stuurbekrachtigings pomp overleden?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2015 09:41 #1104559 door V700 register
stuurbekrachtigings pomp overleden? is gemaakt door V700 register
Mijn 940 uit januari 97, heeft een probleem. Als je te ver in stuurt dan maakt hij zoń naar piepend/ slippend geluid, dat schijnt normaal te zijn met insturen tot het uiterste. Maar nu doet hij het dus ook als ik gewoon aan het stuur draai. En hij heeft dan geen stuurbekrachtiging.
Het begon eigenlijk eerst als de auto koud was, als ik eenmaal weggereden was, dan deed hij dat niet meer, en merkte ik er niets aan
Gisteren kwam ik dus niet meer weg, hij piepte als een gek, en aan het stuur draaien lukte bijna met geen mogelijkheid..
Nu ben ik bang dat de pomp is overleden? Of zijn er nog andere mogelijkheden..Auto heeft ruim 6 ton gelopen. Stuurbekrachtigingsolie zit er genoeg in, dat lekt hij ook niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ruud Reniers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-10-2015 10:01 #1422812 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic V-snaar staat strak genoeg?
V-snaar staat strak genoeg?

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2015 10:37 #1422813 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Oliepeil gecontroleerd
In dat zwarte vaatje

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2015 12:24 #1422817 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De spaninrichting kan los
De spaninrichting kan los zijn van de stuurpomp, dan staat je snaar te slap....

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2015 18:16 #1422826 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Eerste verdachte is die snaar
Eerste verdachte is die snaar die iedereen noemt: te slap of versleten. Als de bodem van de poelies glanst weet je genoeg: vervangen!
Volgende is oude olie: een verversing kan de boel nog aardig opfrissen. Je geeft al aan dat hij wel op peil staat, dus te weinig olie is het niet.
Als laatste zou ik het stuurhuis verdenken: als er ene terugslagklep blijft hangen, merk je dat met koude motor eerder dan met warme, en de pomp krijgt het ineens heel moeilijk als de stromen in het stuurhuis niet kloppen.
Pomp zelf verdenk ik eigenlijk niet, want die zou het juist moeilijker krijgen met warme olie dan als alles koud is. Dan stuurt hij koud lichter dan warm.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2015 21:29 #1422833 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de reacties. De
Bedankt voor de reacties. De snaar staat niet te slap. Die ziet er verder nog goed uit. Stuurbekrachtigingsolie is dus ook netjes op pijl, de kleur is ook mooi. Maar verversen kan nooit kwaad, geen idee wanneer dat voor het laatst gedaan is. We laten de auto binnenkort nakijken, het is inderdaad echt met koude motor, kan er nu niet meer mee weg rijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2015 09:14 #1422844 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lastig peilen
Ik vind het lastig peilen met zo'n schroefdop, gebruik meestal een duimstok of zo. Ik heb al eerder meegemaakt dat ik dacht dat de olie op peil was, maar dat door toch wat bij te vullen allerlei bijgeluiden verdwenen. Het is mij niet duidelijk hoe je nu oprecies moet peilen, met losse dop of dop er helemaal opgeschroefd.
Overigens, als je gepiep en gekrijs hoort, is dat een slippende V-snaar. Als die in de uiterste standen (maximale bekrachtiging tegen de eindaanslag) ook krijst, dan staat die op het randje aangespannen. Ik zou beginnen met iets opspannen of een andere snaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2015 21:54 #1422863 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als er te weinig olie in zit
Als er te weinig olie in zit dan maakt hij een zingend zeurend geluid, dat had ik met mijn vorige auto. Die bleek te stuurbekrachtigingsolie te lekken En dat peilstokje was helemaal droog toen..Dat heeft deze auto zeker niet, hij krijst en piept inderdaad. Maar kan vervolgens ook nauwelijks aan het stuur draaien..

Moderators: Jerry Stam