trillingen bij acceleratie B280F
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2014 21:30 #1101955
door Marco Arts
trillingen bij acceleratie B280F is gemaakt door Marco Arts
Beste allen,
ik ben (na dit al jaren van plan te zijn) serieus van zins een 780 te kopen (voor dagelijks gebruik) en heb een 1989'er B280F van Canadese afkomst op het oog.
Auto ziet er goed uit, niet te veel kilometers, zonder roest en mét onderhoudsgeschiedenis. Mankementjes lijken alleen cosmetisch
Er is één ding waarvan ik me de oorzaak afvraag: de automatische versnellingsbak schakelt zo soepel als men van een auto van die leeftijd verwacht, maar bij het accelereren vanuit stilstand met half-gas zijn er na ca. 2 seconden voor een korte tijd (0,5 tot 1 sec.) lichte trillingen/vibraties voelbaar (lijkt in de aandrijving). Het is beter te voelen in de passagiersstoel dan in de bestuurdersstoel.
Heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn en zo ja: hoe te verhelpen? Dan kan ik een beetje een gefundeerd voorstel doen aan de verkoper.
Ik hoop dat iemand een idee heeft wat het kan zijn. Alvast dank voor de moeite!
met groeten,
marco.
ik ben (na dit al jaren van plan te zijn) serieus van zins een 780 te kopen (voor dagelijks gebruik) en heb een 1989'er B280F van Canadese afkomst op het oog.
Auto ziet er goed uit, niet te veel kilometers, zonder roest en mét onderhoudsgeschiedenis. Mankementjes lijken alleen cosmetisch
Er is één ding waarvan ik me de oorzaak afvraag: de automatische versnellingsbak schakelt zo soepel als men van een auto van die leeftijd verwacht, maar bij het accelereren vanuit stilstand met half-gas zijn er na ca. 2 seconden voor een korte tijd (0,5 tot 1 sec.) lichte trillingen/vibraties voelbaar (lijkt in de aandrijving). Het is beter te voelen in de passagiersstoel dan in de bestuurdersstoel.
Heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn en zo ja: hoe te verhelpen? Dan kan ik een beetje een gefundeerd voorstel doen aan de verkoper.
Ik hoop dat iemand een idee heeft wat het kan zijn. Alvast dank voor de moeite!
met groeten,
marco.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-08-2014 21:45 #1409615
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Zeer waarschijnlijk
Zeer waarschijnlijk het tussenas lager. (kan ook in combinatie met een zwak geworden baksteun rubber zijn).
Is een standaard kwaal bij alle 7's en 9's. Trillen bij acceleren vanuit stilstand uit de aandrijflijn.
Het rubber van het lager laat op een gegeven moment los en de aandrijfas krijgt dan ruimte om te gaan "dansen".
Onderdelen zijn niet duur en goed te verkrijgen.
Groeten,Gerben
Is een standaard kwaal bij alle 7's en 9's. Trillen bij acceleren vanuit stilstand uit de aandrijflijn.
Het rubber van het lager laat op een gegeven moment los en de aandrijfas krijgt dan ruimte om te gaan "dansen".
Onderdelen zijn niet duur en goed te verkrijgen.
Groeten,Gerben
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2014 22:45 #1409618
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic Dank!
groeten,
marco.
Dank!
groeten,
marco.
groeten,
marco.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2014 11:32 #1409630
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mij waren het de
Bij mij waren het de motorrubbers, die krijgen het meeste te verduren. Kan aanraden om die te vervangen.
Kijk uit wat je plaatst, Volvo levert niet alles meer. Lemforder of Meyle is goed alternatief.
Kijk uit wat je plaatst, Volvo levert niet alles meer. Lemforder of Meyle is goed alternatief.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2014 11:35 #1409631
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rubbers achteras
Komt m.i. niet door het tussenlager rubber, maar door de rubbers van de achteras. Bij het optrekken in de eerste versnelling is het koppel het hoogst, hoger dan in andere versnellingen, waardoor de achteras kantelt. De "voorkant" van de as met de aandrijfflens komt omhoog. Dit is een tegenreactie van de wielen, bij achteruittrijden wil de voorkant juist naar beneden.
Hierdoor wordt de hoek tussen achteras en aandrijfas eventjes groter, waardoor de achterste kruiskoppeling een oneenparige snelheid door gaat geven en de as even in trilling komt. Als de achteras verder is ingeveerd (zware belasting of verlaagde vering) merk je het nog beter, omdat de hoek dan nog iets groter wordt.
Je kunt het tussenlager eventueel met ringen wat uitvullen op de onderplaat, waardoor de hoek met de achteras weer wat kleiner wordt. Ik meen dat hier ook een Volvo service memo over is uitgegeven.
Hierdoor wordt de hoek tussen achteras en aandrijfas eventjes groter, waardoor de achterste kruiskoppeling een oneenparige snelheid door gaat geven en de as even in trilling komt. Als de achteras verder is ingeveerd (zware belasting of verlaagde vering) merk je het nog beter, omdat de hoek dan nog iets groter wordt.
Je kunt het tussenlager eventueel met ringen wat uitvullen op de onderplaat, waardoor de hoek met de achteras weer wat kleiner wordt. Ik meen dat hier ook een Volvo service memo over is uitgegeven.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2014 14:14 #1409639
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Achteras
Heb je met die laatste tip er rekening mee gehouden, dat onder een 780 van 1989 niet de starre as zit, maar de multilink I?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2014 15:56 #1409644
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te pakken
Ai, daar heb je me te pakken...
Zo goed ken ik de 780/multilink niet, maar ik neem aan dat het differentieel daarbij vast tegen de carosserie aan is bevestigd. De krachten op het differentieel blijven hetzelfde, maar ik kan mij niet voorstellen dat de ophangrubbers zoveel ruimte toelaten dat de neus van het differentieel ver genoeg omhoog kan komen om trillingen te veroorzaken.
Zo goed ken ik de 780/multilink niet, maar ik neem aan dat het differentieel daarbij vast tegen de carosserie aan is bevestigd. De krachten op het differentieel blijven hetzelfde, maar ik kan mij niet voorstellen dat de ophangrubbers zoveel ruimte toelaten dat de neus van het differentieel ver genoeg omhoog kan komen om trillingen te veroorzaken.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2014 16:02 #1409645
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic tussenaslager
Ik deel de mening van Gerben en dit wordt vaak veroorzaakt door een kapot tussenaslager waarbij vaak het rubber eveneens uitgelubberd is. Bij het vervangen van het lager en rubber kan gelijk het versnellingsbakrubber gecontroleerd worden. Bij de meeste die ik onder handen heb gehad was dit rubber eveneens aan vervanging toe.
Moderators: Jerry Stam