rubbers ...naar PU

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2015 22:14 #1103321 door V700 register
rubbers ...naar PU is gemaakt door V700 register
Goedenavond beste mensen,ben vanavond bij Timen geweest om de rubbers te vervangen voor de PU bussen.
Samen gezellig gesleuteld ,en het resultaat mag er zijn hoor.
Wat een verschil met rijden aanremmen en goed remmen.geen gezwabber meer.
Een strakkere neus is goed te merken.Daarna lekker bakkie koffie gedaan,en weer op huis aan.
Het was weer een gezellige maar vooral leerzame avond
Dank jeTimen tot de volgende klus.

groeten Marcel uit Apeldoorn
Volvo 744 B230F AW71L.
En nog wat foto"s

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2015 17:27 #1416195 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Mooi dat PU...
Ik had al de PU paddestoelrubbers (die jij nu gemonteerd hebt) en dat is inderdaad een groot verschil met oude rubberen bussen. (Overigens zijn nieuwe en goede! rubber paddestoelen ook een grote verbetering in dat geval). Klussen bij meester Timen is altijd een leuk tijdverdrijf, ik ben er al veel te lang niet meer geweest.

Sinds enige tijd heb ik ook PU in andere bussen van de voorwiel ophanging (onderste draagarm en achterste bus in de reactiestang) en dat is wéér een stap verder in een strakke voortrein. Een 940 zal nooit een Lotus Elize worden maar je kan een boel verbeteren.

Die andere rubbers zijn helaas veel duurder dan de paddestoelen maar m.i. zijn ze het geld waard. In mijn geval lijkt het er ook op dat een heel irritante tik in de ophanging ook is verdwenen en dat had ik niet verwacht. Ik ga de oude bussen nog eens in detail bekijken of ik hiervoor ook een oorzaak kan vinden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2015 20:33 #1416200 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben dan benieuwd naar je
Ben dan benieuwd naar je bevindingen Hein, heb een vervelend "krak" geluid ergens in de achterophanging, is moeilijk te determineren maar imho wel rubbers o.i.d.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2015 11:58 #1416220 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Panhardstangrubbers?
Mogelijk zouden het de panhardstangrubbers kunnen zijn. Naar wat ik gezien heb zijn die meestal wel een hééél eind heen na 16-25 jaar. Verwijderen is een lastig klusje waar je bijvoorkeur een hydraulische pers voor nodig hebt.
Verder zijn de rubbers van de reactiestangen een goede tweede verdachte.

Rubbers van de achterwielophanging zijn wat minder kritisch en slijtgevoelig dan bijvoorbeeld de paddestoelrubbers van de voortrein maar zoals gezegd na 16-25 jaar en meestal veel kilometers kan vervangen geen kwaad.

Qua kosten zou ik bij er de panhardstang meteen PU in zetten, die kan je er met de hand in duwen en zijn niet heel veel duurder dan goede rubberen bussen. De andere rubbers zijn in PU uitvoering wel duur dus uit kostenoverwegingen zou je daar voor rubber kunnen gaan. Zorg dan wel dat je niet voor Scantech rommel gaat, dat is echt bagger.

Je verbaast je dan in de regel over het verbeterde weggedrag en het verdwijnen van allerhande rammeltjes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2015 13:38 #1416228 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Van het weekend zijn de
Van het weekend zijn de zomerbanden er weer op gegaan. Ik merk nu dat de auto behoorlijk zoekt, dus die champignonrubbers staan weer op het lijstje. Een jaar of 6 geleden ook al eens vervangen trouwens. Misschien deze keer toch eens kijken voor PU. Overigens met de zomerbanden, die veel stiller zijn, hoor ik nu wel ergens iets 'brommen'. Misschien een voorwiellager?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2015 23:51 #1416255 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank je wel Hein, ik ga op
Dank je wel Hein, ik ga op onderzoek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2015 21:52 #1416346 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Hein
Dank voor je reactie..Dit jaar maar eens kijken wat ik nog meer kan vervangen ..die oude paddestoelen waren aardig ver heen,maar we...Timen en ik..... hadden ze er vrij vlot uit .
Het is fijn sleutelen met Timen,wat een kennis van Volvo"s

Groet Marcel

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2015 10:45 #1416381 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Paddestoelen....
Marcel,
De paddestoel-rubbers zijn inderdaad makkelijk te vervangen. Bij deze rubbers is vooral de rotzooi die achterblijft het probleem (bikken, schuren en vijlen) De andere rubbers hebben een stalen buitenbus die met grote kracht in de draagarm geperst is. Ik geloof dat Andre Struis zelfs aangaf dat deze bus een overmaat heeft van .5mm, die zit dus echt goed vast. Met een pers is het van belang om de juiste passtukken te hebben. 10-12 ton perskracht is niet ongewoon om de bus in beweging te krijgen, dat lukt je niet met je vingertjes.

Overigens, de tik die weg leek te zijn is er gewoon weer. Waarschijnlijk was de iets gewijzigde geometrie en strakkere bussen er de oorzaak van dat ik 'm even niet hoorde. Nou ja, is wel weer een vertrouwd geluid...

Moderators: Jerry Stam