remmen revisie 740

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2014 22:22 #1100862 door V700 register
remmen revisie 740 is gemaakt door V700 register
Beste mensen, ik heb een 740, die werd afgekeurd op uitlaat en re voorremklauw. Tijd om dit zelf te doen, leek me.
Uitlaat ging voorspoedig. Remklauw (Bendix) gedemonteerd, erg smerig alles, stofhoezen helemaal stuk, hij lekte overigens niet, maar zat wel knap vast.
Alles uit elkaar gehaald en de zuiger bleek vrijwel helemaal goed, zodanig iig. dat ik een revisiesetje besteld heb bij estateservice.nl. Alles goed schoongemaakt. Bij het in elkaar zetten liep ik tegen het volgende aan. De stofhoes van de zuiger zit aan de klauw in een groef (dat dacht ik tenminste. De groef was iets smaller dan het randje op het stofhoesje. Ging er absoluut niet in. Ben naar een bresanfiliaal geweest om Ate te halen en die dachten ook niet dat het zou gaan lukken. Etateservice gebeld, die zeiden dit eigenlijk nooit te doen, plaatsen altijd een gereviseerde, en meldde dat het met een klein schroevendraaiertje of zo toch wel moest kunnen lukken, ze hadden er nooit klachten over. Nogmaals geprobeerd, maar kansloos. Toen maar wat meer geweld gaan gebruiken, want het leek erop dat de gleuf voor het stofhoesje aan de buitenkant wordt gevormd door een stalen ring met een stuitrandje eraan. En inderdaad kwam die los, er zitten op vaste afstand een paar gaatjes in de ring. Ik  begrijp daaruit dat de stofhoes daarmee opgesloten zit.
Het lijkt mij dus dat het volgende dus moet gebeuren: remklauw, stofhoes met de aan de binnenzijde erin gestopte ring in de klauw invoeren. Dan de ring aandrukken zodat die de hoes fixeert. Lastig gepiel allemaal want alles is glad vanwege de Atepasta. Ik heb alleen geen idee of de hoes goed gefixeerd is of dat op zeker moment die ring weer naar buiten komt zetten. Het zou ook kunnen zijn dat die ring met het hoesje verlijmd is geweest, maar dat lijkt niet zo. Het beste zou mij lijken om per hoesje 4 kleine gaatjes te boren door de klauw en de ring en de ring met 2 dunnen rvs draadjes te fixeren om eruit schieten te voorkomen.
Ik weet het: een niewe klauw erin en dan ben ik sneller klaar, maar ik vind het gewoon leuk om te doen, hoewel als het tegenzit.............................grrrrrrrr!
Wat is jullie mening hierover, hebben jullie hier ervaring mee?
Alvast dank voor jullie antwoord en groet, Govert (ben af en toe paar dagen weg en kan dan niet reageren)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2014 00:11 #1404059 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Remklauw revisie
Waarom zou je ATE vet aan die hoes smeren? dit vet is er alleen voor om de afdichting/zuiger te smeren.
Je hebt de hoes toch hopelijk niet in de olie of diesel/benzine schoon gemaakt? dit mag alleen met spiritus of remmen reiniger (alcohol dus...)
Zo ja, dan zwellen de rubbers, ze gaan dan niet meer passen.............
Ik heb een redelijke ervaring met het gangbaar maken van remklauwen.
Een pakking setje gebruik ik alleen wanneer het rubber echt beschadigd is, bijna nooit dus.
- vast zittende klauwen pers ik los door een vetnippel in de aansluiting te draaien, de rem-zuiger er met de vetspuit uit te pompen.
gelijk afspoelen in een bak met spiritus ( smeer vet is niet goed voor de rubbers) Vetspuit heeft een druk van 700 Bar, dus als het dan niet los gaat............
- alles goed schoonmaken, indien nodig opschuren
- de groef in de cilinder dient echt schoon te zijn, de beweeg ruimte van de afdichting, bepaald de vrijloop van de rem.
- zuiger en manchet monteren met ATE vet, nippels en geleidingen met koper- of (beter) nikkel- pasta.
- door dit vet tussen de zuiger en het remblokje te smeren, voorkom je piepende remmen.
Weetje; de maximale rem-druk tijdens een noodstop is maar 80 Bar, hydraulisch gezien dus peanuts.

• Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-04-2014 08:39 #1404060 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic ...
Heb je deze?
www.estateservices.nl/remmen/reparatiese...9-v-bendix-40mm.html
Zouden moeten passen, toch?
Ik zit er ook mee trouwens, de originele van Bendix zijn niet meer te krijgen.

