een vraag over de automaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2015 21:53 #1103130
door V700 register
een vraag over de automaat is gemaakt door V700 register
Volvisten Verenigd,
Sinds oktober vorig jaar ben ik in bezit van een '92 965.
Bij de aanschaf merkte ik dat de bak niet goed schakelde. De garage heeft er veel tijd en inspanning in geleverd maar lampjes bleven maar knipperen, als ook de grote oranje pijl op het dash. Uiteindelijk via ons forum bij een lid een 'nieuwe' bak opgehaald en eronder gehangen.
De bak schakelt goed, behoorlijk gladjes maar er vallen mij een paar dingen op.
Op voorhand zeg ik dat dit geenszins de bedoeling is om de vorige eigenaar van deze bak nu onheus te bejegenen!!
Als de bak niet goed zou zijn volstaat een belletje met hem. Zoveel is al duidelijk, gewoon een goeie gast. Laat dat duidelijk zijn..
Bij het wegrijden schakelt de bak snel op. Daarna, bij rustig versnellen, blijft het toerental zo op en rond de 2000. Overschakelen gebeurt niet. Beetje meer gas en bij ergens 2300 / 2500 wil hij overschakelen.
Rustig door met versnellen en weer blijft het toerental zo op en rond de 2 , 2,5 duizend. Het lijkt dan wel een variomatic....
Rijd ik zo'n 80/km dan zakt het toerental naar ca. 1500. ( de koppelomvormer?) Zodra ik versnel loopt het toerental vanaf daar weer rustig op. Echter, rijd ik 80 en laat de voet iets liften, ( ik denk, ik rij zuinig..) dan merk ik direct dat de bak weer terugschakelt. Komt weer op en rond de 2000 uit. ( koppelomvormer er weer af?)
Bij 95km/u draait de motor weer 2000 toeren. Dat vind ik, voor een 3 liter 6 cylinder, wel wat veel. Bij 110 draait de motor al 2500 toeren.
Ik heb geen ervaring met andere 960's. Weet ook niet of bovenstaand normaal is..
Wellicht dat jullie mij verder kunnen helpen/geruststellen?
Sinds oktober vorig jaar ben ik in bezit van een '92 965.
Bij de aanschaf merkte ik dat de bak niet goed schakelde. De garage heeft er veel tijd en inspanning in geleverd maar lampjes bleven maar knipperen, als ook de grote oranje pijl op het dash. Uiteindelijk via ons forum bij een lid een 'nieuwe' bak opgehaald en eronder gehangen.
De bak schakelt goed, behoorlijk gladjes maar er vallen mij een paar dingen op.
Op voorhand zeg ik dat dit geenszins de bedoeling is om de vorige eigenaar van deze bak nu onheus te bejegenen!!
Als de bak niet goed zou zijn volstaat een belletje met hem. Zoveel is al duidelijk, gewoon een goeie gast. Laat dat duidelijk zijn..
Bij het wegrijden schakelt de bak snel op. Daarna, bij rustig versnellen, blijft het toerental zo op en rond de 2000. Overschakelen gebeurt niet. Beetje meer gas en bij ergens 2300 / 2500 wil hij overschakelen.
Rustig door met versnellen en weer blijft het toerental zo op en rond de 2 , 2,5 duizend. Het lijkt dan wel een variomatic....
Rijd ik zo'n 80/km dan zakt het toerental naar ca. 1500. ( de koppelomvormer?) Zodra ik versnel loopt het toerental vanaf daar weer rustig op. Echter, rijd ik 80 en laat de voet iets liften, ( ik denk, ik rij zuinig..) dan merk ik direct dat de bak weer terugschakelt. Komt weer op en rond de 2000 uit. ( koppelomvormer er weer af?)
Bij 95km/u draait de motor weer 2000 toeren. Dat vind ik, voor een 3 liter 6 cylinder, wel wat veel. Bij 110 draait de motor al 2500 toeren.
