banden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 11:23 #1102738 door V700 register
banden is gemaakt door V700 register
Hallo mensen, ik denk erover om een groetere bandenmaat te monteren. Standaard 205x55x15. Voornemen: 215x65x15.
Reden: ik vind meer band onder een dergelijke grote auto wel mooi.
Nadeel: 10% afwijking in de snelheidsmeter. Omdat ik alleen met de auto rijd is dat iets waar ik makkelijk rekening kan houden. Heb toch altijd de TomTom aan met de juiste snelheidsaanduiding.
Voordeel: mooier uitzien. Wel belangrijk voor mij. Minder toeren bij gelijke snelheid.
Omdat ik toch nog wil laten uitlijnen kan ik het caster eventueel nog laten aanpassen.
Hoe denken jullie hierover?
Gr. Joop

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 11:28 #1413726 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan
Kan dat? Bij de 940 kun je alleen de sporing voor verstellen. De rest niet op een gemakkelijke manier. Weet niet wat er bij een 960 II mogelijk is. Let op aanlopen, anders misschien een smallere (205) band die wat hoger is?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 16:15 #1413746 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Standaard
Standaard maat is 195/65R15 onder een 940, 960 en bijna alle 740's. De maat die je nu hebt is dus in ieder geval een maatje te plat.
Welke velgen heb je precies? Op originele 15 inch volvo velgen is 215 wel erg ambitieus, want die zijn bijna allemaal maar 5,5 J. Sommige LM velgen misschien 6J, maar breder zeker niet. Je krijgt dan met de maat die je voorstelt wel erg ballonvormige banden, wat niet echt bevorderlijk is voor de wegligging.
Kwa formaat gaat de breedte in ieder geval wel, hoogte zou ik even aan moeten rekenen, maar zelf heb ik voor 215/55R16 en dat gaat zonder problemen. Loopt nooit aan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 18:24 #1413749 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Multi-X
Multi-X velgen zijn 7j en kan 215 prima op (max 225).
Als je 215/60/15 neemt is de afwijking tov origineel nihil (0,71%).
Met 215/65/15 is de afwijking 4,1% en geeft je snelheidsmeter bij 120 km/u ongeveer 5 km/u te weinig aan (volgens mij....).
Met 225/60/15 heb je een compromis........ (2,6%)
Eventueel kun je nog werken met spacers.

Oh ja..... En of het mooi is..... Dat bepaal je zelf......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 19:28 #1413752 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ga naar een 6 J 15 inch
Ik ga naar een 6 J 15 inch velg die, qua breedte, de 215 makkelijk kan hebben.
Ik wil voor de 65 serie gaan omdat ik dan "meer" band onder de auto heb.
Die snelheidsafwijking , na het zij zo. Kan ik goed mee leven.
Ik denk, verwacht mbt wegligging geen problemen in die maat. Wellicht iets soepeler, nou dat is meegenomen.
225 gaat aanlopen bij de maximale stuuruitslag an dat gaat problemen opleveren bij de APK. Dus is geen optie. Tevens hoorde ik hier in het verleden ookhet argument dat de auto daarvan te zoekerig wordt. Kan me hier iets bij voorstellen.
Ik hoor tot nu toe nog geen echt tegenargument.
Is dat er niet . . . . .???
Gr. Joop

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 20:16 #1413753 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tegenargument.....
Ik denk dat voor een 6J velg 195 ideaal is en 205 max.
M.b.t. de APK, de afrolomtrek mag niet meer afwijken dan 2% van het origineel. Nu is de kans best groot dat ie gewoon door de APK komt met 215/65/15, maar als het er heel "vreemd" uit ziet loop je de kans dat de keurmeester zo z'n bedenkingen heeft.......en misschien iets verder kijkt/onderzoekt.......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2014 13:52 #1413781 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eerst checken dan posten

Ferry940 schreef : Ik denk dat voor een 6J velg 195 ideaal is en 205 max. M.b.t. de APK, de afrolomtrek mag niet meer afwijken dan 2% van het origineel. Nu is de kans best groot dat ie gewoon door de APK komt met 215/65/15, maar als het er heel "vreemd" uit ziet loop je de kans dat de keurmeester zo z'n bedenkingen heeft.......en misschien iets verder kijkt/onderzoekt.......

Dat is dus niet zo.. op een as moeten ze wel dezelfde maat hebben, maar niet meer dan dat..

