olielekkage door koppakking?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2014 10:40 #1101385 door V700 register
olielekkage door koppakking? is gemaakt door V700 register
Hallo Volcofielen,
Nu is het probleem met olielekagge door de kleppendeksel weg maar nu lijkt het door de koppaking te komen. Op de verschillende forum-disussie komt ik dit probleem niet tegen. Koelvloeistof verlies ik niet, de olie ziet er normaal uit dus geen smurie. het toerental kan stationair sosm er laag zijn maar 2 tellen later weer normaal. Auto loopt op gas (G3) en heeft een B230BF blok (940 GL uit 91). Wat is wijsheid om te doen?
Martin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2014 10:41 #1406392 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvofielen, type soms
Volvofielen, type soms sneller dan mijn toetsenbord aan kan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2014 10:44 #1406393 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan
Het kan, een beginnend lekke koppakking die olie naar buiten lekt. Zo is ook de lekke koppaking bij mijn vorige auto ontdekt. Steeds olielekkage, garage gevraagd om het blok schoon te spuiten en te zien waar het vandaan komt. Het bleek ook tussen kop en blok weg te komen. Verder geen symptomen, behalve een koelwaterslang die (achteraf gezien) wat harder was dan na het vervangen van de koppakking. Ik zou proberen 100% zeker te zijn dat het tussen de kop en blok komt en dan de pakking op een geschikt moment vervangen. Hoeft niet meteen, maar het laat wel zien dat de pakking zijn beste tijd heeft gehad.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2014 10:46 #1406394 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic is het dan ook verstandig om
is het dan ook verstandig om de waterpomp gelijk te vervangen wat ik vaak lees?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2014 11:04 #1406395 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hangt
Hangt een beetje van de kmstand af, en of de pomp nu lekt of niet. Ik heb nu mijn tweede 940, bij beid heb ik voor de 3 ton de koppakking vervangen en de waterpomp meteen meegenomen. In beide gevallen lekte de pomp zelf niet en hadden ze nog wel even meegekund. Kosten zijn overigens beperkt (paar tientjes) dus dat is niet echt een reden om het niet te doen. Je zou het evt. later ook nog kunnen doen. Voordeel van combineren is dat je alle v-snaren er al af hebt en de koelvloeistof er al uit hebt. Wat je kunt doen is eerst de waterpomp monteren en dan de kop weer terugzetten. Je hoeft dan de waterpomp niet omhoog tegen de kop te trekken om het dikke rubber bovenop plat te drukken maar kunt de kop met de kopbouten naar beneden halen. Persoonlijk doe ik het liever niet op die manier, naar mijn idee hebben de kopbouten aan de voorzijde van het blok wat meer tegendruk (omdat het rubber van de waterpomp daar platgedrukt moet worden) waardoor de koppakking wat minder gelijkmatig wordt aangedrukt. Persoonlijk hecht ik meer belang aan optimale montage van de koppakking dan wat sneller werken. Als je het truucje voor de waterpomp kent zit die er in een half uurtje op (of nog sneller). Er zijn echter anderen die het al vaker zo (eerst de pomp, dan de kop) gedaan hebben zonder problemen. Bestel, als je de waterpomp vervangt, het ringetje voor het rode buisje achterop de pomp extra mee. De waterpomp komt als een kit, met alle boutjes, moertjes, pakkingen etc maar zonder dat ringetje. Er zit een ringetje in de kit die daar lijkt te horen maar die is veel te dun en gaat lekken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2014 13:16 #1406400 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Henk, bedank voor de
Hallo Henk,
bedank voor de info. Waar bestel jij je materiaal?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2014 13:52 #1406401 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Water
Waterpomp, ringetje en andere delen bij de dealer. Koppakking, kopbouten (je kunt ze enkele keren hergebruiken maar ik heb nieuwe genomen) en een tegenhoudgereedschap voor de krukaspoelie bij Timen Smit. De site van Timen vind je bij advertenties (rechtsboven) --> vaste adverteerders. Omdat de distributieriem er af moet om de kop eraf te halen heb je de tegenhouder nodig. Ik heb de distributieriem en spanrol ook meteen vernieuwd, die had ik weer bij de dealer gehaald.Er zullen vast meer vaste adverteerders zijn die de koppakking en bouten kunnen leveren. Ik heb bij Timen besteld omdat hij ook de tegenhouder had. Of anderen die kunnen leveren weet ik niet. De tegenhouder kun je evt. ook bij de dealer bestellen maar die is niet goedkoper, werkt (naar horen zeggen) minder fijn en is geloof ik wat minder veelzijdig.De dealer is meestal niet veel duurder en over kwaliteit en pasvorm hoef je niet in te zitten. Bij imitatie of universeel is dat soms wat minder. In sommige gevallen is de dealer wel duur. Lambdasondes bijvoorbeeld, zijn van Bosch echt veel goedkoper dan bij de dealer, die je gewoon een Bosch sonde in een Volvo doosje levert (met hetzelfde Bosch nummer).

• Robert Geurts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2014 22:20 #1406414 door Robert Geurts (GAST)
Beantwoord door Robert Geurts (GAST) in topic Motorruimte wassen
Martin,

Als je wilt weten waar je lekkage hebt kun je de motorruimte ook schoonmaken. Gewoon bij zo'n wasbox waar je muntjes in gooit. Lekker sop erin en dan met water helemaal schoon spuiten.

Dan zie je daarna perfect waar je lekkage hebt. Resultaat: je gaat niet gokken en je vervangt niet teveel.

Groet,

Robert

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2014 02:29 #1406423 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Remmen-reiniger

RobertG schreef : Martin, Als je wilt weten waar je lekkage hebt kun je de motorruimte ook schoonmaken. Gewoon bij zo'n wasbox waar je muntjes in gooit. Lekker sop erin en dan met water helemaal schoon spuiten. Dan zie je daarna perfect waar je lekkage hebt. Resultaat: je gaat niet gokken en je vervangt niet teveel. Groet, Robert

Vervolgens kan je dan weer een topic starten over E-problemen..............
Voor het geld wat je in de "SOP-automaat" gooit kan je ook een paar bussen remmen-reiniger kopen en de boel ontvetten/schoonmaken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2014 10:22 #1406425 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik had al het een en ander
Ik had al het een en ander schoon omdat de kleppendeksel lekte. Alles boven de pakking van de cilinderkop is schoon. Ga van de aan de slag. Moet echt alles los gemaakt worden?

Moderators: Jerry Stam