airco compressor aan en dan snel weer uit

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-07-2015 23:31 #1104152 door René Minnebo (GAST)
airco compressor aan en dan snel weer uit is gemaakt door René Minnebo (GAST)
airco is gevuld en geen lekkages

knop op dashboard ingedrukt
ventilator op 2
kachel op koud0
weinig tot geen koude lucht ( duurt erg lang

compressor slaat aan en 5 sec later weer uit. slaat vrijwel snel weer aan en na 5 sec weer uit. Is niet goed want ik heb op vakantie in frankrijk een 940 estate rijder gevraagd of hij zijn airco is aan wilde zetten en zijn compressor bleef lekker door draaien.

Wat is bij mijn 940 het probleem.

Ik vermoed de koppeling van de compressor??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2015 08:45 #1420126 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Magneetkoppeling
Dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan de magneetkoppeling van de compressor. Zie bijv. dit draadje: <a href=" volvo700vereniging.nl/node/49543 " target="_blank">Volvo 700 vereniging

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2015 10:06 #1420128 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
Wij kunnen het vanachter het scherm niet zien en je geeft zelf het antwoord eigenlijk al, dus aan de slag (<a href=" volvo700vereniging.nl/node/37807 " target="_blank">klik) zou ik zeggen...

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-07-2015 13:12 #1420134 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic ik
ga zo ff met het voeler maatje tussen de koppeling. ik hou jullie op de hoogte. Zit nog op de camping in frankrijk. Altijd leuk om ff de motorkap open te hebben staan en dan van die nieuwsgierige mensen erbij die vragen is ie stuk.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-07-2015 15:40 #1420135 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic ik
heb de speling gemeten met mijn voeler maatje en met een 0,6 kom ik met een heel klein beetje weerstand ertussen en met 0,55 ging het heel soepel. Naarmate het ik met de 0,6 meer aan het schuiven was ging deze ook soepeler. Ik hou het dus op 0,6 en dat is teveel. Thuis zal ik het spul demonteren en jullie op de hoogte houden.

Morgen dus maar met ARKO naar huis rijden.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
24-07-2015 23:38 #1420147 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic speling
Deze speling zorgt niet voor het snel in en uitschakelen. Zelf een speling gehad van 0,8mm daarom koelde hij nog wel goed maar na 10minuten stopt het systeem omdat de pomp temperatuur sensor bemerkt dat de pomp te warm wordt door de slip in de koppeling.

Het snel in en uitschakelen geeft eerder aan dat de vulling aan de lage kant is, danwel er een defect / verstopping in het systeem is.

Speling oplossen is wel verstandig maar zal niet het gewenste effect hebben.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-07-2015 21:32 #1420194 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic oke
maar als er een verstopping is hoe kan een garage dit vinden en oplossen. Ze hebben mijn systeem eerst afgevuld met stikstof en afgesopt, geen lekkages gevonden en toen afgevuld met het maximale koelvloeistof die erin moest. Aangezien de Volvo bij de eerste eigenaar altijd bij een Volvo dealer is onderhouden is er niks in de onderhoud geschiedenis terug te vinden is over de airco, dus ga ik ervan uit dat dit pas de eerste keer is dat het systeem opnieuw gevuld. Echter in 2013 deed de airco het nog goed naar mijn idee maar dit was ook mijn eerste auto met airco, maar vond ik de airco toen ook al te snel aan en uit gaan en dit rijd niet lekker. In 2014 heb ik de airco sporadisch aan gehad met dezelfde aan uit symptonen maar had wel het idee dat hij minder koud was dan in 2013. En nu bleek de airco 4 weken geleden helemaal leeg want de compressor ging niet eens aan zo leeg was hij.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2015 09:44 #1420204 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Expantieventiel
Ik ben een paar jaar geleden ook lang aan het zoeken geweest naar een airco storing.
Daarbij ook het expantieventiel vervangen, ook wel orifice tube genoemd.
Bij mij bleek hij schoon te zijn maar het komt ook voor dat die verstopping veroorzaakt.
Maar daar raakt het systeem niet leeg van.
Even een vraag, heb jij nooit gesis gehoord, een soort afblazen?
Bij mij bleek de paarse hogedruk sensor in de condensor uiteindelijk de oorzaak te zijn.

Groeten,

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-07-2015 21:51 #1420236 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic nee
niet gehoord. Kun je dat horen als je rijd of stilstaat en in de auto zit. Hoor wel is gesis onder het dashboard maar dan wissel ik van raam naar voeten o.i.d. dit heeft mijn 245 ook maar dat is het vacuum bestuurde kleppen systeem. Ik ga eerst mijn speling oplossen en dan weer verder kijken. Als blijkt dat hij het nog niet doet dan naar de Volvo garage om te zien of hij ergens afgeblazen heeft. Er zit een koelmiddel in met UV dus met een UV lamp zou dit zo te zien zijn.

Moderators: Jerry Stam