960 loopt slecht bij koude start

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2014 17:41 #1102625 door V700 register
960 loopt slecht bij koude start is gemaakt door V700 register
Beste forummers,
Sinds enige tijd heb ik een probleempje met mijn 960 3ltr met prins lpg. Bij koude start slaat motor direct aan, op benzine uiteraard, maar wanneer ik dan vertrek loopt de motor erg onregelmatig en heeft totaal geen power, hij slaat niet af, maar loopt gewoon slecht, stotteren, dan opeens na ongeveer een kleine kilometer rijden, is dit gestotter plotseling voorbij en loopt de motor zoals hij hoort te lopen, nog een paar honderd meter verder schakelt hij over op lpg. Zou de luchtpomp hier iets mee te maken kunnen hebben. Ik weet echt niet waar ik hier de oorzaak van moet gaan zoeken. wie weet raad.
grtn Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2014 10:19 #1413323 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wanneer
Van wanneer is de 960 precies? Reden van de vraag is dat er twee verschillende computers zijn: motoronic 1.8 voor alles t/m 1995, motronic 4.4 voor alles vanaf 1996.
Bij de eerste heb je een diagnosestekker op de linker veerpoot onder de motorkap, bij de tweede een ODB-stekker in het interieur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2014 12:31 #1413330 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Warmte?
Hoi Henk,
Het stukje...

volvotje schreef : ...dan opeens na ongeveer een kleine kilometer rijden, is dit gestotter plotseling voorbij en loopt de motor zoals hij hoort te lopen...

... klinkt alsof het met warmte te maken zou kunnen hebben.
Om de warmtepomp uit te sluiten, zou je na de start kunnen wachten met wegrijden totdat de warmtepomp is afgeslagen en kijken wat 'ie dan doet; zelf denk ik niet dat daar het probleem zit.En loopt hij wel goed als je niet wegrijdt maar gewoon de motor stationair laat draaien? De storing duurt dan langer omdat alles onder de motorkap langer nodig heeft om op te warmen, maar ben wel benieuwd of het  dan ook verdwijnt.
Klinkt mij eerder als iets dat niet goed functioneert bij kou, maar door de warmte wordt afgedicht/aangetrokken/uitgezet waardoor het daarna wel zoals bedoeld functioneert. Misschien bekabeling bij de bobines, of een klein vacuumlek?Als je, tijdens slecht lopen, de bobines één voor één lostrekt, verandert de motorloop dan ook (van slecht naar nog slechter dus)? Als je bij één van de bobines geen verandering merkt, doet die op dat moment dus niet mee. Klinkt ook onwaarschijnlijk, maar misschien het proberen waard.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2014 13:38 #1413333 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bobines lostrekken
Houd er bij het lostrekken van die stekkertjes rekening mee, dat er achter die zes bobines twee vonkversterkers zitten. Die kunnen in storing vallen, en dan loopt je motor ineens op maar drie cilinders (of twee, bij een slechte bobine). En ja, ook dan kan zo'n zespitter zichzelf nog rondworstelen: been there, done that.
Als je het eerste type hebt, dan is er een testprocedure met het knippercode-kastje, waarmee je onder andere de werking van de luchtpomp kunt testen. Storingzoeken begint eigenlijk altijd met het uitlezen van je storingen, vandaar mijn vraag. Bij een vroege heb je daarvoro geen extra gereedschap nodig, alleen de kennis hoe het uit te lezen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2014 23:27 #1413519 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slecht lopen bij koude start 960
Hoi Henk,

Heb je al gekeken naar de temperatuursensor die in je thermostaathuis gemonteerd zit ? Als deze defect is heb je ook soortgelijke klachten.

Groet, Pieter Plate

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2014 21:48 #1413677 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benieuwd
Ik ben ook benieuwd. Mijn S90 uit 1997 start gelijk, loopt netjes rond. Echter bij 1500 toeren trilt het stuur zelfs. Bougies vervangen, bobines stuk voor stuk vervangen, geen verschil. Vandaag thermostaat vervangen, die wel stuk bleek te zijn, en ook de temp sensor die er vlakbij zit. Resultaat, maakt niks uit. Rare is wel dat na een kilometer of 20 en alles lekker warm is, het hele probleem weg is. Dan is het een raket
Ik ga dit draadje zeker volgen en mocht ik iets vinden in mijn limootje dan meld ik dat gelijk.
Groeten,
Ad

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2015 10:45 #1416955 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sinds kort heb ik dit ook
Sinds kort heb ik dit ook (ook Prins maar niet relevant lijkt me). Bij koude start een seconden of 20 trillen en schudden en dan weer op orde. Na een korte stop een paar seconden (bijv. na tanken). Zouden dit niet gewoon de bougies kunnen zijn? Ik meen dat het even geleden is dat die vervangen zijn....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2015 10:46 #1416956 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oja, thermostaat is onlangs
oja, thermostaat is onlangs vervangen (want te koude motor) dus dat zal het idd niet zijn (bovendien was het daarvoor niet!).

Moderators: Jerry Stam