Extra oliekoeler automaat

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2015 11:49 #1103754 door Joost Ruizendaal
Extra oliekoeler automaat is gemaakt door Joost Ruizendaal
Beste medeleden,

Na een aantal maanden met een Nissan te hebben gereden (die niet beviel) heb ik zaterdag toch maar weer een Volvo gekocht, een 940 2.3 automaat uit 1991. Ik heb nooit eerder een automaat gehad, maar het rijdt heerlijk. Vanwege mijn gebrek aan "automaat-ervaring" heb ik het forum eens doorgespit op zoek naar tips. Daarbij kwam ik ook discussies tegen over een tweede oliekoeler voor de automaat. Ik heb een oud, klein caravannetje (Kip Touring uit 1984) waar ik komende zomer mee op vakantie ga naar Zuid-Frankrijk. Dan kom je onderweg hellingen tegen (maximaal 5%, maar ook lange stukken vals plat). De caravan weegt leeg 500 kg, en omdat ik alleen op vakantie ga zit er vrij weinig belading in (geldt ook voor de auto). Desondanks lijkt het me verstandig om toch een tweede oliekoeler te monteren.

Echter, als ik het accessoireboek doorlees zie ik dat een extra oliekoeler niet mogelijk is op de B230-versies met airco. Mijn 940 heeft airco. Wie kan me hier meer over vertellen? Is hier een oliekoeler voor die afwijkt van de auto's zonder airco? Of past het fysiek gewoon niet?
Ohja, als iemand foto's heeft van waar zijn/haar tweede oliekoeler zit en hoe die is aangesloten, zie ik die graag! Adressen/tips voor oliekoelers zijn ook welkom. Mijn 940 wordt volgende week pas afgeleverd maar omdat de vakantie ook al voor de deur staat wil ik me alvast voorbereiden.

Dank alvast!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2015 12:36 #1418083 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Lijkt me dat je die reis
Lijkt me dat je die reis zonder problemen gaat maken, ook zonder oliekoeler. Een goede beurt voor de auto (check alle rubberslangen goed ivm de koeling) en olie in je automaat zoveel mogelijk verversen (flushen of zoveel mogelijk olie eruit laten lopen en weer aanvullen) lijkt me veel belangrijker dan die extra oliekoeler. Als de oliekoeler bitterhard noodzakelijk was, dan had Volvo die er zeker op gezet.

Is de auto af fabriek geleverd met airco of is de airco achteraf ingebouwd (veelal Deltamil (niks mis mee))? Dan kan ook nog uitmaken. Kortom, ververs olie en maak je niet te veel zorgen. Zo te lezen ga je niet de hele dag met je caravan naar Alpe D'Huez, dus het gaat zeker lukken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2015 13:01 #1418084 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Staat
Staat wel in het instructieboek, vanaf welk gewicht Volvo een koeler adviseert.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2015 14:23 #1418088 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Dank voor jullie reacties.
Dank voor jullie reacties. Inderdaad staat in het instructieboek dat een extra koeler geadviseerd wordt (ook voor de categorie 0-1200 kg), maar niet vereist is. Nu gaat het me niet zozeer om het wel/niet plaatsen van de extra koeler want dat lijkt me sowieso verstandig, maar het gaat me meer om welke koeler het dan moet zijn en of het überhaupt wel mogelijk is (en zo ja, waar 'ie dan geplaatst moet worden).

De airco is een originele (af-fabriek), geen climate control maar wel zo'n airco die continu meedraait. Je kunt hem uitzetten met een knopje op het dashboard, net als dat je een knopje voor de recirculatieklep hebt.

Kilometerstand is nu 293.000, zag in de historie dat bij 196.000 (2008) de olie van de automaat is ververst. In 2011 was de kmstand 211.000, dus er is de laatste jaren veel mee gereden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2015 16:47 #1418092 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou het wel doen. De
Ik zou het wel doen. De koeling van de automaat is niet overbemeten, bestaat feitelijk alleen uit en buis in de radiatorbak

Ik merkte na een lange rit met mijn aanhanger (geen gewicht maar wel hoog) dat de bak anders ging schakelen, slangen werden erg heet. Na montage koeler gewoon warme slangen en zelfs met 2 ton erachter vanuit Groningen met wind tegen nog steeds mooi schakelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2015 09:04 #1418121 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb er nog een liggen
Heb er nog een liggen.
Zie advertentie.

volvo700vereniging.nl/content/oliekoeler-0

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2015 17:47 #1418150 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Dank voor de tip. Weet je ook
Dank voor de tip. Weet je ook hoe en waar deze bevestigd moet worden?
En hoe sluit je deze aan? Ik zie bijv. geen T-stukken op de foto.

Andere tips blijven welkom!

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2015 18:52 #1418152 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Volgens mij moet je gewoon de
Volgens mij moet je gewoon de bovenste olieleiding vlak voor de radiator doorzagen en de leidingen van de extra koeler met knelfittingen er tussen monteren.

Piet

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2015 00:17 #1418225 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Meer
Hallo Volvisti

Helaas heb ik de inbouwhandleiding voor de extra oliekoeler nog niet, maar in de accessoirescatalogus zie je twee slangen achter die extra oliekoeler.

Verder zie je op deze pagina www.volvopartswebstore.com/showAssembly....ukey_product=1103565 dat er een "kastje" tussen de leidingen zit. Dat zal er niet voor niks zitten.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2015 00:35 #1418226 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat verdeelblokje is niet
Dat verdeelblokje is niet perse nodig, slangen kunnen gewoon in serie.

Elke auto tuning (web)winkel heeft deze koelertjes voor een fractie van de prijs van de Volvo koeler. Word met speciale tie wraps aan de originele radiator bevestigd.

Moderators: Jerry Stam