Lekke koppaking en olieverbruik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2014 21:26 #1100897 door V700 register
Lekke koppaking en olieverbruik is gemaakt door V700 register
Mijn 960 uit 1995 heeft een lekke koppakking, dus om de paar honderd kilometer koelvloeisstof bijvullen. De oplossing lijkt voor de hand te liggen, nl de koppakking vervangen en de kop reviseren. Daarnaast verbruikt de motor echter fors olie. Zo'n liter op de 700 a 800 kilometer. Overdruk in het carter. Van garages krijg ik verschillende adviezen. Een paar gaan er vanuit dat er 90% kans is dat met de revisie van de kop en vervangen van de rubbers het meeste olieverbruik ook verleden tijd zal zijn. Anderen gaan er vanuit dat het olieverbruik vooral te wijten zal zijn aan versleten zuigerveren en/of ingevreten cylinders. En dus een motorrevisie of een vervangende motor. Uitreraard met alle kosten van dien en dus de vraag of het de investering nog wel waard is. De auto heeft ruim 300.000 km op de teller en ongeveer een jaar geleden is er een LPG-installatie ingebouwd.
Heeft iemand iets dergelijks eerder meegemaakt en wat bleek de oorzaak/oplossing?
Gert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2014 21:52 #1404159 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waaruit
waaruit maak je op dat het de kop(pakking) is?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2014 21:54 #1404160 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic carterdruk
carterdruk is te wijten aan slecht functioneren van zuigerveren hetzij door slijtage of door defekte veer (gebroken) of door verkleving in de zuiger door
koolafzetting.
Verder kan een slechte carterontluchting voor dezelfde symptomen zorgen.
hierdoor kan ook het olieverbruik toenemen.
Als de motor echt 3 ton gelopen heeft op benzine denk ik eerder aan een vervuilde motor .

Ik zou voor dat je de koppakking vervangt eerst compressie meten (iets warme motor,bobines uitgeschakeld, gasklep open)als er tussen de cilinders veel verschil zit of ze zijn allemaal te laag dan de motor flushen met een goed product (forte, tunap oid) , nieuwe olie en filter,
een dagje of wat rijden en dan nog eens compressie meten.

Heb je redelijke tot goede waardes kijk dan eens naar je carterontluchting.

Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred Areiter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2014 22:06 #1404162 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik denk dezelfde kant op als Wilfred maar zou denk ik sowieso eerst de carterontluchting aanpakken voor je de compressie gaat meten. Verstiert dat je meting niet.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2014 07:58 #1404171 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic test
Simpele test voor de carterontluchting: flametrap losmaken van het inlaatspruitstuk, schoonmaken met een tissue, olievuldop verwijderen, met je mond blazen op de flametrap.
Als het goed is kan je vrij en zonder moeite blazen en komt de lucht uit de olievuldop. Als het bubbelt of het is geblokkeerd dan is je carterontluchting geblokkeerd.
Waar staat de auto?
Piet

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2014 11:43 #1404300 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic De vraag
De vraag: of het de investering nog wel waard is, wordt heel vaak gesteld bij reparaties.
Auto's zijn zelden een investering waard, zuiver verstandig gezien. Koop je een gloedjenieuwe, na 3 jaar (of als je mazzel hebt 4) is het ding nog maar de helft waard. Oude auto's, zoals die van ons, hebben wel eens een probleempje, maar daar staat tegenover dat de afschrijving veel lager is.
Naast dingen als pc's, smartphones of tablets, is een auto zo ongeveer het meest onverstandige om je geld in te stoppen. Alleen zeldzame (klassiekers) worden eerder meer dan minder waard. Die vragen daar echter wel serieus onderhoud voor terug.
Auto's kosten je daardoor eigenlijk altijd (veel) geld. De vraag zou moeten zijn: heb je dat ervoor over?

Moderators: Jerry Stam