Climat control 945 Malmö 1996 wil niet aan slaan. Weer niet!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2014 22:51 #1101738 door V700 register
Ik heb er niet zo veel kaas van gegeten maar mijn climat control in mijn 945 van 1996 weigert dienst.
Als ik haar aanzet blaast ze gewoon de lucht van buiten, de aandrijfriem van de pomp draait gewoon maar de pomp komt er niet in, ik las in mijn boekje (helaas van 1997) dat het blauwe lampje dat bij mij oranje is zou moeten gaan knipperen bij een storing. Kan er ergens een zekering/relais uit liggen of moet ze gevuld worden als ze geen storing geeft???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2014 00:30 #1408241 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als je zeker bent dat het systeem leeg is dan zal het inderdaad niet gaan werken.
Volvo is niet erg duidelijk geweest met de knopjes om de airco aan te zetten. De laatste modeljaren hadden zo'n vorststerretje op het knopje. Knopje indrukken = airco AAN en het knopje krijgt dan een blauw verlicht randje. Daarvoor had men een knopje met opschrift "A/C off". Knopje indrukken = airco UIT en volgens mij heeft dat knoppie een oranje randje. In die situatie werkt de airco dus als het knopje NIET ingedrukt is. Overigens zou je in- en uitschakelen van de airco in het gaspedaal moeten kunnen voelen. Ik kan dat in ieder geval wel, maar ik heb alleen ervaring met een handgeschakelde auto. Stand waarbij de airco altijd aan zou moeten gaan is de ontwasem stand (volgens mij de middelste knop op 12 uur).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2014 09:37 #1408244 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb dat A/C knopje, deze
Ik heb dat A/C knopje, deze staat dus bij indrukken uit. Heeft inderdaad een oranje randje, forumlid Hans had gisteren al gezien dat de pomp niet aanslaat maar het lampje gaat niet knipperen zodoende dacht ik misschien kan het iets anders zijn? Zal haar van de week eens bij laten vullen, even leuk adresje zoeken in de regio voor weinig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2014 09:52 #1408245 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het kan ook slijtage in je magneetkoppeling zijn
De pomp wordt via een magneetkoppeling met de poelie verbonden. Die koppeling kan versleten zijn. <a href="/node/16653" target="_blank">Hier </a>staat een korte aanwjizing, maar er is meer over te vinden op dit forum en op het 850 forum, daar zit dezelfde techniek onder de kap om de auto met dit weer aangenaam te houden ;-)
Bij mij zijn de stelplaatjes er al een paar jaar uit en het werkt nog steeds prima!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2014 11:03 #1408246 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Airco werkt niet
Wat je eens kunt doen is kijken of je compressor / aircopomp wel werkt.
Er zit een draad aan, als je die met een draad een + spanning geeft vanaf je accu, dan zou de koppeling moeten " aantrekken". Als dat inderdaad werkt, zie je duidelijk en je toerental zal iets omlaag gaan, dan is in ieder geval je compressor nog goed.

Hij krijgt dan geen +12 volt signaal vanuit je ECC (zo te lezen heb je een ECC).
Kans is groot dat je systeem leeg is, het moet dan gevuld gaan worden met R134a, en vervolgens kijken of het systeem wel werkt.

Mogelijk vinden ze lekken tijdens het vullen, bij mij werkte het na vullen direct, helaas maar een paar dagen, daarna bleek m'n condensor / airco radiotor lek. Voor €99,- een nieuwe rein gezet en weer laten vullen. Nu werkt alles naar behoren.

Succes!

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2014 13:11 #1408248 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic magneetkoppeling
Zo te lezen komt je magneetkoppeling niet goed meer in en is de spleet te groot geworden. De compressorpoelie trekken (v-snaar even eraf) en de twee of drie dunne ringetjes die een gezamelijke maat moeten hebben van 0,4 a 0,5 mm(dus dat kunnen er twee of zelfs 1 stuks worden) De boel weer in elkaar en blazen die airco! Aanemende dat er koudemiddel voldoende in het systeem zit en er geen lekkage is. De polietrekker die je nodig hebt is een drie-punts geval en is niet direct iets wat de gemiddelde sleutelaar zo heeft liggen. Een Volvo garage in ieder geval wel.
EDIT* Hein Wolda heeft wel een tool die het kunstje kan doen maar die heeft het druk met de chaos die verhuizing heet..... Misschien een van de forumleden?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2014 20:59 #1408263 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb vanmiddag even met
Ik heb vanmiddag even met een rubberenhamer de "tikmaaropdeaircopomppoelietest" gedaan maar ze sloeg niet aan.
Toevallig zag ik op MP in Rhenoy, dorp verderop iemand die voor 40 euries de airco vol knalt dus die mag volgende week aan de slag.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2014 10:31 #1408276 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic tikmaar
Ben niet zo van het meppen op de compressor maar schijnt soms te helpen. Heb je de spleet gemeten tussen polie en compressor? dan zal je al snel zien dat die te groot is geworden en je mijn eerdere beschreven handelingen moet (laten) uitvoeren. Als het systeem te weinig koudemiddel heeft is bijvullen uiteraard een goede optie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2014 13:00 #1408309 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er zat nog 50 gram
Er zat nog 50 gram in!!
Hebben wel druk gemeten maar geen terugloop gezien dus toen maar bijgevuld. De koude luchtuitstroom is ruim 5 graden minimaal, brrr.
Viel trouwens op de de schakelaar van de airco precies andersom is zoals in het boekje!! Dus knopje uit en lampje uit is airco aan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2014 13:08 #1408310 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Das
Das toch niet zo gek, als je eigenlijk in een boekje van het verkeerde modeljaar zit te koekeloeren? Zoals eerder gezegd heeft Volvo de ergens in de laatste jaren omgedraaid. Eerst was het knop ingedrukt = airco uit en later werd dit knop ingedrukt = airco aan. Als jouw auto van voor de wijziging en boekje van na de wijziging is dan klopt het allemaal. Symbool op het knopje is ook niet gelijk, dat is natuurlijk ook een aanwijzing.

Moderators: Jerry Stam