A/C hapert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2014 09:53 #1101666 door V700 register
A/C hapert is gemaakt door V700 register
Mijn handbediende Volvo 940 A/C weigert af en toe in te schakelen. Tot op de lagedruksensor is er 12 V, doorverbinden van deze sensor maakt dan geen verschil. Ik moet de aansluiting op de condensor nog checken, maar die is vorig jaar vervangen, inclusief HD sensor.
Even snel een massadraad op de compressor doet de koppeling niet inschakelen. Speling is vorig jaar nagesteld. Ik moet nog kijken of er 12V aankomt op de draad op de compressor, maar ik verwacht eigenlijk van wel. Wat kan er verder aan de koppeling zelf mankeren?
Ik ga morgen op vakantie en heb dus weinig tijd voor een uitgebreide diagnose, vandaar eerst maar hier eens vragen naar tips.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2014 10:58 #1407873 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vullen
@Rob misschien eerst de airco laten vullen ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2014 10:59 #1407874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als je de koppeling niet kunt bekrachtigen op de compressor zelf dan zou ik het daar in zoeken. Ik weet even niet of hij naar massa of naar plus schakelt. Maar die 12V controleren zou ik toch doen. Wellicht de spoel even doormeten op weerstand?Volgens mij willen die besturingsunits (er zit een soort schakeling in om de stroom van de koppeling te schakelen) in de MCC bedieningsunits nog wel eens slechter worden. MCC is de Volvo niet-automatische airco. Die heb jij ook, of gaat het om een Deltamill?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2014 11:15 #1407877 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo AC
Inderdaad een Volvo MCC. Ik ga eerst de koppeling eens direct met 12V bekrachtigen, dan weten we meer. Is de koppeling een los element op de compressor, of moet die compressor er dan in zijn geheel uit (en het systeem weer opnieuw worden gevuld)?
Een aantal keer is de weigerende AC na een poosje ingeschakeld te hebben gestaan het onderweg vanzelf weer gaan doen. En dan werkte die ook prima, ook netjes in- en uitschakelen.
Ik geloof niet dat er te weinig koelmiddel in zit. Vorig jaar gevuld en doorverbinden van de LD sensor maakt geen verschil.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2014 11:41 #1407881 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt
Vulling van het systeem lijkt mij ook niet het probleem. Ik zou toch de aansturing vanuit de MCC unit verdenken. Of die met 12V of met massa stuurt weet ik niet uit mijn hoofd.Misschien kan de Maintenance FAQ van Brickboard uitkomst bieden? www.brickboard.com/FAQ/700-900/HeatingAirConditioning.htm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2014 12:08 #1407883 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MCC unit
Goed idee, brickboard. Zat zelf ook al aan de aansturing te denken, ondanks aanwezigheid van 12V op de LD schakelaar. Een slechte soldeerverbinding zou dus ook nog kunnen.
Zoals gezegd ga ik eerst even 12V direct op de clutch zetten. Mocht dat wel werken dan zou de MCC unit dus een storing hebben. Ik heb geen tijd meer om dat allemaal uit te bouwen, zou ik een geschakelde 12V voor nood rechtstreeks op de LD schakelaar kunnen aansluiten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2014 12:43 #1407886 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Klopt dat, dat de control unit 12V schakelt? Of zit het hele gebeuren via 12V en de schakelaars op de ene kant van de spoel van de magneetkoppeling en schakelt de control unit naar massa aan de andere kant van de spoel?? Dat moet je wel even zeker weten, anders ben je het verkeerde aan het testen. Ik heb de schema's even niet bij de hand. Ik kan niet goed overzien wat je precies omzeilt als je zelf de compressor aan gaat sturen. Er zitten meerdere drukschakelaars in het systeem en ik weet niet of één of enkele daarvan teruggaan naar de control unit voor een soort beveiliging. Dat lijkt me wel een goede om te weten, maar de schema's kunnen dat vertellen. Verder lijkt een schakelaar me handig, zodat je van binnenuit de compressor aan en uit kunt zetten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2014 15:54 #1407889 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik had (met ECC) ook het
Ik had (met ECC) ook het probleem dat de compressor er soms helemaal mee stopte, meestal nadat de auto een stuk gereden had en even stil had gestaan. Mijn vermoeden is dat er ergens te veel weerstand ontstaat na het warm worden.
Ik heb het relais schoongemaakt (zit bij de ECC in de kachelweerstand, bij MCC in het bedieningspaneel geloof ik) en ook nog de massaverbindingen op de motor schoongemaakt en nagesoldeerd. Dit scheelde bijna een halve volt op de accu onder belasting dus heeft zeker effect gehad. Het probleem heeft zich nog niet opnieuw voorgedaan (maar het was onregelmatig dus 100% zeker weet ik het nog niet)
Ik zie geen probleem om gewoon geschakelde plus op de lagedruksensor te zetten, zolang de lagedruk en hogedruksensor maar in het circuit blijven kan er niet veel mis gaan (dus niet permanent 12v direct op de compressor zetten)

Moderators: Jerry Stam