegen. Na afloop een enorme verkleuring van olie onder de auto, door de regen leek het erger dan het was. Ongeveer 10 vierkante centimeter na een kwartiertje. Gepeild en het niveau was ook aardig minder. Onder de auto gaan kijken en nu zie ik dat hij lekt tussen het blok en de bak. Tijdens de rally aardig hard gereden en veel geplankt. Is het hem fataal geworden? Ik zat te denken aan een krukas keerring. Ook heb ik het vermoeden dat de carter ventilatie schoon moet worden gemaakt. Iemand een idee hoe ik hier het beste achter kan komem? En ervaringen met het vervangen van die keerring? Hoe lang duurt zoiets met brug en iemand die er verstand van heeft? Alle tips zijn welkom!
Marc
Vandaag met de 940 een 'classic' rally gereden met school, meer een tijdrit over verharde wegen. Na afloop een enorme verkleuring van olie onder de auto, door de regen leek het erger dan het was. Ongeveer 10 vierkante centimeter na een kwartiertje. Gepeild en het niveau was ook aardig minder. Onder de auto gaan kijken en nu zie ik dat hij lekt tussen het blok en de bak. Tijdens de rally aardig hard gereden en veel geplankt. Is het hem fataal geworden? Ik zat te denken aan een krukas keerring. Ook heb ik het vermoeden dat de carter ventilatie schoon moet worden gemaakt. Iemand een idee hoe ik hier het beste achter kan komem? En ervaringen met het vervangen van die keerring? Hoe lang duurt zoiets met brug en iemand die er verstand van heeft? Alle tips zijn welkom!
Marc
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2015 10:03 #1423622
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Carterventilatie
Bij mijn LPT met LPi kon ik de plastic olieafscheider van de carterventilatie demonteren door het inlaatspruitstuk los te maken van het blok en opzij weg te duwen. Wel had een afgezaagde steeksleutel nodig voor de moer op het achterste tapeind door de plaatsing van de achterste gasinjector. Vaak is de O-ring tussen blok en olieafscheider uitgehard en dicht dan niet goed meer af. Ik trof een keihard geworden ring aan, het leek wel een deel van het plastic huis geworden.
Overigens geeft één drupje olie al een behoorlijke verkleuring van een natte straat.
Door rijwind is het soms lastig te zien waar de olie echt vandaan komt, dus ik zou nog maar eens goed kijken voordat je de achterste keerring gaat vervangen.
Overigens geeft één drupje olie al een behoorlijke verkleuring van een natte straat.
Door rijwind is het soms lastig te zien waar de olie echt vandaan komt, dus ik zou nog maar eens goed kijken voordat je de achterste keerring gaat vervangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2015 11:43 #1423628
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderkant droog, PCV nat...
Vandaag de auto maar eens goed afgespoten vanonder. In de garage gezet met een pan d'r onder en een witte deken. Wat me opviel, verbinding motor-bak gewoon droog. Maar goed, dat bekijk ik morgen nog maar eens om het zeker te stellen. Wat me nog meer opviel was dat er een soort stoom van onder de auto vandaan kwam en dat de Carter ventilatie behoorlijk onder de olie zat. Zie de foto's ook. Dus morgen die maar eens uit elkaar halen. Zo'n seal voor die pcv, kun je die nog bij de dealer halen of heb je hier een speciaal adresje voor nodig? Hoop heel erg dat het de Carter ventilatie is die lekt...
Marc
Marc
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2015 12:24 #1423630
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoveel
Die hoeveelheid smurrie rond de carterventilatie is niet ongebruikelijk als er al een tijd niets aan gedaan is hoor. Bij mijn auto's was het ook zo voordat ik dat aanpakte. Zo'n ring kun je nog wel bij de dealer halen, reken wel op een dag levertijd. Is een speciale, een groene.
Stoom/waterdamp was niet toevallig van een waterplas waar je met de warme motor boven stond?
