Piepend/schurend geluid tijdens rijden Volvo 940
- Mark van Loo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2014 14:07 #1101304
door Mark van Loo (GAST)
Piepend/schurend geluid tijdens rijden Volvo 940 is gemaakt door Mark van Loo (GAST)
Mijn 940 heeft sinds een aantal maanden last van een piepend/aanlopend/schurend geluid tijdens het rijden. Het openbaart zich een paar minuten na vertrek, en veelal hoorbaar bij 100-120 km/u, later ook bij wegrijden vanuit stilstand of acceleratie tot 60. Lijkt alsof je iets aan het slijpen bent op de werkbank.
Zodra ik ook maar iets naar rechts stuur of rem, is het geluid direct weg. Remklauw LV is onlangs vervangen omdat de rem vast begon te zitten, dat heeft voor het geluid niets geholpen. Mijn garage oppert twee opties: remblokken of toch een wiellager. Iemand nog een helder idee of tip? Ik ga woensdag naar de garage om de automaat te flushen, dus kan hij daar mooi ook nog naar kijken. Begint nu wel irritant te worden
.
Zodra ik ook maar iets naar rechts stuur of rem, is het geluid direct weg. Remklauw LV is onlangs vervangen omdat de rem vast begon te zitten, dat heeft voor het geluid niets geholpen. Mijn garage oppert twee opties: remblokken of toch een wiellager. Iemand nog een helder idee of tip? Ik ga woensdag naar de garage om de automaat te flushen, dus kan hij daar mooi ook nog naar kijken. Begint nu wel irritant te worden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2014 14:37 #1406078
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic altijd lastig
Diagnoses stellen op afstand zonder het geluid te kunnen horen is altijd lastig maar begin eens met de auto op de krik te zetten en de wielen rond te draaien met de hand en luister naar geluiden van bv schurende remblokken. Als je dan toch los van de grond bent zou ik gelijk de speling op de wielen controleren (handen op tien voor twee en heen en weer bewegen) als je hem een beetje hoort bonken en er is speling tijdens de beweging, is het je lager.
Als je de auto op de brug hebt voor de automaat flush controleer dan ook gelijk het middenaslager van de aandrijflijn. Pak de cadanas beet en probeer een beweging van onder naar boven te maken als daar speling in zit is waarschijnlijk het middenaslager de dader (alhoewel dat mij een meer bonkend geluid gaf)
Als je naar rechts stuurt of remt is het geluid weg schrijf je.... maar ik neem aan dat naar links sturen hetzelfde effect heeft en dat dit gebeurt bij lage en hogere snelheden?
Als je de auto op de brug hebt voor de automaat flush controleer dan ook gelijk het middenaslager van de aandrijflijn. Pak de cadanas beet en probeer een beweging van onder naar boven te maken als daar speling in zit is waarschijnlijk het middenaslager de dader (alhoewel dat mij een meer bonkend geluid gaf)
Als je naar rechts stuurt of remt is het geluid weg schrijf je.... maar ik neem aan dat naar links sturen hetzelfde effect heeft en dat dit gebeurt bij lage en hogere snelheden?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2014 14:38 #1406079
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Remklauw
Remklauw RV die vast begint te zitten?
- Mark van Loo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2014 14:45 #1406080
door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Ja, ik weet dat het lastig
Ja, ik weet dat het lastig is, toch dank voor je info. Naar links sturen is het minder snel weg dan naar rechts. Het stomme is dat ik het geluid niet constant hoor tussen 60-100, maar wel daarboven (zeker met raam open en op spitsstrook zodat geluid weerkaatst). Onder de 60 alleen tijdens acceleratie of vertrek vanuit stilstand. Wonderlijk.
Misschien is de oorzaak toch onder invloed van belasting.
Misschien is de oorzaak toch onder invloed van belasting.
- Mark van Loo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2014 14:18 #1406188
door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Heren, het was vuil bij de
Heren, het was vuil bij de cilinder, waardoor de boel niet goed los kwam. Betrof linksáchter. Ik ben voorlopig weer tevreden.
Moderators: Jerry Stam