How to vervangen gescheurde versnellingsbakrubber 4 in lijn 744 bwjr 1986

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2015 16:04 #1104021 door P.J. Bus
Benodigheden
- Garagekrik
- Twee as-steunen (LV en RV)
- Dopsleutels, ringsleutel en steeksleutel 14 en 17
- WD 40
- Nieuw rubber 1273714
- Twee bakstenen

Duur; ongeveer 2 uur

Zet de auto bij de achterbanden vast met de twee bakstenen. Krik de auto LV en RV op en zet die op assteunen. Zet de garagekrik onder de versnellingsbak en til die een ietjes omhoog zodat je het rubber iets ziet bewegen. Laat deze krik staan. Schroef de achterste moer los van het rubber (mt 17). Schroef daarna het subframe waar het rubber in zit los (4 schroeven, mt 14). Die bij de uitlaat zitten er schuin in gedraaid! Haal het subframe nu los. Draai nu de ijzeren plaat los waar het rubber nog aan vast zit aan de versnellingsbak (mt 17); dit zijn lange schroeven. Nu heb je het versnellingsbakrubber op een ijzeren plaat. Nu moet de moer aan de achterkant losmaken; deze kan je stevig vastzitten (mt 17). WD-40 doet dan wonderen na effe intrekken. Het rubberblok kan je na het verwijderen van deze moer los maken. Daarna alles monteren in omgekeerde volgorde. Let wel op de lengtes van de positie van het rubber goed moet zitten op de ijzeren plaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2015 11:54 #1419415 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede
Goede howto, leuk dat er weer eentje wordt gescheven!

Ik denk dat je het zo hebt gedaan maar iemand zonder Volvo 700 ervaring pikt het er niet zomaar uit denk ik dus noem ik het even. Als je een garagekrik hebt kun je voorzijde van de auto in één keer opkrikken door de krik onder het plaatje met ingestanst kruis te plaatsen. Die kunststof bak onder de voorzijde van de motor moet er even af maar dan kun je er goed bij. Even een (niet te dun) plankje van hout ertussen voor meer wrijving (om te voorkomen dat de auto van de krikschotel kan glijden) en om beschadiging van krik en plaatje te voorkomen.

Algemene tip: Als je kruipolie wilt gebruiken, dan werkt echte kruipolie beter dan WD-40. WD-40 is een compromis op de meeste toepasssingsgebieden die op de spuitbus staan. Maar goed, tig bussen in de kast voor elke toepassing is ook niet zo handig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2015 17:33 #1419427 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad
Inderdaad, goede how-to waarvoor dank.

Wat zijn de symptomen van een gescheurd versnellingsbakrubber?

Mijn 940 schudt zachtjes bij stationair lopen (750 min-1).
Ik heb geen aanwijzingen dat de motor 'overslaat' of iets dergelijks en hij pakt goed op bij gasgeven.
Ergens heb ik gelezen dat een versleten versnellingsbakrubber mogelijk de boosdoener is.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2015 18:40 #1419430 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic symptomen langzaam aan
Ik zag dat de versnellingsbakrubber was gescheurd. Ik was er alert op omdat ik beide motorsteunen had laten vervangen omdat de versnellingshendel behoorlijk op en neer bewoog bij stationair. Nadat ik ze beide had vervangen, wat de trilling van de versnellingsbakpook idd verminderde, schakelde de bak wat moeilijker naar een poosje. Ik dacht meteen aan een gescheurd versnellingsbakrubber. En dat bleek zo te zijn. Ik merk ook nu wat meer rust bij het wegrijden, van 0 naar..., maar dat is subjectief.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2015 11:37 #1420065 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brug lenen gaat sneller ;)
Een paar weken geleden heb ik ook mijn rubber vervangen, pook zat 10 cm lager en ging lastig in de 2 en 4, ook een lelijk geluid bij optrekken. Bij mijn broer even op de brug gezet, poot onder de bak en met luchtratel alles zo los. 15 minuten werk :-)
Mijn rubber was helemaal los en daardoor is mijn cardanasrubber ook gescheurd, als je de ene vervangt, kijk dan ook even naar de ander.

Moderators: Jerry Stam