Mensen roepen maar wat. Gebeurt wel vaker hier..
AUB eerst even de feiten controleren voordat je wat op het net gooit !
www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/APK/h...sen%2001-01-2013.pdf

1. De wielen van bedrijfsauto’s moeten zijn voorzien van luchtbanden. Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetsttijdens de periodieke keuring ten behoeve van deafgifte van een keuringsrapport.
  2. De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is. Lid 2 en 3: visuele controle, terwijl de bedrijfsauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting
  3. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen. bevindt, waarbij het wiel wordt rondgedraaid.
  4. De profilering van de hoofdgroeven van de banden van bedrijfsauto’s moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren. Visuele controle, terwijl de bedrijfsauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij het wiel wordt rondgedraaid. In geval van twijfel wordt de profieldiepte gemeten met de profieldieptemeter. De minimale profieldiepte wordt gemeten in de brede groeven waarin door de fabrikant de maximale diepte is bepaald, alsmede in de groeven waarin een slijtage-indicator aanwezig is.
  5. De banden van bedrijfsauto’s mogen niet zijn nageprofileerd. Van naprofileren is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is. In afwijking van het hiervoor bepaalde is naprofileren toegestaan indien de mogelijkheid daartoe op de band is vermeld door de aanduiding "REGROOVABLE" of door het teken " ", met dien verstande dat het karkas van de band niet zichtbaar mag zijn.
  6. De op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de draairichting van het wiel in voorwaartse rijrichting van de bedrijfsauto. Een band moet zodanig gemonteerd zijn dat dit overeenkomt met de door de bandenfabrikant aangebrachte markering op de band die de draairichting of de binnenkant of buitenkant aangeeft. Lid 6 en 7: visuele controle.
  7. De op de band van een bedrijfsauto, in gebruik genomen na 31 december 1997, vermelde loadindex mag niet kleiner zijn dan de loadindex, behorende bij de maximumlast per band van de in het kentekenregister vermelde aslast. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 50, van toepassing.
  8. 8. Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken. Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
  9. De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt. Visuele controle, terwijl de bedrijfsauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport is een nood- of reservewiel met een afwijkende maataanduiding niet toegestaan. APK Keuringseisen
  10. Bij bedrijfsauto’s met een maximummassa van niet meer dan 3.500 kg moeten de banden een juiste bandenspanning hebben zoals deze door de voertuigfabrikant is voorgeschreven voor het betreffende voertuig. Indien geen bandenspanning door de voertuigfabrikant is voorgeschreven, moeten de banden op één as een gelijke bandenspanning hebben. Visuele controle met behulp van een doelmatige bandenspanningsmeter. De juiste minimale bandenspanning wordt vastgesteld aan de hand van de in of op het voertuig aanwezige bandenspanningstabel. Indien een differentiatie in bandenmaat is gegeven moet hiermee rekening gehouden worden. Indien de gemonteerde bandenmaat niet vermeld wordt moet de voorgeschreven spanning van de meest overeenkomende bandenmaat gebruikt worden. Indien de tabel niet leesbaar of niet beschikbaar is moet informatie van de banden- of voertuigfabrikant gebruikt worden. Wanneer er geen gegevens van de banden- of voertuigfabrikant beschikbaar zijn wordt de hoogste bandenspanning als referentiewaarde aangehouden. De banden op één as moeten een gelijke bandenspanning hebben met een maximaal verschil van 0,3 bar. Bij het constateren van een te lage bandenspanning moet deze op de juiste bandenspanning worden gebracht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2014 15:32 #1413783 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is dus niet zo.. op een
Dat is dus niet zo.. op een as moeten ze wel dezelfde maat hebben, maar niet meer dan dat.. Mensen roepen maar wat. Gebeurt wel vaker hier..AUB eerst even de feiten controleren voordat je wat op het net gooit ! en om het compleet te maken; zoeken in categorie 2 ( = personenauto ) en niet in 3 (= bedrijfsauto)Dus . . . . .  .correcte categorie aanduiden   gr. Joop

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2014 17:25 #1413787 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fantastisch!!!

