Toerenteller LPT varieert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2014 17:05 #1101440 door V700 register
Toerenteller LPT varieert is gemaakt door V700 register
De discussie is al vaker voorbij gekomen, maar dan sprong de toerenteller op en neer. Ik heb iets dergelijks, maar bij mij valt de toerenteller alleen maar 200 tpm terug en blijft daarop staan. Dus stationair wordt dan ineens 600 tpm ipv 800. Of al rijdend valt de meter van 2300 terug naar 2100 tpm. En springt een paar tellen daarna wel weer terug naar de juiste waarde, maar soms duurt het ook wel wat langer. De naald springt echt snel terug, zoals een secondenwijzer. Vroeger kwam dit sporadisch ook wel eens voor, maar het lijkt de laatste tijd vaker te gebeuren. Voor de motorloop lijkt het geen verschil te maken.
Ik heb onlangs de eindtrap van de ontsteking vervangen, maar dat maakt geen verschil. Ook de BDP sensor is een jaar of twee geleden al eens vervangen, maar daarvoor sprong de naald ook af en toe al wel eens 200 tpm heen en weer.
Klinkt dit bekend?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2014 18:44 #1406650 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een nieuwe eindtrap? Ik ken
Een nieuwe eindtrap?
Ik ken dit alleen van eindtrappen met een probleem. Misschien nog een liggen om uit te wisselen?

Koelpasta gebruikt bij montage?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2014 09:04 #1406672 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eindtrap
Eindtrap kan natuurlijk, maar ik heb de vorige gewisseld omdat ik een probleem had met de gasinstallatie (inmiddels opgelost, had hier niets mee te maken). De toerentellerperikelen zijn hierdoor niet beter of slechter geworden. Natuurlijk koelpasta gebruikt, maar dat had ik bij de oude een paar weken geleden ook al eens vernieuwd. Geen enkel verschil dus. De "nieuwe" eindtrap is ook een gebruikte, maar het zou natuurlijk tref zijn als die precies hetzelfde beeld geeft.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2014 12:19 #1406681 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Sensor
Ik heb daar ook last van, maar vermoed dat dat te maken heeft met een slecht werkende temp sensor voor de ecu. Ga die binnenkort vervangen en laat het je weten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2014 12:40 #1406682 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog meer mogelijkheden

Misschien heb je het al gelezen hier maar voor de zekerheid: De toerenteller krijgt zijn signaal van de bobine ook daar kan wat mis zijn...

.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2014 17:24 #1406691 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic EZK
Ik meende dat het signaal van de EZK kwam, maar na het uitspitten van de E-schema's zie ik dat je gelijk hebt, voor een diesel komt het signaal van de dynamo en voor een benzine vanaf de bobine. Ik ga eerst de connectoren maar eens checken.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2014 20:01 #1406701 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ect

Leidsekade schreef : Ik heb daar ook last van, maar vermoed dat dat te maken heeft met een slecht werkende temp sensor voor de ecu. Ga die binnenkort vervangen en laat het je weten

Toerental heeft niks te maken met de ect sensor.
ect vervangen is lastig. Je kunt de sensor eerst controleren:
  • Of je trekt de grijze stekker onder het dwarsbalkje bij de bobine uit elkaar en controleert de bijbehorend Ohm waarde op de grijs/witte draad richting ect sensor. Waarde is afhankelijk van de motor temperatuur.
  • Of je maakt een aftakking van poort 13 van de LH en meet onder bedrijfsomstandigheden het voltage. Dat moet rond de 0,5 volt liggen.  Lager (0,3) is de motor te heet en gaat de efan draaien. Hoger gaat de ecu meer brandstof inspuiten, bedoeld voor koude start. Na de start maakt het niet meer uit en zou de waarde zo snel mogelijk naar 0, 5 moeten, maar dat gebeurt pas bij bedrijfs temperatuur.zie ook de ervaring opgedaan met mijn experimentje:http://www.volvo700vereniging.nl/node/52269

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2014 09:19 #1406819 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dynamo en accu
Had laatst ook last van exact dit verschijnsel, daarnaast,de koplampen bleven dan af en toe ook op en naar gaan, zelfs als het contact was afgeschakeld, een paar weken later was de accu dood. Ik bracht deze symptomen toe niet in relatie met een bijna overleden accu. Pas toen de startmotor niet meer rond wilde draaien heb ik de accu vervangen.Na plaatsen van dez nieuwe accu bleven bovenvermelde symptomen ook uit.
Ik zou iig de staat van de accu en en dynamo op goede werking (koolborstels) controleren voordat je de elektronica induikt.
Succes, Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2014 17:16 #1408176 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook gehad maar opgelost.
Ik heb dit ook gehad maar is inmiddels opgelost. Bij mij exact dezelfde beschrijving. Het was bij mij de massa kabel die geen of onvoldoende massa maakte. Hierdoor gaan dit soor instrumenten een beetje springen. Bij mij was het ook zo dat ik de radio bij stationair draaien een beetje zag knipperen.
Ik heb een extra massa kabel gemaakt en alles was weg nooit geen problemen meer gehad.

Met vriendelijke groeten,

Roderick Plevier.

Moderators: Jerry Stam