schokbrekers

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2015 12:59 #1103235 door V700 register
schokbrekers is gemaakt door V700 register
ik heb toch een vraag over de schokbrekers en de hoogte van de achterkant bij een estate.
zal waarschijnlijk al eerder over zijn gesproken maar ok !
ik hen mijn schokbrekers vervangen van nivomats naar standaard schokbrekers en veertjes.de wel bekende merken.
nu stond bij de nivomats de achterzijde naar mijn gevoel iets hoger,
lijkt nu of hij precies horizontaal staat.
hoe is dit nou bij een estate ? horizontaal of iets hoger?
en is dit ook iets hoger te krijgen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2015 21:33 #1415737 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schokbrekers
Hallo niba940,
Volgens mij kunt U niet zomaar gewone schokbrekers monteren op een auto met nivomaten deze heeft namelijk slappere veren,U dient dan ook de veren te vervangen om de auto achter omhoog te krijgen.
Gr Dick
lidnr 1320

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2015 11:46 #1415750 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens
Volgens mij schrijft topicstarter dat hij ook de veren vervangt??

Ik denk dat het niet zoveel uit maakt of hij nu horizontaal staat of iets hoger. Gaat het je om de looks, om het origineel te krijgen of ivm belading/wegligging?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2015 13:56 #1415755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitvullen
Bij ombouw van Nivomaat naat normale schokdempers moet je inderdaad de (lichtere) veren vervangen door zwaardere veren. Je kunt dan kiezen voor normaal of verzwaard. Bij een LPG tank en trekhaak als basislast heb ik verzwaarde veren gekozen. Kan best dat die iets lager staan, maar dat is alleen optisch van belang. Met normale demper zal de rijhoogte altijd variëren met de belasting. Je kunt de veren eventueel wat uitvullen met spacers tussen veer en carrosserie.
Bij Nivomaten werkt dat niet, want die willen altijd naar een vast ingestelde rijhoogte. Als je daar gaat uitvullen, zal de veer een groter deel van de last overnemen van de Nivomat en verandert de rijhoogte daarmee dus niet!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2015 19:07 #1415760 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb daar als een meer over
Ik heb daar als een meer over gelezen; mensen die willen ombouwen.
Wat is daar dan het voordeel van?
Als die niveaumaten versleten zijn, zijn dan de kosten en het werk van nieuwe veren en schkbrekers dan niet even hoog dan nieuwe niveaumaten?
?????
Gr. Joop

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2015 21:54 #1415765 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @
@Rversteeg: Die nivomats weten de rijhoogte toch niet? Volgens mij werken die altijd naar hun ingestelde lengte tussen onderste en bovenste montagepunt. Stel dat je gaat uitvullen zullen de nivomats nog steeds naar hun originele lengte gaan en zal de auto hoger gaan staan. De nivomats gaan dan meer gewicht dragen en de veren minder.

@MoTo: Gewone dempers zijn nogal veel goedkoper dan nivomats (een setje kost geloof ik snel € 700) en gaat wellicht wat langer mee dan nivomats. Lagere kosten kun je natuurlijk wel zien als een groot voordeel. Zelfs met nieuwe (zwaardere) veren erbij zijn gewone dempers toch een stuk goedkoper dan nivomats. En daarna kun je gewoon blijven vervangen met gewone dempers dus dat is ook goedkoper. Of je vind de demping van nivomats niet goed/prettig, en wil je om die reden wat anders. Arbeid voor het één of het ander is eigenlijk gelijk.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2015 23:24 #1415766 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niveaumats
Hallo Volvisti

ZF Sachs repareert niveaumat-schokdempers, nadat ze eerst nagekeken hebben of dat loont en wat dat kost. Zie elders op het forum.

Ik heb wel eens een wat zwaarder beladen 7/900 estate zien rijden met gewone schokdempers. Ideaal is anders. Past in mijn ogen ook niet bij onze auto's, met de kont omlaag rijden.

groetjes

Mathy

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2015 09:41 #1415771 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Hoger
Ik heb in een ver verleden de niveaumats vervangen door "gewone" schokbrekers en verzwaarde veren.
Aangezien ik de auto alleen wat zwaarder belaad als ik op vakantie ga, was het verschil in prijs wel een reden om geen niveaumats meer te nemen.

Ik heb nog een foto maar die kan ik hier in het bericht niet toevoegen geloof ik..........

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2015 12:02 #1415780 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duur..
@Henk 940LPT: Klopt, de Nivomats zullen altijd naar een bepaalde lengte willen gaan. Dat doen ze door meer of minder mee te helpen het gewicht van de auto te dragen. Ga je de veren uitvullen, dan zullen de veren meer gaan dragen en de auto hoger willen laten staan. Maar tegelijkertijd gaan de Nivomats minder meedragen, dus per saldo blijft de rijhoogte gelijk. Tot het moment dat je zoveel hebt uitgevuld dat de veren het volledige gewicht dragen; dan valt er voor de Nivomats niets meer bij te regelen.

Ik vond die Nivomats toendertijd erg prijzig en na 150-180K weer fietspomp. Ik heb daarom indertijd zelf voor verzwaarde veren + Koni loadadjusters (gewone dempers met progressieve hulpveer er omheen) gekozen icm gastank en trekhaak. Wel een stukje stugger dan Nivomats, maar doorzakken is nooit een probleem geweest. Zelfs niet met volle vakantiebepakking en fietsdrager, maar dat zal waarschijnlijk ook wel deels door de progressiviteit van hulpveren komen. Bovendien gaan deze Koni's wel een ton of 5 mee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2015 12:25 #1415783 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zwaardere veren en rode Koni's
Ik sluit me aan bij R Versteeg
ook ik heb rode Koni's en zwaardere veren.
gaat prima.
Vroeger hadden we nog ergens foto's met ik heb mijn wagen volgeladen etc..
maar die zijn opgelost in de eeuwige internet jachtvelden denk ik.

Moderators: Jerry Stam