Zoemen stuurpomp
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2015 12:19 #1104634
door V700 register
Zoemen stuurpomp is gemaakt door V700 register
Beste forummers,
Heb mijn 940 nu een half jaar en vanaf het begin heb ik al mijn twijfels bij de stuurpomp. Eerste keer viel het me op dat de auto erg begon te zoemen bij sturen en toen ik het olie niveau controleerde was het vaatje bijna helemaal leeg. Volgende dag de speciale olie ervoor gehaald, wilde ik 'm bijvullen en toen zat hij ineens weer op normaal niveau, dus hoefde niks erbij te doen. Raar maar waar. Nu reed ik gisteren eens fors de bocht door en daarna weer hetzelfde zoemende geluid dat optrad. Lijkt ook zwaarder te sturen dan. Olie niveau nog niet gecontroleerd overigens. Iemand ervaring met eenzelfde probleem als dit, of ben ik de enige? Alvast bedankt.
Gr,
Marc
Heb mijn 940 nu een half jaar en vanaf het begin heb ik al mijn twijfels bij de stuurpomp. Eerste keer viel het me op dat de auto erg begon te zoemen bij sturen en toen ik het olie niveau controleerde was het vaatje bijna helemaal leeg. Volgende dag de speciale olie ervoor gehaald, wilde ik 'm bijvullen en toen zat hij ineens weer op normaal niveau, dus hoefde niks erbij te doen. Raar maar waar. Nu reed ik gisteren eens fors de bocht door en daarna weer hetzelfde zoemende geluid dat optrad. Lijkt ook zwaarder te sturen dan. Olie niveau nog niet gecontroleerd overigens. Iemand ervaring met eenzelfde probleem als dit, of ben ik de enige? Alvast bedankt.
Gr,
Marc
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-11-2015 19:50 #1423296
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Doet
ie bij mij ook en bij maximale stuur uitslag wordt het iets erger. Niveau blijft bij mij op hetzelfde peil. Ik geef de ouderdom de schuld. Mijn 245 heeft het ook en die is van 82 de 940 van 97
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-11-2015 14:34 #1423335
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vullen
Al lijkt er soms nog genoeg olie in het reservoir te zitten (zichtbaar aan de peilstok), wat verder bijvullen liet bij mij de bijgeluiden verdwijnen. Proberen waard.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-11-2015 18:04 #1423341
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Er
zit op de peilstok een koud en warm peil niveau. Dit hou ik aan en ik hoef nooit bij te vullen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2015 09:42 #1423349
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet nodig
Bijvullen zou in principe ook niet nodig moeten zijn want het is een gesloten systeem. Het is wel lastig peilen met zo'n schroefdop, want moet je die er nou indraaien of niet? Ik gebruik een duimstok, maar zo nauw komt allemaal niet.
Ik heb de afgelopen drie jaar (denk ik) twee keer een klein beetje bij moeten vullen. Beide keren begon de bekrachtiging wat te kreunen en zoemen als je bij een warme motor aan het stuur draaide. Iets bijvullen en de bijgeluiden waren weer weg.
Ik denk dat het systeem her en der wat zweet als er druk wordt opgebouwd (sturen op lage snelheid en tegen eindaanslag) en zo wat olie kwijtraakt.
Ik heb de afgelopen drie jaar (denk ik) twee keer een klein beetje bij moeten vullen. Beide keren begon de bekrachtiging wat te kreunen en zoemen als je bij een warme motor aan het stuur draaide. Iets bijvullen en de bijgeluiden waren weer weg.
Ik denk dat het systeem her en der wat zweet als er druk wordt opgebouwd (sturen op lage snelheid en tegen eindaanslag) en zo wat olie kwijtraakt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2015 12:22 #1423351
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is sowieso verstandig
Het is sowieso verstandig eens de olie te vervangen van je stuurbekrachtiging. Vaak zit die er een wagenleeftijd in.
Je kunt dat zonder heel veel moeite doen door een paar keer bij een beurt, als die plaat onder de motor er toch af is, het potje naar beneden te brengen en leeg te laten lopen (netjes opvangen natuurlijk).
Compleet vervangen en spoelen kan natuurlijk ook en is zelfs beter, maar soms kun je ook de makkelijke weg kiezen en vinden dat goed ook goed genoeg is.
Je kunt dat zonder heel veel moeite doen door een paar keer bij een beurt, als die plaat onder de motor er toch af is, het potje naar beneden te brengen en leeg te laten lopen (netjes opvangen natuurlijk).
Compleet vervangen en spoelen kan natuurlijk ook en is zelfs beter, maar soms kun je ook de makkelijke weg kiezen en vinden dat goed ook goed genoeg is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2015 13:14 #1423352
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bijvullen
Bijvullen is ook een beetje verversen..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2015 17:50 #1423355
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, mijn Land Rover ververst
Ja, mijn Land Rover ververst de motorolie permanent, maar sommige onbenullen noemen dat lekken!
Hij doet hetzelfde trouwens ook met de stuurolie en de koelvloeistof....
Engels systeem hè?
Hij doet hetzelfde trouwens ook met de stuurolie en de koelvloeistof....
Engels systeem hè?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2015 12:01 #1423367
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn ervaring is dat alle 700
Mijn ervaring is dat alle 700's bij maximale uitslag beginnen te janken. Mijn 740 heeft dat; de 760 van mijn ouders had dat ook; en als ik een 700 in het wild tegenkom, hoor ik hetzelfde geluid. Of de 900's dit ook hebben weet ik niet.
Wellicht dat jij een ander probleem hebt; maar als het om geluiden gaat van de stuurbekrachtiging, dan is bovenstaande normaal.
Wellicht dat jij een ander probleem hebt; maar als het om geluiden gaat van de stuurbekrachtiging, dan is bovenstaande normaal.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-11-2015 01:22 #1423379
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic bijvullen
is lekken en meestal bij het stuurhuis, was bij mij het geval. Stuurhuis vervangen voor een gereviseerde en lekken en bijvullen weg maar enigszins kreunen en een beetje piepen af en toe vindt ik niet erg.
En peilen doe je met draaiende motor als deze warm is op een gelijke vloer. Dop eraf peilstokje schoonmaken dop erop draaien en weer losnemen en kijken. Wel kijken bij het streepje hot, er net boven is geod. Koud peilen kan ook dan staat hij als het goed is net boven het streepje cold.
Bij mijn scooter heb ik ook een schroefdop voor carterolie maar peilen is alleen een kwestie van los schroeven, schoonmaken en erin steken en eruit halen niet erin draaien en dan kijken wat het peil is.
Moet dat ook zo bij het peilen van het reservoir van de stuurpomp vraag ik me af.
En peilen doe je met draaiende motor als deze warm is op een gelijke vloer. Dop eraf peilstokje schoonmaken dop erop draaien en weer losnemen en kijken. Wel kijken bij het streepje hot, er net boven is geod. Koud peilen kan ook dan staat hij als het goed is net boven het streepje cold.
Bij mijn scooter heb ik ook een schroefdop voor carterolie maar peilen is alleen een kwestie van los schroeven, schoonmaken en erin steken en eruit halen niet erin draaien en dan kijken wat het peil is.
Moet dat ook zo bij het peilen van het reservoir van de stuurpomp vraag ik me af.
Moderators: Jerry Stam