ECC Blower 940 in de war......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2015 10:04 #1104656 door V700 register
ECC Blower 940 in de war...... is gemaakt door V700 register
Sinds een paar dagen is de blower van mn 940 in de war. Meestal doet hij t niet, soms springt ie ineens aan.
Tot gisteren geen heel groot probleem, maar nu, met vorst op de ruiten en een hoop vocht in de lucht, wel.
Grote vraag, wat te doen?

Daar alle onderdelen van het blowen kunnen werken, maar meestal niet, weet ik niet goed waar ik moet beginnen.
De blower maakte al een tijdje wat meer lawaai dan voorheen, dus ik vermoed een soort van vastloper, maar weet t niet zeker.
Vraag is; Waar begin ik, en in welke volgorde.....

Alvast bedankt voor een eventuele reactie.

Het gaat om een 945 '97, LPT G3 automaat met ECC.

Grt. Robbie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2015 10:19 #1423409 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is
Is alleen de ventilator het probleem (hoe hard de lucht uit de openingen komt) of is ook de sturing een probleem (uit welke openingen de lucht komt) ??

Ventilatormotor heeft soms wat smering nodig, ik dacht dat je m bij ECC van onderaf uit komt bouwen. Schopplaat boven de voeten van de passagier eraf, dan kun je er bij. Ik heb het zelf nooit gedaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2015 10:50 #1423412 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo ver ik kan beoordelen,
Zo ver ik kan beoordelen, wanneer hij blowt, blowt ie lekker! Ik bedoel dat dan alles gewoon werkt zoals t moet.
Het probleem is dat hij het meestal niet/nul doet. Oftewel, hij blowt niet. Op geen van de standen.

Heb inmiddels schopplaat en handschoenenkastje los. Neem aan dat de blower in het zwarte omhulsel zit.
Logischerwijs zo ik denken dat er ergens een los contactje zit, daar hij t af en toe wel doet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2015 11:00 #1423413 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic T
De ventilator doet het dus niet, als die het wel doet dan reageert de luchtstroom ook op de gekozen uitstroomopening.

T kan zijn dat de motor zwaar loopt, of dat de aansturing vanuit de regelunit niet goed is. ECC heeft geen kachelweerstand voor de snelheid van de ventilator.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2015 11:17 #1423414 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic citeer; T kan zijn dat de
citeer; T kan zijn dat de motor zwaar loopt, of dat de aansturing vanuit de regelunit niet goed is.

ok, dus eerst kijken ik de blower wat soepeler kan laten lopen, en eventueel checken of de blower op t juiste moment stroom krijgt. (als ik de juiste draden kan vinden, ben geen elctrokoning)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2015 11:27 #1423416 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In
In de paravent, de plaat tussen motorkap en voorruit, zitten spijlen. Onder die spijlen hoort een fijnmazig gaasroostertje. Vaak zie je dat de verlijming van dat roostertje loslaat waardoor het schuin naar beneden hangt of helemaal losgelaten is en naar beneden is gevallen onder de ruimte van de paravent. Als dat het geval is kunnen bladeren en takjes door de spijlen vallen en uiteindelijk in de kachelventilator komen. Dan draait hij ook niet goed meer.

Gaasrooster even nakijken kan nooit kwaad.

Als de ventilator vol troep zit dan zitten de geventileerde kokerbalken ook vol met die zooi waardoor ze vochtig blijven en niet goed droog ventileren wat kans op roest en lekkages naar binnen geeft (lekkages zullen bij jou meevallen want je hebt het klepje voor voetenventilatie niet denk ik). Met de tuinslang in die openingen goed doorspoelen kan helpen om die troep er uit te krijgen. Dat lukt overigens niet in één keer, ik spoel de openingen altijd goed door als ik de auto was (ik was altijd met de hand + tuinslang en autoshampoo). Bij mijn vorige 940 met scheef rooster heeft het wel een aantal keer wassen geduurd voor er bij spoelen alleen schoon water uit kwam.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2015 12:09 #1423418 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Kachelweerstand?
Ik meen dat het zo genoemd wordt Robbie, gebruik de zoekfunctie op het forum even.
Ik heb zelf een paar jaar geleden dezelfde verschijnselen gehad en bij mij was dat de oorzaak.
Hij zit grofweg gezegd achter het dashboard kastje.
Een zwart blokje met twee stekkers er op.

Groeten,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2015 12:56 #1423421 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kachelweerstand, zit deze er
Kachelweerstand, zit deze er ook in wanneer je ECC hebt? Is t niet zo dat als de kachelweerstand t niet doet dat deze in standje 5 het nog wel doet, dus dat er alleen geen weerstand is voor 0,1,2,3 en 4?
En bij jou was deze kachelweerstand kapot (dus vervangen) of denk je dat ik daar t beste kan gaan meten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2015 13:33 #1423423 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Volgens mij niet, ECC is geen kachelweerstand.

Symptoom van een defecte weerstand is inderdaad dat de ventilator het alleen nog op stand 5 doet. Er is dan een beveiliging doorgebrand. Dat is heel duidelijk, altijd wel op stand 5 en nooit op de andere standen.

Ik denk echter dat bij iets anders aan de hand is, aangezien hij het soms wel/niet doet, en volgens mij soms ook op standen 2, 3 en 5. En je waarschijnlijk dus geen weerstand hebt.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2015 15:10 #1423428 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Zie hier,
Deze bedoel ik,

www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/innenra...aumgeblaese/1036119/

Ik heb een 945 mj 1996 met ECC en heb ook problemen met de blower gehad, dacht ik. Soms wel en soms weer niet. Blowermotor uitgebouwd, schoongemaakt, geen resultaat.
Deze weerstand vernieuwd, probleem opgelost.

Zit achter het dashboardkastje tegen het kachelhuis met vier schroefjes, ik meen sleutelmaat 8.

Groeten,

Moderators: Jerry Stam