demonteren automaat ZF4HP22 van blok

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2014 09:00 #1101794 door V700 register
demonteren automaat ZF4HP22 van blok is gemaakt door V700 register
Hallo Volvofielen,
Hoe moet te werk gaan en waar moet ik op letten als ik de automaat ZF4HP22 van mijn motorblok (B230FB) wil scheiden.
Ik heb het forum nageplossen maat kom er niet helemaal uit.
De bedoeling is om uiteindelijk een ander blok in te bouwen wat jonger is. Ik heb een 940 GL 1991.
Al vast bedankt voor jullie inbreng.
Martin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-08-2014 12:46 #1408582 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Is niet zo moeilijk
Aan de onderkant van het blok zit een aluminium "afdekkap". Die zit met 4 bouten vast aan het blok en ik dacht twee (kunnen er meer zijn) aan de versnellingsbak.
Die kap haal je weg. Ik haal voor de extra werkruimte ook altijd de startmotor eruit.
Via de flinke opening die je nu hebt, zie je het vliegwiel zitten. In het vliegwiel zitten 3 of 4 kleine bouten die de koppelomvormer vasthouden.
Je moet het blok dus rondtornen, kijken of er een bout voorbijkomt in het vliegwiel en die eruit halen, dan verder rondtorner naar de volgende bout..etc..
Als die boutjes eruit zijn, kan je de bak losmaken van het blok en de bak van het blok scheiden. Let goed op dat de koppelomvormer loskomt van het vliegwiel en in de bak blijft zitten! Anders giet je een hele hoop ATF olie over de vloer heen.........
Suc7.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2014 15:36 #1408597 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Keerring

gerryberrie schreef : Let goed op dat de koppelomvormer loskomt van het vliegwiel en in de bak blijft zitten!

Ja, want de kans bestaat anders dat de oliekeerring in de bak nadien gaat lekken. Alls dat gebeurt kan de hele bak uitelkaar is mij eens verteld.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2014 15:42 #1408599 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duidelijk dank je wel. Waar
Duidelijk dank je wel.
Waar kan ik de leiding het makkelijk/best losmaken?
Is het aan te raden een bypass oliekoelen voor de automaat erin te bouwen?
Als ik toch bezig ben niet waar......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2014 15:58 #1408601 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar

milelia schreef : Waar kan ik de leiding het makkelijk/best losmaken?
Is het aan te raden een bypass oliekoelen voor de automaat erin te bouwen?
Als ik toch bezig ben niet waar......

Waar je de leiding het gemakkelijkst kan loshalen kan ik zo niet zeggen. Heeft ook te maken met wat je van plan bent (motor of bak) Wel zou ik als je dan toch bezig bent en dat toch binnenkort zou moeten gebeuren, de olie aftappen, nieuw filter erin en flushen na afloop. Een extra oliekoeler is nooit verkeert, maar heeft met name zin als je met een caravan in de zomer de bergen in gaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2014 20:04 #1408621 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De bedoeling is om het blok
De bedoeling is om het blok met bak er uit te halen, het blok te vervangen i.v.m. kantelende zuigers, de automaat te spoelen en alles weer terug zetten.
Om te voorkomen dat er problemen met de koeling van de automaat kunnen komen dacht ik dat een apparte koeling voor de automaat een goede optie zou zijn.
Ik wil uiteraard niet voor verrassingen komen te staan
Martin

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2014 20:11 #1408623 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo
Volvo had een koeler als accessoire en adviseerde montage daarvan bij vaak trekken van een aanhager/caravan. Als je veel in de lockup kunt rijden met die aanhanger/caravan dan wordt de olie niet zo heet. Als je niet in lockup kunt rijden (zoals in de bergen) dan wordt die olie veel te heet en verbrandt. Wordt de bak niet beter van.

Moderators: Jerry Stam