Andere dingen die voor lekkage kunnen zorgen zijn oliepeilbuis (maar lijkt me niet zo waarschijnlijk), de o-ringetjes om de as van de verdeler of lekke koppakking. Verder nog een niet-voor-montage-met-olie-ingesmeerde ring op het oliefilter of evt een beginnend lekke koppakking waardoor olie naar buiten lekt (had ik met mijn vorige 940).
Stoom/waterdamp was niet toevallig van een waterplas waar je met de warme motor boven stond?
Andere dingen die voor lekkage kunnen zorgen zijn oliepeilbuis (maar lijkt me niet zo waarschijnlijk), de o-ringetjes om de as van de verdeler of lekke koppakking. Verder nog een niet-voor-montage-met-olie-ingesmeerde ring op het oliefilter of evt een beginnend lekke koppakking waardoor olie naar buiten lekt (had ik met mijn vorige 940).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2015 14:21 #1423636
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ringetje
Mijn mannetje in Utrecht had hem zo liggen, kost bijna niets. Omdat ik het inlaatspruitstuk heb losgemaakt, heb ik ook een nieuwe inlaatpakking gebruikt. Geloof niet dat dat helemaal nodig was, maar als je de boel toch los hebt.
Ondanks de nieuwe ring zweet de motor nog steeds wat met af en toe een drupje op straat (ik heb het liever over zweten dan lekken, klinkt minder dramatisch). Verder nog geen tijd ingestoken, maar zonder het gezien te hebben, denk ik nu aan het turbo retourpijpje.
Ondanks de nieuwe ring zweet de motor nog steeds wat met af en toe een drupje op straat (ik heb het liever over zweten dan lekken, klinkt minder dramatisch). Verder nog geen tijd ingestoken, maar zonder het gezien te hebben, denk ik nu aan het turbo retourpijpje.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2015 14:50 #1423639
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou
Als je het inlaatspruitstuk loshaalt zou ik sowieso een nieuwe pakking monteren. De oude is vaak niet lek maar wel helemaal droog en hard geworden en niet meer samendrukbaar. Opnieuw monteren geeft toch hogere kans op valse lucht.
Die retourleiding is inderdaad ook nog een goede kanshebber (mits je een turbo hebt). Er staat niet veel druk op maar er stroomt wel wat olie door.
Die retourleiding is inderdaad ook nog een goede kanshebber (mits je een turbo hebt). Er staat niet veel druk op maar er stroomt wel wat olie door.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2015 15:03 #1423640
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zonder.......
Ik heb de carterventilatie los gehaald zonder het inlaatspruitstuk er af te halen. Wel even de cis-klep verwijderen, dan is het prima te doen.
Carterventilatie doorgespoeld met wasbenzine en voorzien van 2 nieuwe o-ringen. Uurtje werk.
Carterventilatie doorgespoeld met wasbenzine en voorzien van 2 nieuwe o-ringen. Uurtje werk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2015 15:50 #1423643
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar
Maar had jij ook Vialle LPi? Als je LPi hebt zitten de injectoren van cilinders 1 t/m 3 aan de onderkant van het inlaatspruitstuk, precies waar je aan de slag met de ventilatie. Ik denk dat je de ventilatie al bijna niet ver genoeg omhoog kan doen om m uit het blok te krijgen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2015 16:58 #1423644
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nup......
Nee, geen Lpi.
Maar de TS heeft het ook niet over Lpi, dus misschien kan het eenvoudig......
Gas is toch om op te koken?
Maar de TS heeft het ook niet over Lpi, dus misschien kan het eenvoudig......
Gas is toch om op te koken?
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-12-2015 12:17 #1423653
door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic EGR
En als er EGR op zit, dan moet alsnog het inlaatspruitstuk er af, want er zijn al hele volksstammen geweest die het hebben geprobeerd..... en niet gelukt.
Ik moet het klusje ooit nog een keer doen, staat op de ToDo-list
Ik moet het klusje ooit nog een keer doen, staat op de ToDo-list
Moderators: Jerry Stam