Ik heb geen ervaring met andere 960's. Weet ook niet of bovenstaand normaal is..
Wellicht dat jullie mij verder kunnen helpen/geruststellen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2015 22:04 #1415160
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Lijkt me niks abnormaals.
Lijkt me niks abnormaals. Alleen terugschakelen als je je voet lift (dus gas terugneemt) is vreemd. Je zou het omgekeerde verwachten. Misschien moet je eens in een 960 van een ander lid rijden om het verschil te merken.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-01-2015 00:04 #1415169
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 3000rpm
3000 rpm cruisend bij 120 is normaal.
Rest van het gedrag dat je beschrijft vindt ik ook gewoon normaal.
Groeten,
Gerben
Rest van het gedrag dat je beschrijft vindt ik ook gewoon normaal.
Groeten,
Gerben
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2015 07:27 #1415171
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic 3000 bij 120 is inderdaad
3000 bij 120 is inderdaad normaal.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2015 08:34 #1415175
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik denk dat je met koppelomvormer de lockup bedoelt? De koppelomvormer is een onderdeel in de bak, de lockup koppelt in- en uitgaande as. Die schakelt in bij een bepaalde snelheid maar ook automatisch uit als je onder een bepaalde snelheid komt. Welke snelheden dat zijn wisselt per bak/bouwjaar geloof ik, maar het zit zo rond de 90 km/uur.
Als je zoekt op "lock-up" vind je wel meer denk ik maar niet alle resultaten zijn van toepassing op jouw auto/bak.
Als je zoekt op "lock-up" vind je wel meer denk ik maar niet alle resultaten zijn van toepassing op jouw auto/bak.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2015 13:54 #1415200
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je gas loslaat, gaat de
Als je gas loslaat, gaat de lock-up eraf en als je dan wat gas geeft, rijdt hij op zijn koppelomvormer om even later weer in de lock-up te gaan. Dit is volkomen normaal (ik vind het irritant - hij mag wat mij betreft remmen op de lock-up) en betekent niet dat hij terugschakelt.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2015 14:16 #1415201
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Zit de goede bak er onder?
Zit de goede bak er onder?
Dit heeft gebruiker Guenni op het duitse forum gezet:
Die 3.0l Version gab es mit dem AW30-40 und dem AW30-43.
Die 2.5l und 2.4l Version mit dem AW30-43.
Die Übersetzungen der Gänge sind bei den 3 Varianten identisch.
Die Unterschiede:
"Overdrive" beim AW30-40: 0,705:1 bei den anderen 0,75:1
Drehmomentwandler: beim AW30-40: 2,15:1 beim 3,0 AW30-43: 2,1:1 beim 2,5 und 2,4l AW30-43: 2,45:1
Hinterachse: Beim 30-40: 3,73:1 , beim 3,0 30-43: 3,73:1 und bei den beiden anderen 4,10:1
Der Steuerkasten als solches ist identisch, bis auf die Druckspeicherfeder B2, die ist bei den kleinen Motoren 2mm länger, hat 2 Windungen weniger und 0,3mm dünneres Material und 0,1mm weniger Aussenumfang, und ist rot. Bei den 3,0l ist sie blau.
Hinzu kommen noch die unterschiedlichen Druckspeicherkolben B0 und C2:
Bei den 3,0l sind die weiß und Orange, bei 2,5l und 2,4l sind die grün und hellgrau.
Dazu kommt noch das es über die Jahre 3 teilweise unterschiedliche Fehlerlisten zu den Getrieben gibt. Die allererste Generation 1991/92 hatten eine deutliche umfangreichere Liste von OBD-I codes. Von 1992-1994 sind dann einige Fehlercodes weggefallen. Ab 1995 kam dann OBD-II dazu. Auch hier sind einige Codes weggefallen und andere kamen dazu. Das kann dazu führen das mit dem OBD-II Leser Codes nicht erkannt werden, mit dem VST und entsprechenden Adaptern allerdings schon. Sprich es kommt eine OBD-I Fehlermeldung und der Blinkmodus wird aktiviert, aber für diesen Fehler gibt es keine OBD-II-Entsprechung.
