Tik in stuurhuis
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2015 22:02 #1103917
door V700 register
Tik in stuurhuis is gemaakt door V700 register
Hallo mede Volvo liefhebbers,
Enige tijd geleden een prachtige Volvo 940 Estate aangeschaft uit 1998. Een 2.3 LPT Limitid Edition.
Ik heb daar toen een "even voorstellen" discussie van aangemaakt.
De auto staat geschorst zodat ik in alle rust de auto helemaal tip top kan maken.
Vanavond heb ik gekeken waar het tikkende geluid wegkomt als ik het stuurwiel (auto stilstaand en motor uit) heen en weer beweeg.
Het viel mij op dat er op de as welke het stuurhuis ingaat wat speling zit. Zou de tik uit de tandheugel weg kunnen komen?
Zo ja zou dit af te stellen zijn of word het een ander stuurhuis?
De wielen losgekrikt van de grond en op speling gecontroleerd. Hier zit niets op gelukkig.
Iemand hier een idee over?
Ik hoor graag van jullie,
Met vriendelijke groet,
Simon Heeringa.
Enige tijd geleden een prachtige Volvo 940 Estate aangeschaft uit 1998. Een 2.3 LPT Limitid Edition.
Ik heb daar toen een "even voorstellen" discussie van aangemaakt.
De auto staat geschorst zodat ik in alle rust de auto helemaal tip top kan maken.
Vanavond heb ik gekeken waar het tikkende geluid wegkomt als ik het stuurwiel (auto stilstaand en motor uit) heen en weer beweeg.
Het viel mij op dat er op de as welke het stuurhuis ingaat wat speling zit. Zou de tik uit de tandheugel weg kunnen komen?
Zo ja zou dit af te stellen zijn of word het een ander stuurhuis?
De wielen losgekrikt van de grond en op speling gecontroleerd. Hier zit niets op gelukkig.
Iemand hier een idee over?
Ik hoor graag van jullie,
Met vriendelijke groet,
Simon Heeringa.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 09:52 #1418905
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stuurkolom?
Zit de tik niet in de stuurkolom binnen in de auto? Zoek maar eens onder "knakkend stuur" oid.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 16:33 #1418915
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bezint
Hoor je alleen een tik, of voel je het ook als je aan het stuur draait? Het is altijd lastig om aan de hand van een omschrijving iets te zeggen, maar redelijk kans dat het de beugel van het bovenste stuurkolomlager is, e.e.a wordt in <a href="
volvo700vereniging.nl/node/43673
" target="_blank">> dit topic < besproken.
Veel 940's hebben 'last' van deze kwaal, maar het is onschuldig en ze kunnen er gewoon oud mee worden.
Als dit het probleem is, zou ik nog wel even twee keer nadenken voor je het gaat oplossen want vervangen van die beugel schijnt een #&%&#-klus te zijn.
De mijne heeft het ook, al sinds de aanschaf ruim zes jaar geleden en het is sindsdien niets erger geworden. Ik heb dus besloten om het lekker te laten zitten.
Veel 940's hebben 'last' van deze kwaal, maar het is onschuldig en ze kunnen er gewoon oud mee worden.
Als dit het probleem is, zou ik nog wel even twee keer nadenken voor je het gaat oplossen want vervangen van die beugel schijnt een #&%&#-klus te zijn.
De mijne heeft het ook, al sinds de aanschaf ruim zes jaar geleden en het is sindsdien niets erger geworden. Ik heb dus besloten om het lekker te laten zitten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 16:57 #1418916
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tik......
Mijn 940 heeft die knak ook bovenin de stuurkolom. Alleen bij warm weer en alleen als ik naar rechts stuur bij de teruggaande slag.
Ik heb er WD40 in gespoten en het is nu alweer een tijdje weg.
Ik heb er WD40 in gespoten en het is nu alweer een tijdje weg.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 18:17 #1418918
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de tips!
Hetgeen jullie beschrijven lijkt inderdaad mijn klacht. Deze week zal ik een en ander even controleren.
Ik laat het wel weer even weten!
bedankt tot zover
gr. Simon
Ik laat het wel weer even weten!
bedankt tot zover

gr. Simon
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 22:15 #1418934
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tikkend geluid
Met name met scherp draaien voel je het wat in het stuur. Horen in de auto doe je het bijna niet. Het viel me pas op toen de auto uit was en ik wat aan het stuur draaide. Als je met draaiende motor het stuur ronddraait voelt het net of er zich spanning opbouwt en vervolgens ontspant. Dit in lichte mate.
Ik controleer je tip en laat het even weten.
Bedankt in elk geval!
Ik controleer je tip en laat het even weten.
Bedankt in elk geval!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2016 19:55 #1425282
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo, deze discussie ligt al
Hallo, deze discussie ligt al even stil maar is voor mij nu actueel omdat ik net mijn 940 heb.
Ik kan mij herinneren dat ik het ook had bij mijn vorige 940.
Waar spuit je dan precies die WD40?
Ik kan mij herinneren dat ik het ook had bij mijn vorige 940.
Waar spuit je dan precies die WD40?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2016 07:07 #1425296
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic WD40.....
Ik heb het kapje verwijdert bij het stuur en de WD40 m.b.v. dat lange rode spuitrietje van boven af voorzichtig in het lager gespoten. Tijdens en na het spuiten stuur draaien.
Bij mij is de "knak" nu alweer meer dan een jaar weg.
Of WD40 de beste keuze is weet ik niet, er zijn vast betere producten voor te koop. WD40 is erg dun en dus meestal ook zo weer er tussen uit.
Bij mij is de "knak" nu alweer meer dan een jaar weg.
Of WD40 de beste keuze is weet ik niet, er zijn vast betere producten voor te koop. WD40 is erg dun en dus meestal ook zo weer er tussen uit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2016 08:55 #1425298
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok, of kruipolie gebruiken
Ok, of kruipolie gebruiken misschien.
Siliconenspray wellicht, werkt ook tegen kraken en piepen.
Siliconenspray wellicht, werkt ook tegen kraken en piepen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2016 10:19 #1425300
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderste lager
Ik moest juist het onderste lager opnieuw inspuiten om van gekraak af te komen. Daarvoor moet je ook de onderste kap verwijderen. Stelt verder weinig voor. Ik heb WD40 gebruikt (had niet anders) en het gekraak is daarmee de laatste keer een jaar of vijf, zes weggebleven.
Moderators: Jerry Stam