Airco (940) start niet op bij ingeschakelde radiatorventilator...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2015 15:46 #1104068
door V700 register
Airco (940) start niet op bij ingeschakelde radiatorventilator... is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Met de airco van mijn 940 uit 1997 zit het niet helemaal goed.
Als ik de motor start en daarna de airco inschakel, slaat de compressor aan naar behoren en geeft voldoende koude lucht (recent bijgevuld). Een paar seconden later slaat de koelventilator aan van de radiator, ook zoals het hoort. Het klimaatsysteem staat dan op automatisch en de temperatuur op 18C. Na een tijdje rijden doet het systeem het nog prima. Zet ik dan de airco uit en weer aan, schakelt wel het relais van de pomp, maar trekt niet de magneetkoppeling aan. Als hierna de koelventilator uitschakelt (omdat ik de airco uitgezet had) en ik schakel de airco daarna weer in, dan trekt de magneetkoppeling wél aan. Dus als de koelventilator aan staat (veel stroomverbruik?) krijg ik de airco niet aan. Hoe kan dit??? Als dit bijv. op de snelweg gebeurd, moet ik gewoon een minuut of 2 zonder airco rijden en daarna kan ik hem weer inschakelen. Ik dacht zelf dat de accu niet voldoende capaciteit had (een magere 12V), maar na vervanging door een nieuwe is het probleem niet opgelost. Is er misschien sprake van een beveiliging? Of is de magneetkoppeling versleten?
Bedankt alvast!
Groet, SP
Met de airco van mijn 940 uit 1997 zit het niet helemaal goed.
Als ik de motor start en daarna de airco inschakel, slaat de compressor aan naar behoren en geeft voldoende koude lucht (recent bijgevuld). Een paar seconden later slaat de koelventilator aan van de radiator, ook zoals het hoort. Het klimaatsysteem staat dan op automatisch en de temperatuur op 18C. Na een tijdje rijden doet het systeem het nog prima. Zet ik dan de airco uit en weer aan, schakelt wel het relais van de pomp, maar trekt niet de magneetkoppeling aan. Als hierna de koelventilator uitschakelt (omdat ik de airco uitgezet had) en ik schakel de airco daarna weer in, dan trekt de magneetkoppeling wél aan. Dus als de koelventilator aan staat (veel stroomverbruik?) krijg ik de airco niet aan. Hoe kan dit??? Als dit bijv. op de snelweg gebeurd, moet ik gewoon een minuut of 2 zonder airco rijden en daarna kan ik hem weer inschakelen. Ik dacht zelf dat de accu niet voldoende capaciteit had (een magere 12V), maar na vervanging door een nieuwe is het probleem niet opgelost. Is er misschien sprake van een beveiliging? Of is de magneetkoppeling versleten?
Bedankt alvast!
Groet, SP
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-07-2015 23:33 #1419697
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic sensor
er zitten rechts onderaan de condensor 3 sensoren
een temperatuur, een hogedruk en een onderdruk sensor een deze kan uitschakelen dan werkt het geheel niet meer.
Ook ken de temperatuur schakelaar op de pomp het geheel stop zetten, dit komt vaak voor als de koppeling te veel ruimte heeft / versleten is.
Vaak bij deze klacht stel ik de koppeling en is 9 van de 10 keer het probleem over. stellen is op zich niet veel werk, maar als je hulp nodig heb kun je er een pb aan wagen.
een temperatuur, een hogedruk en een onderdruk sensor een deze kan uitschakelen dan werkt het geheel niet meer.
Ook ken de temperatuur schakelaar op de pomp het geheel stop zetten, dit komt vaak voor als de koppeling te veel ruimte heeft / versleten is.
Vaak bij deze klacht stel ik de koppeling en is 9 van de 10 keer het probleem over. stellen is op zich niet veel werk, maar als je hulp nodig heb kun je er een pb aan wagen.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-07-2015 11:08 #1419704
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Soldeerverbinding
Ik heb een handbediende AC die vaak ook niet lekker inschakelt. Ik hoor het relais in het dashboardpaneel wel klikken, heb ook 12V op de (losgenomen) connector van de magneetkoppeling, maar toch trekt de koppeling dan niet aan. De afstelling is goed, dus de oorzaak is zeer waarschijnlijk een slechte soldeerverbinding op de print waar het relais op zit. Schijnt vaker te gebeuren. De verbinding is dan nog wel goed genoeg om een 12V signaal door te geven naar een losgenomen connector (een voltmeter vraagt nauwelijks vermogen), maar zodra je die aansluit op de koppeling valt die 12V weg (koppeling vraagt vermogen en zoveel electronen kunnen er niet door de slechte soldeerverbinding stromen). Als ik weer eens tijd heb, dan zal ik die verbinding eens opnieuw doorsolderen, of een extra relais inbouwen (dezelfde truc als bij een crappy startslot).
