Distributieriem overlangs doorsnijden
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2015 17:46 #1104378
door V700 register
Distributieriem overlangs doorsnijden is gemaakt door V700 register
Gisteravond keek ik naar S.O.S.-car rescue (National Geographic) en in dat programma werd een distributieriem van een Nissan Skyline GTR vervangen door hem overlangs in de lengterichting dus, door te snijden. Daarna werd de ene helft er af gehaald en de nieuwe gemonteerd. Pas daarna ging de rest van de oude riem er af.
Iemand wel eens deze methode gezien/geprobeerd?
Ik was verbluft door de simpele methode zonder gebruik van speciale gereedschappen.
Iemand wel eens deze methode gezien/geprobeerd?
Ik was verbluft door de simpele methode zonder gebruik van speciale gereedschappen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2015 18:06 #1421855
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ik ook gezien een tijd
Heb ik ook gezien een tijd geleden.
Vaak ziet het er eenvoudig uit als hij dat soort dingen doet: ik heb geprobeerd om het met een opgespannen riem te doen: misschien was mijn stanleymes niet scherp genoeg......?
Bovendien moet je er vanuit gaan dat de oude riem exact goed zat, ik lees toch weleens dat die 1 of 2 tandjes verschoven is?
Vaak ziet het er eenvoudig uit als hij dat soort dingen doet: ik heb geprobeerd om het met een opgespannen riem te doen: misschien was mijn stanleymes niet scherp genoeg......?
Bovendien moet je er vanuit gaan dat de oude riem exact goed zat, ik lees toch weleens dat die 1 of 2 tandjes verschoven is?
18-09-2015 18:19 #1421856
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Kan je proberen
Ik zou dan wel zeker willen weten dat ie goed zit en iets minder spanning ga je toch nodig hebben om de nieuwe riem er op te krijgen. (die is vast iets strakker dan de oude, daarom vervang je 'm)
Werkwijze is vast halverwege de riem het mes erin en dan motor ronddraaien als je gaat snijden. (je wil vast je tandwielen niet beschadigen, als die het al winnen van je mes)
Om eerlijk te zijn, ik gok het niet en vervang de riem wel met een tegenhouder. (enige special tool die je nodig hebt en die is vast wel ergens te lenen)
Werkwijze is vast halverwege de riem het mes erin en dan motor ronddraaien als je gaat snijden. (je wil vast je tandwielen niet beschadigen, als die het al winnen van je mes)
Om eerlijk te zijn, ik gok het niet en vervang de riem wel met een tegenhouder. (enige special tool die je nodig hebt en die is vast wel ergens te lenen)
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2015 22:08 #1421861
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij Timen...
Ook de distributie riem gewoon met de tegenhouder vervangen uurtje.werk.
Maar ik ken de methode wel,,je móet dan ook een beetje geluk hebben en weten wat je doet bij een redblock zou het waarschijnlijk nog wel lukken ook.
Succes
Groet Marcel
744 "91 olivegreen .
Maar ik ken de methode wel,,je móet dan ook een beetje geluk hebben en weten wat je doet bij een redblock zou het waarschijnlijk nog wel lukken ook.
Succes
Groet Marcel
744 "91 olivegreen .
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2015 11:29 #1421873
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Je krijgt bij een redblock de nieuwe riem er toch niet op zonder de kap over de onderste helft van de distributie weg te halen? Om die kap eraf te krijgen moet je de krukaspoelie er afhalen, met de tegenhouder. Als je de boel al zover gedemonteerd hebt dan lijkt me de tijdsbesparing me eigenlijk minimaal omdat je dan niet veel meer hoeft te doen (spanner indrukken en vastzetten, oude riem eraf, nieuwe riem erop, spanner weer vrijgeven).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2015 21:10 #1421877
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Handig
Voor dat moderne spul een oplossing omdat het helaas vaak nodig is.
Bij een 740 is de constructie gewoon goed en dus een riempje
vervangen zo gedaan.
Bij een 740 is de constructie gewoon goed en dus een riempje
vervangen zo gedaan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-09-2015 11:16 #1421883
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Die opmerking snap ik niet helemaal. Bij moderne auto's worden de standtijden van de riemen toch alleen maar langer? Redblock is dacht ik 75.000 km, terwijl de laatste whiteblocks bijv. al 90.000 halen. Waarom het daar vaak nodig is begrijp ik dus niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-09-2015 12:52 #1421886
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Riem doorsnijden is handig
Riem doorsnijden is handig bij motoren met dubbele nokkenas. Dan verloopt de Timing niet. Al werkt een griptang ook prima.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-09-2015 13:34 #1421887
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Distributie vernieuwen met de riem langsop snijden
Bij de B200-B230 motoren zie ik het mij nog niet doen.
Als je bij de 850 of V70 alleen de distributieriem gaat vervangen zou het wel kunnen.
Toch moeten meestal ook de spanrol, waterpomp enz. vervangen worden.
Als je bij de 850 of V70 alleen de distributieriem gaat vervangen zou het wel kunnen.
Toch moeten meestal ook de spanrol, waterpomp enz. vervangen worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-09-2015 16:15 #1421890
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onhandig
'Vaak nodig' bedoelde ik mee dat het een prima oplossing is voor het moderne spul.
Zelf een heel kort tijdje een Carisma gehad, zelfs de dealer kon de distributie niet fatsoenlijk
vervangen en heeft de auto zelfs gesloopt.
Bij ouder auto's werd er ook nog over na gedacht dat ooit iemand de riem weer eens
moest vervangen.
Zelf een heel kort tijdje een Carisma gehad, zelfs de dealer kon de distributie niet fatsoenlijk
vervangen en heeft de auto zelfs gesloopt.
Bij ouder auto's werd er ook nog over na gedacht dat ooit iemand de riem weer eens
moest vervangen.
Moderators: Jerry Stam