hoogteverschil niveaumaat

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2015 21:25 #1103129 door Mathy van Nisselroy
hoogteverschil niveaumaat is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Ik vraag me af hoeveel centimeter dat een gezonden niveaumaat de achterzijde optilt van niets tot maximaal.
Dat zou toch te meten moeten zijn / een bekend gegeven moeten zijn waaraan je kunt afmeten of een niveaumaat goed/slecht is.
Gr. Joop

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2015 08:20 #1415172 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meestal
Meestal meet men de afstand tussen grond en rand van de wielkas boven het hart van het wiel. Dat is het makkelijkste meten. Als een niveaumat veel inzakt hoeft dat niet erg te zijn, als hij maar binnen een paar honderd meter rijden maar wel weer op niveau staat. Nieuwe niveaumats zouden wel minder snel in moeten zakken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2015 08:20 #1415173 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het verschil
Het verschil tussen laag/hoog is dus niet interessant, of een maat voor slijtage, maar vooral of hij nog snel omhoog komt en voldoende dempt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2015 08:35 #1415176 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Henk, begrijp ik het goed: de
Henk, begrijp ik het goed: de mate van omhoog komen is geen indicatie van goed / slecht, wel OF hij omhoog komt en dat snel genoeg doet.
Gr. Joop

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2015 08:52 #1415177 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er zit
Een niveaumat is intern zo gemaakt dat hij uiteindelijk altijd op dezelfde hoogte komt, ongeacht de belading. Dat wordt gedaan met oliekanaaltjes en terugslagklepjes, als ik het goed heb. Als de auto is ingezakt tijdens stilstaan en je rijdt weg moet de niveaumat een paar keer inveren, daarmee pompt hij zichzelf op tot de juiste hoogte.

Als hij heel erg versleten is kan ik me voorstellen dat hij intern zoveel lekt dat hij het gewicht van de auto niet meer omhoog kan houden en de auto dus niet meer recht krijgt. Het inzakken tijdens stilstand is deels afhankelijk van de conditie van de niveaumat maar ook van andere zaken (hoeveel gewicht achterin bijv). NIveaumats zijn best duur, ik zou ze niet eerder gaan vervangen dan wanneer ze echt naar buiten lekken of de auto niet meer omhoog krijgen. Ze vervangen omdat de auto snel inzakt zou ik niet meteen doen ivm de prijs. Tenzij je anders de parkeergarage onder je appartement niet uitkomt zonder aan de grond te zitten.

Bij de late 960 en V90 speelt de kunststof bladveer ook een rol. Die wordt ook slap waardoor de auto ook lager komt te staan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2015 11:33 #1415189 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijk Henk, nu geef je al een
Kijk Henk, nu geef je al een stuk antwoord op mijn eerdere vraag.
Dan blijft nog open: is er een standaard maat voor een gezonde niveaumaat?
Dus hoe hoog is de spatbordrand boven de grond als de niveaumaat zijn werk goed gedaan heeft?
Dat hij daar bij het ouder worden meer moeite heeft en langer over doet begrijp ik.
Berdankt voor je uitleg tot nu toe.
Gr. Joop

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2015 11:41 #1415191 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik heb die maat niet zo paraat maar hij is wel gepost hier op de site.

Overigens is het niet vreemd als die aan bestuurderszijde wat kleiner is dan aan de andere kant. Deze auto's zakken scheef en niveaumats compenseren dat volgens mij niet. De niveaumat kijkt alleen naar zn eigen lengte, om het zo te zeggen, niet naar de hoogte van die kant van de auto. De oorzaak van het scheefzakken zal ergens anders zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2015 12:26 #1415194 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eventueel als referentie:
Eventueel als referentie:
Bij mijn 97er Estate is de afstand van onderkant spatscherm tot onderkant velg (15") 59 cm. (Standaard nivonats en veren zonder LPG-tank).
Beter om te meten tot de velgrand i.p.v. tot de straat. Bij 16" wielen dus een halve inch meer.
Meestal als ik de caravan er achter hang en de kofferbak vol laad, zakt ie wel in, maar na 200 meter is ie wel weer op niveau.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2015 17:03 #1415204 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ferry, aan je naam te zien
Ferry, aan je naam te zien heb je een 940'er??
Ik heb een 95'er 960. En die afstand (bij 16 inch velgen) is bij mij 55 cm. Dus 55-(1/2 x 2,5) = 53,75 cm. Hetgeen een verschil op levert van 59-53,75= pakweg 5 cm. Kan me niet voorstellen dat dit goed is.
Betekent dat we een 940 aan het vergelijken zijn met een 960 of een van ons 2 meet niet goed :-)
Gr. Joop

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2015 20:42 #1415210 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Joop, ik denk dat jij de 960 II hebt, daar kan de bladveer ook nog een rol spelen. Maar volgens mij is er eens uitgebreid gemeten voor de situatie met bladveer, had je de zoekfunctie al geprobeerd?

Moderators: Jerry Stam