De magneetkoppeling vraagt blijkbaar toch best wel wat vermogen. In jouw geval is de combinatie met de E-fan dan blijkbaar te veel om nog in te schakelen. Zoek dus verder in een gezamelijk deel van de voeding of massa.
Rob
De magneetkoppeling vraagt blijkbaar toch best wel wat vermogen. In jouw geval is de combinatie met de E-fan dan blijkbaar te veel om nog in te schakelen. Zoek dus verder in een gezamelijk deel van de voeding of massa.
Rob
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-07-2015 16:34 #1419708
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Speling
De speling van de koppeling is ook erg belangrijk. Om voldoende te kunnen aantrekken mag dezespeling niet groter zijn een paar tienden. Vaak moet er een ringetje verwijderd worden.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2015 23:04 #1419742
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic er zitten rechts onderaan de condensor 3 sensoren, corrrectie
er zitten rechts onderaan de condensor 3 sensoren
correctie:
Er zitten daar 2 temperatuur sensoren(bruin en grijs), een voor lowspeed bediening fan en een voor highspeed.
ook zit er een hogedruk sensor(paars) die de compressor uitschakelt.
De lagedruk sensor zit op de droger/ thermoskan.
correctie:
Er zitten daar 2 temperatuur sensoren(bruin en grijs), een voor lowspeed bediening fan en een voor highspeed.
ook zit er een hogedruk sensor(paars) die de compressor uitschakelt.
De lagedruk sensor zit op de droger/ thermoskan.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2015 07:36 #1419745
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic relais magneetkoppeling ECC
Nog niet genoemd voor niet reagerende magneetkoppeling met een ECC:
Het relais voor de magneetkoppeling zit in de vermogenseenheid. Dat rechthoekige blokje dat ook de blowersnelheid regelt. Zie schema ECC. Bruine draad van ECC blok naar power unit, groen/rode vanaf powerunit via lage en hogedruksensor naar de compressor.
Ook dit blokje even uitwisselen. Of even testen of er op moment van falen stroom staat op de groen/rode draad bij de compressor
Het relais voor de magneetkoppeling zit in de vermogenseenheid. Dat rechthoekige blokje dat ook de blowersnelheid regelt. Zie schema ECC. Bruine draad van ECC blok naar power unit, groen/rode vanaf powerunit via lage en hogedruksensor naar de compressor.
Ook dit blokje even uitwisselen. Of even testen of er op moment van falen stroom staat op de groen/rode draad bij de compressor
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2015 11:59 #1419749
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ACC
ACC en ECC verschilt qua relais, bij ACC zit dit in het bedieningspaneel en bij ECC elders, op de locatie die Adrian omschrijft.
Kan het niet zijn dat als je de ECC uitschakelt en kort daarna weer inschakelt de compressor niet meteen in hoeft te schakelen omdat de druk nog voldoende (hoger dan de inschakeldruk van de lagedruk-drukschakelaar) ??
Kan het niet zijn dat als je de ECC uitschakelt en kort daarna weer inschakelt de compressor niet meteen in hoeft te schakelen omdat de druk nog voldoende (hoger dan de inschakeldruk van de lagedruk-drukschakelaar) ??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2015 11:43 #1420631
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo allemaal,
Hallo allemaal,
Dank voor de informatie! Het probleem zat inderdaad in de speling van de magneetkoppeling. Die was 1,8 mm en ik heb er daarom twee ringen uitgehaald waardoor de speling nu 0,4 mm is. Hij werkt weer prima!
CSP
Dank voor de informatie! Het probleem zat inderdaad in de speling van de magneetkoppeling. Die was 1,8 mm en ik heb er daarom twee ringen uitgehaald waardoor de speling nu 0,4 mm is. Hij werkt weer prima!
CSP
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2015 16:27 #1420873
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic interessant
Waar zit dat?
want dat zou bij mij ook wel eens een probleem kunnen zijn .
want dat zou bij mij ook wel eens een probleem kunnen zijn .
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2015 09:16 #1420971
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De magneetkoppeling?
De magneetkoppeling zit voor op de AC-compressor, in de riemschijf (poulley). Wordt aangedreven door één van de V-snaren.
Moderators: Jerry Stam