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2014 09:45 #1404066 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Struis, dank voor de hele
Struis, dank voor de hele beschrijving. Een goed idee met die verspuit!
Henqui, het past wel, het is een goed setje zelfs, want er zitten ook de rubbers van de bouten bij.
Blijft nog mijn probleem  van het vastzetten van de stofhoes (die bij mij dus zelfs half verdwenen was) in de klauw met de ring zoals ik dat beschreven heb. Hoe doen/flikken jullie dat?
Groet, Govert

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2014 11:31 #1404069 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Typisch iets voor een
Typisch iets voor een sleuteldag van de vereniging

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2014 13:51 #1404071 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic hoes in klauw aanbrengen
Vorig jaar bij de 740 gedaan. Hier zat wel de Girling systeem op met dubbele cylinder.
Montage instruktie zal niet veel uitmaken denk ik. "een stalen ring met een stuitrandje eraan" ben ik niet tegengekomen.
Ook een tijdje zitten pielen om de hoes in de klauw te krijgen, terwijl de hoes al om de zuiger zit in de groef van de zuiger. Dit bleek de belemmering te zijn. Uiteindelijk eerst de hoes over de zuiger getrokken bijna tot aan de voet van de zuiger. Je hebt dan een flink stuk over van de hoes wat je in de klauw kunt manoevreren in de groef van de cylinder. Vervolgens druk je de zuiger door de hoes de cylinderwand van de klauw in. Wel een beetje kracht gebruiken. De manchet valt uiteindelijk in de groef van de zuiger en klaar is Kees.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2014 22:05 #1404097 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat zit bij mij dan anders,
Dat zit bij mij dan anders, jammer dat ik er geen foto van gemaakt heb. Als ik de andere kant ook nog moet daoen, zal ik dat wel doen. Heb vandaag het zaakje weer gemonteerd. Wel loopt het wiel nog wel wat zwaar, ik hoop dat zich dat na enkele keren remmen wat meer gaat "zetten" anders heb ik een probleem. Ik heb overigens eerst de stofhoes in de klauw gedaan en daarna de zuiger er doorheen. Ik denk dat onze beide klauwen verschillen.
Een ander punt is ook nog dat ik heb ontlucht met een vacuumtrekker die licht zuigt aan het ontluchtingsventiel. Er bleef lucht uitkomen en volgens mij komt dit omdat zo'n vacuumzuiger nog lucht aanzuigt tussen de schroefdraad van je ontluchtingsventiel door. Ben er toen mee gestopt en de rem is wel hard. Als je het met het rempedaal doet gebeurt dat niet en lekt er hoogstens wat remolie door de schroefdraad van de nippel.
Je zou dan eigenlijk wat gastape op de nippel moeten doen, zal wel nooit gedaan worden denk ik? Hebben jullie dat ook bij de hand?
Groet, Govert

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2014 23:04 #1404102 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Sleuteldag
Alleen jammer dat er zoveel variatie in de gemonteerde remdelen is bij "onze Volvo's "
Je loopt dus de kans om na afloop van de sleuteldag zonder remmen naar huis te moeten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2014 12:41 #1404115 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic remklauwen vervangen
Hoi Govert,
Heb vorig jaar van mijn 1996 960 rondom de remmerij volledig vervangen. Ik had de zelfde issues met de remklauwen die jij ook in je bericht meldt. Ik heb toen via Brezan de revisie setjes besteld met de intentie de remklauw revisie zelf uit te voeren.
Ik werd aan het twijfelen gebracht door de berichten op verschillende fora waarin men spreekt van wisselend succes van deze operatie. Ik heb toen de knoop doorgehakt en de remklauwen besteld bij <a href=" brakeparts.co.uk/ ">Brakeparts in de UK. Prijzen zijn zeer schappelijk. De schijven en remblokken heb ik bij de Volvo dealer aangeschaft.
Wat voor mij de doorslag heeft gegeven dit op deze manier te doen zijn de veiligheids- en garantieaspecten. Je krijgt immers gereviseerde exemplaren toegestuurd met de garantie dat deze goed zijn. Als je de revisie zelf te hand neemt moet je maar afwachten of de revisie geslaagd is of niet.
Tot nu toe rijdt en remt de auto probleemloos. Ik heb alleen nog de revisie setjes liggen.
Ik wens je veel succes met je keuze.
Groet, Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2014 17:32 #1404119 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Variatie?
Ik vind dat de variatie in remdelen bij onze Volvo's juist erg meevalt. Wel eens bij een ander merk gekeken, zoals Peugeot? Dan wordt je pas echt gek! Geldt ook voor startmotoren en allerlei andere delen trouwens!

Moderators: Jerry Stam