Koelvloeistof verdwijnt....pakking scheef?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2015 17:02 #1103260
door V700 register
Koelvloeistof verdwijnt....pakking scheef? is gemaakt door V700 register
Hallo Volvo'ers,
Anderhalf jaar geleden gebruikte mijn Volvo 940 (LPT, 1998) meer koelvloeistof dan me lief was. Er bleken gaatjes te zitten in de radiator waardoor er vloeistof gesproeid werd, die daarna verdampte. Je zag de (roze) aanslag van de verdampte meuk zitten. De radiator is toen vervangen.
De laatste tijd moet ik weer steeds koelvloeistof bijvullen (denk aan een liter per maand..). Ik vind nooit iets onder de auto, dus ik ga er vanuit dat ie tijdens het rijden lekt en dat de boel opdroogt. Ik vind nu wel dat er teveel aanslag zit rond de dop van het reservoir. Het lijkt of ie de vloeistof er daar steeds weer uit gooit. Nu geen aanslag bij de radiator.
Kent iemand dit probleemgevalletje? Als ik niet steeds zou bijvullen, was ie in de afgelopen maanden zeker weten een keer drooggereden.
Toen ik gisteren de motorkap open had, kreeg deze leek het vermoeden dat er een stuk pakking scheef zat aan de rechterkant van het blok (zie het midden van de bijgevoegde foto). Vergis ik me en valt er helemaal niets op, of zit daar inderdaad iets niet op z'n plek?
Dank voor de hulp alvast!
Grt
Stef
Anderhalf jaar geleden gebruikte mijn Volvo 940 (LPT, 1998) meer koelvloeistof dan me lief was. Er bleken gaatjes te zitten in de radiator waardoor er vloeistof gesproeid werd, die daarna verdampte. Je zag de (roze) aanslag van de verdampte meuk zitten. De radiator is toen vervangen.
De laatste tijd moet ik weer steeds koelvloeistof bijvullen (denk aan een liter per maand..). Ik vind nooit iets onder de auto, dus ik ga er vanuit dat ie tijdens het rijden lekt en dat de boel opdroogt. Ik vind nu wel dat er teveel aanslag zit rond de dop van het reservoir. Het lijkt of ie de vloeistof er daar steeds weer uit gooit. Nu geen aanslag bij de radiator.
Kent iemand dit probleemgevalletje? Als ik niet steeds zou bijvullen, was ie in de afgelopen maanden zeker weten een keer drooggereden.
Toen ik gisteren de motorkap open had, kreeg deze leek het vermoeden dat er een stuk pakking scheef zat aan de rechterkant van het blok (zie het midden van de bijgevoegde foto). Vergis ik me en valt er helemaal niets op, of zit daar inderdaad iets niet op z'n plek?
Dank voor de hulp alvast!
Grt
Stef
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2015 17:18 #1415865
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
Ik vul altijd bij tot minimum bij koude motor. Meer gooit hij er toch uit, en het blijft dan constant. Maar ik heb voor de zekerheid ook een laag niveau waarschuwing ingebouwd. Maar je zou even een nieuwe dop kunnen proberen.
Volgens mij bedoel je de groenige pakking van het inlaatspruitstuk (dat ding met die 4 poorten dat naar de cilinderkop gaat)? Die hoort er geloof ik onderuit te komen. Heeft in ieder geval niets met koelvloeistof te maken.
Volgens mij bedoel je de groenige pakking van het inlaatspruitstuk (dat ding met die 4 poorten dat naar de cilinderkop gaat)? Die hoort er geloof ik onderuit te komen. Heeft in ieder geval niets met koelvloeistof te maken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2015 19:37 #1415872
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1/2
Bij mij staat het niveau bij koude motor altijd op de helft tussen min en max.
Bij warme motor verdwijnt er niets en als de motor weer afgekoeld is is het niveau weer hetzelfde. Zoals het hoort volgens mij.
Bij warme motor verdwijnt er niets en als de motor weer afgekoeld is is het niveau weer hetzelfde. Zoals het hoort volgens mij.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2015 10:20 #1415883
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Max niveau
Is ook mijn ervaring, vullen tot max om dan het niveau rond min te zien stabiliseren. Maar weet je zeker dat je tankje niet lekt? In de slangaansluiting aan de onderzijde is een metalen busje geperst dat er voor zorgt dat de aansluittuit niet in elkaar wordt gedrukt door de slangklem. Maar na verloop van jaren gaat het metaal wat corroderen en drukt daardoor scheurtjes in het plastic.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2015 11:31 #1415888
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Efan
slaat pas aan bij 103 graden in de kop. En vaak pas wat later, de temperatuur kan oplopen tot 110. Om hier tegen te kunnen,moet de KVS een kookpunt verhoging hebben van minimaal 105 graden. Kun je testen. En moet de drukopbouw in het koelsysteem goed verlopen. Lukt een van beide niet dan gaat het lokaal koken in de kop en wordt er ergens KVS uitgeperst.
Het koken gebeurt meestal bij stationair na een warme rit.
volvo700vereniging.nl/node/52431
Een motor met viscofan heeft hier minder last van, die houdt de kop koel.
Het koken gebeurt meestal bij stationair na een warme rit.
volvo700vereniging.nl/node/52431
Een motor met viscofan heeft hier minder last van, die houdt de kop koel.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2015 21:31 #1416064
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Let eens goed op je waterpomp
Let eens goed op je waterpomp. Die kan ook lekken zonder dat je het 1 2 3 zo ziet omdat het meteen verdampt. Daarbij lekt ie dan niet bij stilstaande motor.
Ff motor goed warm laten worden. Na uitzetten meteen op de as van de pomp kijken. Met stukje papier keukenrol merk je meteen of ie daar water verliest.
Ff motor goed warm laten worden. Na uitzetten meteen op de as van de pomp kijken. Met stukje papier keukenrol merk je meteen of ie daar water verliest.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2015 12:29 #1417620
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt op waterpomp....
Update op bovenstaande kwestie: na nog steeds elke paar weken KVS te hebben bijgevuld, valt me nu dit op: koelvloeistofsporen bij de pomp. Na het lekken verdampt het daar kennelijk (je ziet de aanslag), of loopt het weg naar beneden, waar het ook verdampt (of wegloopt in geval van een koude motor).
Foto 1 = overzichtje, Foto 2 = close-up van de geconstateerde KVS.
Heb ontdekt dat elke keer als ik KVS bijvul, een minuut of wat later de eerste sporen verschijnen.
Pomp is jaar of drie oud denk ik.
Foto 1 = overzichtje, Foto 2 = close-up van de geconstateerde KVS.
Heb ontdekt dat elke keer als ik KVS bijvul, een minuut of wat later de eerste sporen verschijnen.
Pomp is jaar of drie oud denk ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-11-2015 11:06 #1423116
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwsgierig
Hoe is het afgelopen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2015 22:36 #1423140
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb dit ook gehad
pakking en 2 rubbers van de waterpomp vervangen, probleem opgelost
Moderators: Jerry Stam