Onderhoud bij weinig gebruik
- Melvin Wals
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2014 22:35 #1100762
door Melvin Wals
'89 760 GLE
Onderhoud bij weinig gebruik is gemaakt door Melvin Wals
Pakweg een half jaar geleden kocht ik mijn 1989 760 GLE met B280E motor. Ik heb er inmiddels zo'n 500km mee gereden. De vorige eigenaar had de auto in 2010 aangeschaft en heeft toen ondermeer het volgende laten vervangen:
Accu
Olie en filter
Bakolie
Kap/rotor
Luchtfilter
Hij heeft er ook 500km mee gereden. Maakt 1000km sinds de laatste beurt. Dat is bar weinig, maar ik vraag mij af of het evengoed niet raadzaam is om eea te vervangen. Het is tenslotte al een poosje geleden. Zijn er speciale zaken waar ik op moet letten en die misschien ook verstandig zijn om even mee te laten nemen?
Accu
Olie en filter
Bakolie
Kap/rotor
Luchtfilter
Hij heeft er ook 500km mee gereden. Maakt 1000km sinds de laatste beurt. Dat is bar weinig, maar ik vraag mij af of het evengoed niet raadzaam is om eea te vervangen. Het is tenslotte al een poosje geleden. Zijn er speciale zaken waar ik op moet letten en die misschien ook verstandig zijn om even mee te laten nemen?
'89 760 GLE
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2014 23:40 #1403667
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic NIets aan doen. Olie houd ik
NIets aan doen. Olie houd ik 1 jaar of 10000 km aan. Maar na 1000 km zou ik olie en filter lekker jaartje laten zitten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2014 21:02 #1403676
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Filter
Tja, 3 jaar en 103000 km wil ook hoor.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2014 21:07 #1403677
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Brandstof
Olie en filters zou ik me geen zorgen over maken.
De huidige brandstof lijkt me een groter probleem.
Rij je die 500 Km in één keer, of 100 X 5 Km?
Komt de motor tijdens het weinige gebruik wel op temperatuur?
De huidige brandstof lijkt me een groter probleem.
Rij je die 500 Km in één keer, of 100 X 5 Km?
Komt de motor tijdens het weinige gebruik wel op temperatuur?
- Melvin Wals
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2014 23:01 #1403680
door Melvin Wals
'89 760 GLE
Beantwoord door Melvin Wals in topic De auto wordt gewoon niet zo
De auto wordt gewoon niet zo vaak gebruikt. Ik heb eigenlijk ook niet echt een auto nodig, maar ik vind de Volvo-hobby gewoon leuk. Dat ik er nog niet veel mee heb gereden komt ook omdat de auto deze winter in winterslaap is gegaan. Volgend weekend rij ik 200km en voor mei heb ik een weekendje Belgie gepland staan.
Wat is er mis met de huidige benzine?
Wat is er mis met de huidige benzine?
'89 760 GLE
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2014 23:26 #1403681
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Benzine
Verouderd snel, tast sommige kunststoffen aan.
Als je dit probleem niet wil hebben, zet je auto weg met syntheische benzine (aspen)
Als je dus met je auto rijdt, is het wel gelijk een paar honderd kilometer.
Accu; zet je accu tijdens rust onder stroom met een klein onderhouds accu-ladertje.
Als je dit probleem niet wil hebben, zet je auto weg met syntheische benzine (aspen)
Als je dus met je auto rijdt, is het wel gelijk een paar honderd kilometer.
Accu; zet je accu tijdens rust onder stroom met een klein onderhouds accu-ladertje.
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2014 00:34 #1403687
door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Weinig rijden.
Ik heb diverse old- en youngtimers waarmee ik zeer weinig rijd ( gemiddeld nog geen 1000 km per jaar per auto) en als je de volgende punten in acht neemt, valt het wel mee met eventuele standschade:
benzinetank vol houden om zo roest en condens in de tank te voorkomen. Tank goede benzine zoals V-power. Die veroudert minder snel.
Haal de polen van je accu en zet 1x per 3 maanden een goede druppellader op je accu gedurende een week.
Pomp je banden harder op tijdens het staan ( 3 atm). Zo komen er minder snel platte kanten aan je banden van het staan. Als de auto langer dan een maand staat rol hem dan een stukje voor of achteruit zodat ie weer op een ander stukje band komt te staan.
Zet je auto niet op de handrem maar in de versnelling of bij een automaat in de stand P.
Controleer je remvloeistof jaarlijks op vocht en ververs standaard iedere 2 jaar. Daarmee verklein je de kans op roest en vocht in je remsysteem met als gevolg vastzittende remklauwen.
Zet je auto schoon weg waarbij de onderkant/bodem het belangrijkst is. Zo krijgt roest de minste kans omdat er geen vuil en modder is die vocht vasthoudt.
Ververs jaarlijks de smeerolie en smeeroliefilters, ook bij weinig kilometers. Zo houd je je motor in topconditie.
Ververs iedere 2 a 3 jaar je koelvloeistof. Niet voor de vorstbescherming maar omdat de anti-corrosie en reinigings dopes na die periode veelal zijn uitgewerkt. ( Al mijn auto's, op de Vauxhall van bj.1962 na, varierend in leeftijd van 16 tot 40 jaar hebben nog steeds hun originele radiateur en de koelsystemen zijn vrij van roest en vuil)
Ik heb al ruim 22 jaar old- en youngtimers en met de bovenstaande zaken die ik in de gaten houd, heb ik eigenlijk zelden of nooit extra kosten vanwege standschade.
Groeten, Jan.
benzinetank vol houden om zo roest en condens in de tank te voorkomen. Tank goede benzine zoals V-power. Die veroudert minder snel.
Haal de polen van je accu en zet 1x per 3 maanden een goede druppellader op je accu gedurende een week.
Pomp je banden harder op tijdens het staan ( 3 atm). Zo komen er minder snel platte kanten aan je banden van het staan. Als de auto langer dan een maand staat rol hem dan een stukje voor of achteruit zodat ie weer op een ander stukje band komt te staan.
Zet je auto niet op de handrem maar in de versnelling of bij een automaat in de stand P.
Controleer je remvloeistof jaarlijks op vocht en ververs standaard iedere 2 jaar. Daarmee verklein je de kans op roest en vocht in je remsysteem met als gevolg vastzittende remklauwen.
Zet je auto schoon weg waarbij de onderkant/bodem het belangrijkst is. Zo krijgt roest de minste kans omdat er geen vuil en modder is die vocht vasthoudt.
Ververs jaarlijks de smeerolie en smeeroliefilters, ook bij weinig kilometers. Zo houd je je motor in topconditie.
Ververs iedere 2 a 3 jaar je koelvloeistof. Niet voor de vorstbescherming maar omdat de anti-corrosie en reinigings dopes na die periode veelal zijn uitgewerkt. ( Al mijn auto's, op de Vauxhall van bj.1962 na, varierend in leeftijd van 16 tot 40 jaar hebben nog steeds hun originele radiateur en de koelsystemen zijn vrij van roest en vuil)
Ik heb al ruim 22 jaar old- en youngtimers en met de bovenstaande zaken die ik in de gaten houd, heb ik eigenlijk zelden of nooit extra kosten vanwege standschade.
Groeten, Jan.
Moderators: Jerry Stam