Jeroen schreef :

Ferry940 schreef : Ik denk dat voor een 6J velg 195 ideaal is en 205 max. M.b.t. de APK, de afrolomtrek mag niet meer afwijken dan 2% van het origineel. Nu is de kans best groot dat ie gewoon door de APK komt met 215/65/15, maar als het er heel "vreemd" uit ziet loop je de kans dat de keurmeester zo z'n bedenkingen heeft.......en misschien iets verder kijkt/onderzoekt.......

Dat is dus niet zo.. op een as moeten ze wel dezelfde maat hebben, maar niet meer dan dat..

Mensen roepen maar wat. Gebeurt wel vaker hier..
AUB eerst even de feiten controleren voordat je wat op het net gooit !
www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/APK/h...sen%2001-01-2013.pdf

1. De wielen van bedrijfsauto’s moeten zijn voorzien van luchtbanden. Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetsttijdens de periodieke keuring ten behoeve van deafgifte van een keuringsrapport.
  2. De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is. Lid 2 en 3: visuele controle, terwijl de bedrijfsauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting
  3. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen. bevindt, waarbij het wiel wordt rondgedraaid.
  4. De profilering van de hoofdgroeven van de banden van bedrijfsauto’s moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren. Visuele controle, terwijl de bedrijfsauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij het wiel wordt rondgedraaid. In geval van twijfel wordt de profieldiepte gemeten met de profieldieptemeter. De minimale profieldiepte wordt gemeten in de brede groeven waarin door de fabrikant de maximale diepte is bepaald, alsmede in de groeven waarin een slijtage-indicator aanwezig is.
  5. De banden van bedrijfsauto’s mogen niet zijn nageprofileerd. Van naprofileren is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is. In afwijking van het hiervoor bepaalde is naprofileren toegestaan indien de mogelijkheid daartoe op de band is vermeld door de aanduiding "REGROOVABLE" of door het teken " ", met dien verstande dat het karkas van de band niet zichtbaar mag zijn.
  6. De op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de draairichting van het wiel in voorwaartse rijrichting van de bedrijfsauto. Een band moet zodanig gemonteerd zijn dat dit overeenkomt met de door de bandenfabrikant aangebrachte markering op de band die de draairichting of de binnenkant of buitenkant aangeeft. Lid 6 en 7: visuele controle.
  7. De op de band van een bedrijfsauto, in gebruik genomen na 31 december 1997, vermelde loadindex mag niet kleiner zijn dan de loadindex, behorende bij de maximumlast per band van de in het kentekenregister vermelde aslast. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 50, van toepassing.
  8. 8. Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken. Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
  9. De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt. Visuele controle, terwijl de bedrijfsauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport is een nood- of reservewiel met een afwijkende maataanduiding niet toegestaan. APK Keuringseisen
  10. Bij bedrijfsauto’s met een maximummassa van niet meer dan 3.500 kg moeten de banden een juiste bandenspanning hebben zoals deze door de voertuigfabrikant is voorgeschreven voor het betreffende voertuig. Indien geen bandenspanning door de voertuigfabrikant is voorgeschreven, moeten de banden op één as een gelijke bandenspanning hebben. Visuele controle met behulp van een doelmatige bandenspanningsmeter. De juiste minimale bandenspanning wordt vastgesteld aan de hand van de in of op het voertuig aanwezige bandenspanningstabel. Indien een differentiatie in bandenmaat is gegeven moet hiermee rekening gehouden worden. Indien de gemonteerde bandenmaat niet vermeld wordt moet de voorgeschreven spanning van de meest overeenkomende bandenmaat gebruikt worden. Indien de tabel niet leesbaar of niet beschikbaar is moet informatie van de banden- of voertuigfabrikant gebruikt worden. Wanneer er geen gegevens van de banden- of voertuigfabrikant beschikbaar zijn wordt de hoogste bandenspanning als referentiewaarde aangehouden. De banden op één as moeten een gelijke bandenspanning hebben met een maximaal verschil van 0,3 bar. Bij het constateren van een te lage bandenspanning moet deze op de juiste bandenspanning worden gebracht.

Maar gelukkig hebben we jou, die alles checkt en dubbelcheckt en dan op subtiele wijze dat mededeelt.......

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2014 10:47 #1413881 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic 2013
En daarbij een bijna twee jaar oude regeling gebruikt... Ik vraag me af, of de laatste wijzigingen inderdaad per 1 januari 2013 zijn aangebracht, of dat dit toch een verouderde regelgeving is.

Moderators: Jerry Stam