Das ist halt die Gefahr wenn man unterschiedliche Varianten an Getriebe und SG mixt......
Die Daten beziehen sich jetzt nur auf die außerhalb der USA verkauften Varianten ! Die US Varianten sind noch etwas anders ausgerüstet und haben z.b. eine ca. 30% höhere Festbremsdrehzahl und abweichende Schaltpunkte.
Dit heeft gebruiker Guenni op het duitse forum gezet:
Die 3.0l Version gab es mit dem AW30-40 und dem AW30-43.
Die 2.5l und 2.4l Version mit dem AW30-43.
Die Übersetzungen der Gänge sind bei den 3 Varianten identisch.
Die Unterschiede:
"Overdrive" beim AW30-40: 0,705:1 bei den anderen 0,75:1
Drehmomentwandler: beim AW30-40: 2,15:1 beim 3,0 AW30-43: 2,1:1 beim 2,5 und 2,4l AW30-43: 2,45:1
Hinterachse: Beim 30-40: 3,73:1 , beim 3,0 30-43: 3,73:1 und bei den beiden anderen 4,10:1
Der Steuerkasten als solches ist identisch, bis auf die Druckspeicherfeder B2, die ist bei den kleinen Motoren 2mm länger, hat 2 Windungen weniger und 0,3mm dünneres Material und 0,1mm weniger Aussenumfang, und ist rot. Bei den 3,0l ist sie blau.
Hinzu kommen noch die unterschiedlichen Druckspeicherkolben B0 und C2:
Bei den 3,0l sind die weiß und Orange, bei 2,5l und 2,4l sind die grün und hellgrau.
Dazu kommt noch das es über die Jahre 3 teilweise unterschiedliche Fehlerlisten zu den Getrieben gibt. Die allererste Generation 1991/92 hatten eine deutliche umfangreichere Liste von OBD-I codes. Von 1992-1994 sind dann einige Fehlercodes weggefallen. Ab 1995 kam dann OBD-II dazu. Auch hier sind einige Codes weggefallen und andere kamen dazu. Das kann dazu führen das mit dem OBD-II Leser Codes nicht erkannt werden, mit dem VST und entsprechenden Adaptern allerdings schon. Sprich es kommt eine OBD-I Fehlermeldung und der Blinkmodus wird aktiviert, aber für diesen Fehler gibt es keine OBD-II-Entsprechung.
Das ist halt die Gefahr wenn man unterschiedliche Varianten an Getriebe und SG mixt......
Die Daten beziehen sich jetzt nur auf die außerhalb der USA verkauften Varianten ! Die US Varianten sind noch etwas anders ausgerüstet und haben z.b. eine ca. 30% höhere Festbremsdrehzahl und abweichende Schaltpunkte.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2015 21:45 #1415259
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic automaat
Bedankt voor de info!
Vandaag een flink stuk met pakweg 115/120 km kunnen rijden. Op de cc.
Toerental ca. 2700.
Merk ook bij het ietsje harder optrekken dat er van terugvallen of in/uitschakelen lockup geen sprake is; niet merkbaar/voelbaar is.
Eens zien wat dit met verbruik doet.
Vandaag een flink stuk met pakweg 115/120 km kunnen rijden. Op de cc.
Toerental ca. 2700.
Merk ook bij het ietsje harder optrekken dat er van terugvallen of in/uitschakelen lockup geen sprake is; niet merkbaar/voelbaar is.
Eens zien wat dit met verbruik doet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2015 16:01 #1415466
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic winterstand
druk het knopje W maar eens in bij 120, dan blijft hij ook met vol gas in z'n lockup
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2015 21:30 #1415477
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het proberen waard
@mbroeren, mag aannemen dat de
als practical joke gelezen moet /mag worden?
Moderators: Jerry Stam