Airco riem vervangen
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2015 13:47 #1103983
door Peter B.
Airco riem vervangen is gemaakt door Peter B.
Dag Mede Volvo-ers.
Heb nieuwe riemen voor de 940 gehaald. Eerder op de 740 ook regelmatig vervangen maar die had geen airco en maar 2 riemen.
Nu heb ik er 3 , De airco is extra. Ik zie diverse bouten die als draaipunt kunnen fungeren. Welke bouten moet ik wat lossen om daarna met de spanner de pomp losser te kunnen stellen zodat de oude riem er af kan en de nieuwe erop ?
thnx
Peter
Heb nieuwe riemen voor de 940 gehaald. Eerder op de 740 ook regelmatig vervangen maar die had geen airco en maar 2 riemen.
Nu heb ik er 3 , De airco is extra. Ik zie diverse bouten die als draaipunt kunnen fungeren. Welke bouten moet ik wat lossen om daarna met de spanner de pomp losser te kunnen stellen zodat de oude riem er af kan en de nieuwe erop ?
thnx
Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2015 19:45 #1419263
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 4
De compessor zit met vier bouten vast; twee aan de onderkant en twee bovenop.
De achterste van die twee bovenste is alleen op de tast te vinden omdat de dynamo erboven zit.
De onderste twee zijn eigenlijk alleen scharnieren, als ze niet al te vast zitten is het voldoende om de bovenste twee iets te lossen en dan kun je de de spanner losdraaien.
Mocht je wel bij de onderste moeten dan kun je er eigenlijk alleen goed bij als je de plastic beschermkap onder het motorblok weghaalt.
Succes!
De achterste van die twee bovenste is alleen op de tast te vinden omdat de dynamo erboven zit.
De onderste twee zijn eigenlijk alleen scharnieren, als ze niet al te vast zitten is het voldoende om de bovenste twee iets te lossen en dan kun je de de spanner losdraaien.
Mocht je wel bij de onderste moeten dan kun je er eigenlijk alleen goed bij als je de plastic beschermkap onder het motorblok weghaalt.
Succes!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2015 19:48 #1419264
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aan
Aan de onderkant zitten 2 bouten/moeren die je los moet draaien, daar kantelt de pomp om als je de riem spant. De kunststof bak moet er dan onder weg. Bout is sleutel 12, moer is sleutel 13. Aan de bovenkant zit achter de spanner een moer die je los moet draaien, net als bij de dynamo. Anders dan bij de dynamo, zit op de airco compressor aan de achterkant ook nog een moer die losmoet, zeg maar tegenover die aan de voorkant op de spanner. Volgens mij is dat alleen een moer (dus geen bout die je ook tegen moet houden als je de moer losdraait). Dan verder nog de bout/moer waarmee de spanner tegen de steun op het blok zit. Als je die niet losdraait kan de spanner niet draaien naarmate je m spant en kun je m misschien niet ver genoeg spannen. Al denk ik dat dat effect bij de airco compressor wel meevalt (bij de dynamo heb ik die wel eens vergeten te lossen, spannen gaat dan opeens heel zwaar).
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2015 16:57 #1419321
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic job done
Is gelukt. Dank voor de tips
Moderators: Jerry Stam