Brede radiateur in een "smalle radiateur" auto?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2015 22:34 #1103605
door Mathy van Nisselroy
Brede radiateur in een "smalle radiateur" auto? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Heeft er al eens iemand een brede radiateur in een auto gezet waar van oorsprong een smalle radiateur in zit?
Al een tijdje wil ik de visco-fan op m'n B234F (945 GLE, modeljaar 1991) door een elektrisch aangedreven fan vervangen. o.a. Vanwege de gemakkelijkere inbouw van een standkachel.
Vandaag was m'n auto in de werkplaats en daar werd me gezegd, dat de radiateur die er nu in zit lekt. Géén beter moment dus om de radiateur te vervangen door een breed exemplaar dan nu.
Heeft hier iemand ervaring mee? Waar moet ik op letten, wat moet ik "meenemen" en is het plug-and-play of moet er nog het nodige aangepast worden. In de auto ligt een LH 2.4.2, maar een 2.4.3 ligt klaar.
groetjes
Mathy
Edit: In de tijd dat de auto in de werkplaats stond, is er een plasje onder de auto ontstaan. Dit weekend rijd ik twee keer 580 km. Kannetje koelvloeistof meenemen?
Heeft er al eens iemand een brede radiateur in een auto gezet waar van oorsprong een smalle radiateur in zit?
Al een tijdje wil ik de visco-fan op m'n B234F (945 GLE, modeljaar 1991) door een elektrisch aangedreven fan vervangen. o.a. Vanwege de gemakkelijkere inbouw van een standkachel.
Vandaag was m'n auto in de werkplaats en daar werd me gezegd, dat de radiateur die er nu in zit lekt. Géén beter moment dus om de radiateur te vervangen door een breed exemplaar dan nu.
Heeft hier iemand ervaring mee? Waar moet ik op letten, wat moet ik "meenemen" en is het plug-and-play of moet er nog het nodige aangepast worden. In de auto ligt een LH 2.4.2, maar een 2.4.3 ligt klaar.
groetjes
Mathy
Edit: In de tijd dat de auto in de werkplaats stond, is er een plasje onder de auto ontstaan. Dit weekend rijd ik twee keer 580 km. Kannetje koelvloeistof meenemen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2015 22:56 #1417337
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Die kan vloeistof zou ik sowieso meenemen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2015 16:49 #1417375
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beetje laat
Hoi Mathy,
Ik denk niet dat ik het zou aandurven om ruim 1000 kilometer te rijden met een lekke radiator. Als er nu al met een stilstaande motor (dus drukloos) een plasje onder de auto ligt, zal bij een warme motor met het koelsysteem onder druk, de lekkage veel groter zijn. Het zou zonde zijn als je je 16-klepper naar de knoppen rijdt!
Jaap
Ik denk niet dat ik het zou aandurven om ruim 1000 kilometer te rijden met een lekke radiator. Als er nu al met een stilstaande motor (dus drukloos) een plasje onder de auto ligt, zal bij een warme motor met het koelsysteem onder druk, de lekkage veel groter zijn. Het zou zonde zijn als je je 16-klepper naar de knoppen rijdt!
Jaap
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2015 18:24 #1417376
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien......
Misschien deze even lezen, wordt je niet blij van....
volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...er-weg-blok-erg-heet
En deze met wat je er aan kan doen om het te voorkomen......
volvo700vereniging.nl/node/31373
En natuurlijk een nieuwe radiateur......
volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...er-weg-blok-erg-heet
En deze met wat je er aan kan doen om het te voorkomen......
volvo700vereniging.nl/node/31373
En natuurlijk een nieuwe radiateur......
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2015 02:43 #1417429
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Afloop (voorlopig)
Hallo Volvisti
Omdat ik zelf geen idee had hoe snel de koelvloeistof eruit liep en ik niet 's avonds en 's nachts op de Autobahn alle 100 km of zo wil checken of er nog wel genoeg in zit, ben ik vrijdag nog even naar de garage gereden voor wat advies. Er is een flesje Forte radiatorlekstop (of hoe het heet) in gegaan. Het zou geen aanslag in de motor achterlaten, zoals andere producten. Ik moest iets, de tijd was te kort om de radiateur te laten repareren of om 'm te vervangen. En niet gaan was ook geen optie. Af en toe moet een mens z'n accu opladen. Dus het risico maar genomen. De wijzer is mooi in het midden blijven staan. Morgen maar eens kijken hoe het er in het expansievaatje uitziet.
groetjes
Mathy
PS een nieuw tankje heb ik liggen. Volgens mij voorbereid voor een sensor (Toevallig is o.a. het vaatje afgelopen vrijdag van "hier achter mij" naar "in de garage" verhuisd. Dus "effen checken" is er, ook gezien het uur van de dag, niet bij) . Het is er alleen eentje uit een later model, dus geen plug-and-play.
Omdat ik zelf geen idee had hoe snel de koelvloeistof eruit liep en ik niet 's avonds en 's nachts op de Autobahn alle 100 km of zo wil checken of er nog wel genoeg in zit, ben ik vrijdag nog even naar de garage gereden voor wat advies. Er is een flesje Forte radiatorlekstop (of hoe het heet) in gegaan. Het zou geen aanslag in de motor achterlaten, zoals andere producten. Ik moest iets, de tijd was te kort om de radiateur te laten repareren of om 'm te vervangen. En niet gaan was ook geen optie. Af en toe moet een mens z'n accu opladen. Dus het risico maar genomen. De wijzer is mooi in het midden blijven staan. Morgen maar eens kijken hoe het er in het expansievaatje uitziet.
groetjes
Mathy
PS een nieuw tankje heb ik liggen. Volgens mij voorbereid voor een sensor (Toevallig is o.a. het vaatje afgelopen vrijdag van "hier achter mij" naar "in de garage" verhuisd. Dus "effen checken" is er, ook gezien het uur van de dag, niet bij) . Het is er alleen eentje uit een later model, dus geen plug-and-play.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2015 02:46 #1417430
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Maareh...
Hallo Volvisti
Blijft dus de vraag over zoals die in het eerste bericht in dit draadje is gesteld.
groetjes
Mathy
Blijft dus de vraag over zoals die in het eerste bericht in dit draadje is gesteld.
groetjes
Mathy
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2015 08:06 #1417433
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic plug and play
In mijn diesel heb ik een vergrootte turbo(diesel) radiateur gezet. Bij de radiateur horen 2 rubbersteuntjes voor de onderkant. Die moest ik meenemen. Bij een 16V zou ik even naar de lengte van de boven radiatorslang kijken. De luchtgeleidingskap achter de radiateur zou je ook kunnen vervangen, maar hoeft niet denk ik.
Kijk even bij een 16v met turbo,die heeft een brede radiateur.
Kijk even bij een 16v met turbo,die heeft een brede radiateur.
Moderators: Jerry Stam