schokdempers en veerspanners
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2014 18:40 #1102112
door V700 register
schokdempers en veerspanners is gemaakt door V700 register
Hoi allemaal,
Afgelopen weekend heb ik mijn schokbrekers aan de achterzijde vervangen door nieuwe gasgevulde sachs. wat een verschil al. vervangen ging lekker vlot. niets vastgeroest of vergaan. Gewoon losdraaien en vervangen. Volgend weekend staan de voordempers op de planning. heb alle delen al even losgedraaid (en weer vast natuurlijk) zodat ik in iedergeval weet dat dat niet voor een verrassing zorgt.
Wel heb ik nog een setje veerspanners nodig. is er iemand in de buurt van Zwolle waarvan ik zo'n setje een dag kan lenen?
En heeft iemand nog tips en trucs over het vervangen?
Groeten,
Lennert
Afgelopen weekend heb ik mijn schokbrekers aan de achterzijde vervangen door nieuwe gasgevulde sachs. wat een verschil al. vervangen ging lekker vlot. niets vastgeroest of vergaan. Gewoon losdraaien en vervangen. Volgend weekend staan de voordempers op de planning. heb alle delen al even losgedraaid (en weer vast natuurlijk) zodat ik in iedergeval weet dat dat niet voor een verrassing zorgt.
Wel heb ik nog een setje veerspanners nodig. is er iemand in de buurt van Zwolle waarvan ik zo'n setje een dag kan lenen?
En heeft iemand nog tips en trucs over het vervangen?
Groeten,
Lennert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2014 19:29 #1410487
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic staat volgend jaar op de planning
Dus tips zijn ook voor mij welkom. Moet bv altijd de bovenste veerpootlager, de bussen/balgen en stuurkogel worden meegenomen? En hoeveel tijd moet je per veerpoot ervoor uittrekken?
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2014 19:47 #1410488
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Setje
Een setje bestaat uit 2 Stuks spanners.
Vindt ik persoonlijk één te weinig, liever 3 stuks. Veiliger.
En ehhh, ik woon niet in de buurt van Zwolle.............
Vindt ik persoonlijk één te weinig, liever 3 stuks. Veiliger.
En ehhh, ik woon niet in de buurt van Zwolle.............
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2014 19:48 #1410489
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ik
Leonard,
Heb ik liggen.
Arjan
Heb ik liggen.
Arjan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2014 20:28 #1410493
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic moer
De moer wil nog wel eens vast zitten !
Heb je sleutel 24 (dacht ik) nog mooier zou een luchtsleutel zijn.
Heb je sleutel 24 (dacht ik) nog mooier zou een luchtsleutel zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2014 20:39 #1410495
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sleutel 24
Hoi Henk,
Sleutel 24 heb ik en de moer heb ik er mee los gekregen. ging eigenlijk vrij makkelijk zelfs. kon het uiteinde van de demper met een griptang tegen houden, en met sleutel 24 de moer losdraaien.
Sleutel 24 heb ik en de moer heb ik er mee los gekregen. ging eigenlijk vrij makkelijk zelfs. kon het uiteinde van de demper met een griptang tegen houden, en met sleutel 24 de moer losdraaien.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-09-2014 11:38 #1410518
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic werkwijze
Even een vraag over de werkwijze.
ik ben er tot nu toe vanuit gegaan dat de veerpoot er in zijn geheel onder uit moet als de demper vervangen moet worden. nou zat ik gisteren eens de vraagbaak door te neuzen, en daarin wordt aangegeven dat de poot er niet onderuit hoeft (wel losmaken natuurlijk) en dat je de demper er van bovenaf uit zou kunnen halen. Wie is daarmee bekend?
@Arjan: bedankt voor je aanbod! Ik stuur je even een pb om wat af te spreken.
Groeten,
Lennert
ik ben er tot nu toe vanuit gegaan dat de veerpoot er in zijn geheel onder uit moet als de demper vervangen moet worden. nou zat ik gisteren eens de vraagbaak door te neuzen, en daarin wordt aangegeven dat de poot er niet onderuit hoeft (wel losmaken natuurlijk) en dat je de demper er van bovenaf uit zou kunnen halen. Wie is daarmee bekend?
@Arjan: bedankt voor je aanbod! Ik stuur je even een pb om wat af te spreken.
Groeten,
Lennert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-09-2014 11:59 #1410519
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veerpoot demonteren
Nee Lennert, de veerpoot moet er helemaal onder uit. Heeft wel als voordeel dat je meteen het bovenste lager lekker in het vet kan zetten, zodat ie weer lang lekker kan draaien.
<a href=" www.google.nl/search?q=schokbreker+verva...ugI&ved=0CFIQsAQ " target="_blank">Hier zijn afbeeldingen van diverse veerpoten.
<a href=" www.google.nl/search?q=schokbreker+verva...ugI&ved=0CFIQsAQ " target="_blank">Hier zijn afbeeldingen van diverse veerpoten.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2014 10:56 #1410539
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ervaring
Ik heb het ooit gedaan bij een 740 (verlangingsveren gemonteerd).
Twee setjes veerspannners bleek erg handig, je moet ze best een eind intrekken voor demontage, en met twee sets kan je de spanners halverwege verplaatsen. We hebben veel nut gehad van een luchtsleutel om de veerspanners aan te draaien: dat scheelt heel veel energie, en dan is het stukken minder erg om eentje opnieuw te moeten doen vanwege een montagefout... Geleidelijk aan weerszijden indraaien, zodat je de veer niet teveel onder zijdelingse spanning zet.
Twee setjes veerspannners bleek erg handig, je moet ze best een eind intrekken voor demontage, en met twee sets kan je de spanners halverwege verplaatsen. We hebben veel nut gehad van een luchtsleutel om de veerspanners aan te draaien: dat scheelt heel veel energie, en dan is het stukken minder erg om eentje opnieuw te moeten doen vanwege een montagefout... Geleidelijk aan weerszijden indraaien, zodat je de veer niet teveel onder zijdelingse spanning zet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2014 15:45 #1410543
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen lucht
Bedankt voor je tips. Helaas geen luchtsleuteul tot mijn beschikking. Zal het dus met de hand moeten doen. maar dat komt vast ook goed.
zie trouwens ook genoeg setjes van drie veerspanners. denk ik om de druk beter te verdelen.
Ben benieuwd hoe het gaat.
zie trouwens ook genoeg setjes van drie veerspanners. denk ik om de druk beter te verdelen.
Ben benieuwd hoe het gaat.
Moderators: Jerry Stam