Veren afzagen...kan dat en hoe weet ik hoeveel eraf moet voor 3.5 cm verlaging?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2014 15:07 #1100531 door V700 register
Hallo,

Ik heb even een vraag en hoop dat iemand kan helpen/info kan geven hierover.

Ik zou graag mijn 945 iets naar beneden willen hebben. Echter...ik wil gebruik blijven maken van de standaard schokbrekers die eronder zitten.
Ik wil het eigenlijk heel subtiel....3.5 cm max. Ik zie weleens zo'n 945 sports edition en die is erg mooi en subtiel lager dan een standaard 945.
Ik heb achter Nivomats dus die sla ik voor nu even over, maar de voorkant zou ik dus lager willen. Als dat mooi staat en nog prima blijft rijden gaat de achterkant ook naar beneden en vervang dan de nivomats door normale schokbrekers. Dat de auto stugger wordt maakt me niet zo uit. Ik heb een 850T5 gehad dus ik weet wat stug rijden is ;)

Om te testen wil ik eigenlijk op de sloop ofzo een setje originele veren halen en die gaan afzagen....daar heb ik echter wat vragen over:

• Hoeveel moet er afgezaagd worden als je 3.5cm omlaag wil van een originele veer?
  • Kan een verlaging van 3.5cm nog in de standaard veerpoot?

Ik hoop op antwoorden en vooral ervaringen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Franken
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2014 15:17 #1402528 door Mark Franken
Beantwoord door Mark Franken in topic Ik zou beginnen met een
Ik zou beginnen met een halve ring eraf te slijpen, dat is al een paar cm.

Oja, het is niet veilig en het mag niet.
Ik heb ook een halve ring erafgeslepen en hij rijdt goed nu.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2014 15:32 #1402534 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nogmaals

markfranken schreef : Oja, het is niet veilig en het mag niet.

Wat bedoel je precies met niet veilig en het mag niet?

Ik wil het nl. wel veilig houden....Heeft dat te maken met de stugheid van een originele veer die slapper is dan een fabrieksaf verlaagde veer?
En heb je misschien een foto van jou auto met de verlaging van een halve ring? Ben benieuwd of het nl. genoeg is...

Alvast dank...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2014 15:39 #1402533 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veilig

markfranken schreef : Ik zou beginnen met een halve ring eraf te slijpen, dat is al een paar cm.

Oja, het is niet veilig en het mag niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2014 17:29 #1402547 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beun de Haazen?
Hoi Dennis,
Als je zover bent dat je aan de veren kunt slijpen heb je ze dus al los van de veerpoten. Doe dan je zelf en iedereen anders de lol om het goed aan te pakken en koop een setje verlagingsveren. Voor ongeveer €150 heb je bij Merwede Veren een complete set (2 voor en 2 achter). Je koop dan progressieve veren, dwz volledig uitgeveerd dezelfde hoogte als origineel, maar onder normale belasting  ongeveer 4 cm lager. Heb je bij het uitveren nooit geen last dat de veren loskomen van de schotelpunten.
Jaap

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2014 18:00 #1402553 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic RE- Beun de Haazen?
Hi Jaap,

Idd wel beter.... 150 euro kan je geen buil over vallen. Ik ga eens kijken of ze ook 3.5 verkopen.
Punt is dat ik eerst wilde testen maar als ik er zo over nadenk zijn die veren natuurlijk ook gemaakt voor verlaging en zullen minder slap zijn...Ik ga dus idd een set rondom aanschaffen.

Weet jij toevallig of 3.5 de max verlaging is icm met originele veerpoten/schokbrekers? Ik wil nl. niet dat ze te los gaan zitten zeg maar.

Gr, Dennis

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2014 18:04 #1402554 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Begin en eind
Zo'n veer heeft een begin en een eind............
De begin- en eind- windingen zijn anders dan de windingen daartussen.
MAW daar kan je zomaar geen stuk vanaf slijpen.
Kan je de uitgaande slag niet begrenzen om de auto te verlagen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2014 18:51 #1402556 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 3,5 of 4?
Hoi Dennis,
3,5 of 4 cm? Dat verschil zul je niet zo gauw ontdekken. Jouw auto staat nu verschijnlijk ook wat lager dan toen hij fabrieksnieuw was i.v.m de veroudering van de standaardveren. Je kan (als je genoeg financiele speelruimte hebt) ook nog wat spelen met banden/velgmaat. Ik heb mijn 740 verlaagd met die 4 cm verlagingsveren, maar doordat ik (bijna) de maximale maat banden/velgen er onder heb (215/50/17), die de auto weer 2 centimeter hoger maken, is de werkelijke verlaging maar 2 centimeter. Wel zijn de wielkasten nu mooi opgevuld.
Jaap

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2014 19:18 #1402561 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een veer wordt stugger bij
Een veer wordt stugger bij minder windingen, dus als je winding afslijpt wordt de veer stugger.
Ik heb bij mijn voorveren wel één winding verwijderd. Ik zie het zo vaak gedaan worden en nog geen problemen gezien. Ik ga verder niet in op de veiligheid, ieder moet voor zichzelf afwegen of ie dit doet of niet.
Wat ik wel weet is dat verlagingsveren soms zo kort zijn dat ze al bijna losliggen als je de auto op de krik zet. Standaard veren zitten vaak op veel grotere voorspanning waardoor ze niet gauw los gaan liggen als je ze inkort.

• R Dobbelaere (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2014 22:19 #1402579 door R Dobbelaere (GAST)
Beantwoord door R Dobbelaere (GAST) in topic reserve
Mocht je een setje veren willen, ik heb nog een stel van een 740turbo, mag weg voor heel weinig. Misschien zijn die al lager dan de veren die je nu hebt?
Een halve winding zet overigens weinig zoden aan de dijk; waarschijnlijk ca 1cm zo ongeveer de dikte van de winding. 1,5 tot 2 windingen lijkt me redelijk veilig. Er zit inderdaad veel ruimte (erg lang) op de standaardveren dat ze altijd wel onder spanning blijven (en dus op hun plek blijven). Bij 2,5 windingen en meer ga je de grens opzoeken denk ik.
Ow enne als je veerspanners hebt kan je je veerpoot gewoon onder de auto laten zitten en hoef je ook niet heel de veerpoot uit elkaar halen. Stuk minder handig, maar t kan wel en sneller.

Moderators: Jerry Stam