terughoudende 960 3.0L, luchtmassameter?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2015 10:12 #1103649 door V700 register
terughoudende 960 3.0L, luchtmassameter? is gemaakt door V700 register
Sinds 3 jaar rijd ik nu een 960 3.0L uit '95 (aut) hij heeft het altijd goed gedaan tot een maand of 3 geleden. Hij begon last te krijgen van wat ik nu begrijp het bekende 'terughoud'-probleem. Wanneer de auto gestart wordt houdt hij in, soms slaat hij af, soms neemt het af na een aantal minuten en dan doet hij het alleen nog wanneer je wegrijdt (wat ontzettend irritant is in het stadsverkeer, er lijkt dan een relatie te zijn tussen lage toeren en het inhouden). soms gaat het over voor een tijdje en dan komt het weer terug. Ik kan er niet achter komen wat precies de stabiele factor is, maar het intensiveerde de laatste weken waardoor de auto eigenlijk niet meer gebruikt kan worden. Tot het stotteren en terughouden, nooit enig probleem gehad met de 960 (behalve dat hij dorstig is... maar ja). Wat wel opvalt is dat het harde plastic op veel plekken begint af te takelen, bijvoorbeeld bij de connecties van sensoren (bijvoorbeeld sensoren buitentemperatuur, koelwaterniveau en sproeiwaterniveau).

In eerste instantie leek het op een probleem dat ik al 2x met een 940 had meegemaakt, te weten een vervuild benzine filter, maar dat is het niet, ook brandstofpomp lijkt geen problemen te hebben. Vervolgens is er gekeken naar de luchtmassa-meter, en ja:een poging met het plaatsen van een luchtmassameter met een smallere diameter (de monteur had die nog liggen) lijkt het probleem op te lossen! De uitstoot is dan echter te hoog, doordat het mengsel te rijk is. Ondertussen heb ik nu twee keer een tweedehands luchtmassameter besteld (het type dat er op hoort: Bosch 02820213025, nieuw een beetje aan de prijs) en op de auto gezet en beide keren blijft de auto terughouden.

Mijn vragen zijn: is het toeval dat ik twee keer bij dezelfde onderdelen-man een kapotte luchtmassameter bestel, of is er iets anders dat ik over het hoofd zie? Heeft iemand misschien een gegarandeerd werkende luchtmassameter liggen van genoemd type, zodat ik die kan proberen om te kijken of dat inderdaad het enige probleem is, en kan ik die dan eventueel overnemen?

Groet Bart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2015 10:33 #1417527 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik vermoed dat het niet aan de LMM ligt. Ik zou de foutcodes uit proberen te lezen. Wel eerst wissen en dan pas uitlezen.

Lijkt me makkelijker dan onderdelen wisselen op goed geluk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2015 14:15 #1417532 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank je wel Henk, de
Dank je wel Henk, de storingscodes zijn uitgelezen voor het verwisselen van de LMM: 5.1.2/5.1.3, na het wissen zijn er geen storingscodes meer. Het uitlezen is gedaan door een voormalig Volvo-monteur.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2015 14:55 #1417533 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Als de motor bij
Als de motor bij stationairloop onregelmatig loopt, schudt het motorblok dan?
Dan doet één of meer cylinders niet mee. Even bedrading naar bobines controleren
Hebben alle bougies dezelfde kleur?

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2015 15:39 #1417534 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank Piet,
Dank Piet,
Ook de bougies zijn gecontroleerd, hij loopt stationair als een zonnetje, geen geschud, pas als ik gas geef doet hij moeilijk. als ik heel voorzichtig met het gaspedaal omga, dan merk ik er het minst van.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2016 16:50 #1428537 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic terughoud probleem 960
Dag Bart,

Ik herken de door jouw genoemde problemen bij stationair en wegrijden. Ik rijd sinds 5 jaar met erg veel plezier in 960 3.0 Oxford automaat die een aantal maanden stil heeft gestaan; daarna zijn de problemen begonnen.
Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd wat in jouw geval de oplossing heeft gebracht!
Alvast hartelijk dank voor je antwoord.
Fred

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2016 07:16 #1428553 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Weg
Ik denk niet dat Bart nog reageert, hij is al een paar jaar niet meer op het forum geweest.

Als je de mogelijkheid hebt om storingscodes uit te lezen zou ik daarmee beginnen al is het niet gezegd dat dit soort problemen een storingscode opleveren.

Verder is het dan gewoon een aantal zaken uitvoeren tot het probleem weg is:
1. aansluitingen van de bedrading op de bobines controleren (heen en weer bewegen, mag geen invloed hebben op de motorloop), contacten inspuiten met contact-spray.
2. connectoren van de luchtmassameter, vonkversterkers, stationairregeling, BDP sensor, nokkenassensor, gasklephuis etc inspuiten met contactspray.
3. luchtmassameter uitwisselen of reinigen met isopropylalcohol-spray
4. stationair regeling controleren en schoonmaken met remmenreiniger
5. gasklephuis controleren en schoonmaken met remmenreiniger.
6. aardverbindingen links en rechtsvoor bij de knipperlichten losmaken, opschuren en inspuiten met contactspray.
7. carterventilatie controleren door olievuldop los te halen, vlamdover los te halen dan op de vlamdover te blazen. Als je vrij kan blazen en de lucht komt er bij de olievuldop uit is de carterventilatie in ieder geval niet verstopt. Als je weerstand voelt of er gaat iets borrelen moet de carterventilatie worden schoongemaakt.
8 controle op vacuumlekkage. Dat is wel een stuk lastiger.

Piet

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2016 10:20 #1428853 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Van welk modeljaar is de 960?
Van welk modeljaar is de 960? Tot en met modeljaar 1995 kan je storingscodes uitlezen met het knipperkastje tegen de linker veerpoot, vanaf 1996 heb je een ODB-stekker en computer of specifieke uitlezer nodig.
De controles van Piet22 zijn altijd een goed idee, maar ik houd van meten-weten en zou dus eerst de storingscodes willen weten. Uitlezen, resetten, stukje rijden en weer uitlezen.

Moderators: Jerry Stam