Bonkende achteras Volvo 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2014 15:26 #1101855 door V700 register
Bonkende achteras Volvo 940 is gemaakt door V700 register
Dag beste forumleden,
Ik rijd nou al zo'n 3 jaar met mijn prachtige Volvo 940. Heb er sinds de aankoop al veel aan vernieuwd. Het eerst wat ik vaak bij een nieuwe auto doe is alle ophangingsrubbers vervangen, zoals ook bij deze volvo omdat ze helemaal af waren! Nou heb ik sins een jaar een wel heel irritant probleem. Tijdens het optrekken, schakelen en remmen gaat mijn achteras kantenen en trillen en vooral bonken. Ik vind dat er al behoorlijk veel speling op het differienteel zit, en dat de as misschien een kleine aanloop krijgt en zo de as doet kantelen. Want de reactiearm rubbers worden met gemak ikgedrukt, terwijl deze net nieuw zijn. Had een GoPro onder de auto gehangen dus vandaar dat ik dat weet. Zijn er meer mensen met dit probleem? Heb ook de as er onder vandaan gehad en de kruiskoppelingen zijn nog wel goed.
Groeten Ruben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2014 15:55 #1408939 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tussenaslagerrubber?
Is het rubber van het tussenaslager nog wel goed? Is ook een bekende bron van 'bonkende aandrijflijn'.
Ben wel benieuwd naar dat filmpje trouwens.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2014 16:12 #1408940 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic filmpje?
Inderdaad, filmpje zou ik ook wel wilen zien :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2014 12:05 #1409016 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Filmpje van de achteras
Bij deze het filmpje van de achteras.

Het tussenaslager heb ik recent vervangen. die was er ook wel aan toe. Verder zijn mijn nivomat schokbrekers ook af, maar dit heeft niks te maken met de kantelende achteras. Tevens heb ik het ovale rubber er al op 2 manieren in gehad, en hij blijft hetzelfde doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2014 12:21 #1409017 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Privé
Je filmpje is "privé"?? In ieder geval niet zichtbaar voor mij.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2014 13:11 #1409019 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook

Rversteeg schreef : Je filmpje is "privé"?? In ieder geval niet zichtbaar voor mij.

Ik krijg dezelfde melding.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2014 15:18 #1409021 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic excuses, Nu is hij zichtbaar
excuses, Nu is hij zichtbaar voor iedereen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2014 16:30 #1409027 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kantelen
Leuk filmpje, geweldig om eens in het echt te zien, maar daar ben jij niet mee geholpen. Wat wel goed zichtbaar is, is het omhoog komen van de neus van het differentieel. Dat is ook meteen de reden van het trillen bij het optrekken in de eerste versnelling: door de overbrenging is het koppel dan het hoogst, dus maximale kanteling en maximale hoek van de cardanas. Helemaal bij meer ingeveerde achteras of verlaagde vering voel je de oneenparigheid van de kruiskoppeling in de cardanas. Uitvullen van het tussenlager verkleint de hoek dan wat en geeft (enige) verbetering.
Maar of de bewegingen van jouw achteras extreem zijn, ik zou het niet kunnen zeggen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2014 16:40 #1409028 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitlaat
Bedenk mij net, raakt de achteras niet ergens de uitlaat of zo? Hulpveren? Ik heb eens een bonkende schokdemper gehad, waarbij ik eerst dacht dat de bus in de bovenste schokdemper bout rammelde. Uiteindelijk bleek één demper lek te zijn waardoor er te weinig olie in zat en het eerste deel van de slag niet meer dempte.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2014 16:59 #1409029 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic On-eenparigheid

Rversteeg schreef : Dat is ook meteen de reden van het trillen bij het optrekken in de eerste versnelling: door de overbrenging is het koppel dan het hoogst, dus maximale kanteling en maximale hoek van de cardanas. Helemaal bij meer ingeveerde achteras of verlaagde vering voel je de oneenparigheid van de kruiskoppeling in de cardanas.

Er zitten toch twee kruiskoppelingen in de cardan, die 90 graden verdraaid horen te zitten om die on-eenparigheid te compenseren waardoor je daar eigenlijk niets maar van zou moeten voelen??

Moderators: Jerry Stam