Stuurbekrachtiging kreunt
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2014 10:05 #1100337
door V700 register
Stuurbekrachtiging kreunt is gemaakt door V700 register
Ik hoorde het wel eens vaker, maar nu is het bijna coonstant: als ik bij stationair draaiende motor het stuur verdraai om bijvoorbeeld in te parkeren, is er een piepend/kreunend geluid hoorbaar. Ik geloof niet dat het de V-snaar is. Aan het einde van de slag hoor je die ook wat slippen, maar dat klinkt zachter en veel verder weg. Dit hardere geluid lijkt meer op een soort resonantie dat uit het stuurhuis komt. Bij uitsturen hoor je de stuurbekrachtiging altijd werken, maar ik heb het idee dat dit geluid de laatste tijd nadrukkelijker te horen is.
Je voelt verder niets aan het sturen en ook het olieniveau staat boven minimum. Na een lekkage op één van de banjobouten is er onlangs nog iets van 400 cc bijgevuld, dus de olie ziet ook niet pikzwart. Toch flushen / vervangen?
Je voelt verder niets aan het sturen en ook het olieniveau staat boven minimum. Na een lekkage op één van de banjobouten is er onlangs nog iets van 400 cc bijgevuld, dus de olie ziet ook niet pikzwart. Toch flushen / vervangen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2014 12:40 #1401525
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Beginnen met bijvullen ruim
Beginnen met bijvullen ruim boven minimum (maar weer niet te veel natuurlijk).
Blijft een gevoelig onderdeel.
Stuurbekrachting hoort zijn werk onhoorbaar te doen.
Blijft een gevoelig onderdeel.
Stuurbekrachting hoort zijn werk onhoorbaar te doen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2014 17:48 #1401535
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En zet een filtertje tussen
En zet een filtertje tussen de retour.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2014 18:48 #1401538
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Drukslang?
Mijn 945 deed het ('knak'-geluid) en m'n huidige V90 kon er ook wat van. Jaren zo mee gereden onder het motto 'typisch bakstenen', totdat in december jl. bleek dat de drukslang van de servo kapot was. Natuurlijk heb ik regelmatig wat servo-steering-oil bijgevuld, maar dat waren geen verontrustende hoeveelheden. Wel een dure vervanging van zo'n slang, maar het ongewenste, verontrustende (valt wel mee), geluid is er niet meer.
Misschien heb je er wat aan.
Groet,
Frans (lid 555, V90'97).
Misschien heb je er wat aan.
Groet,
Frans (lid 555, V90'97).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2014 10:55 #1401581
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geruis
Behalve de het harde gejank/resonantie bij stationair draaien en sturen (niet bij verhoogd stationair trouwens), hoor ik verder geen rare geluiden. Je hoort alleen veel duidelijker dan vroeger de bekrachtiging werken, zeg maar het stromen van de olie door de ventielen ("gekreun"). Warm of koud lijkt ook wat effect te hebben. De werking is overigens nog prima.
Ik ga maar eens proberen of flushen / verversen van de olie iets verbetert.
Ik ga maar eens proberen of flushen / verversen van de olie iets verbetert.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2014 07:08 #1401687
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan ook slijtage zijn.
Kan ook slijtage zijn. Bekijk de stofhoezen eens onder de auto. Die moeten nagenoeg droog zijn, of maak er eentje los, loopt de olie er mee uit, dan is t redelijk versleten. Die ruimte zou nagenoeg droog moeten zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2014 09:16 #1402016
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bijvullen
Ik vind het vreemd, maar na bijvullen lijkt het hydraulische "gehuil" weer op het oude niveau terug te zijn. En zoveel ging er nou ook weer niet bij.
Twee maanden geleden waren de stofhoezen nog droog. Eén van de banjobouten heeft een paar maanden geleden gelekt (gebarsten ring), is vervangen en daarna wel bijgevuld, maar blijkbaar niet voldoende.
Twee maanden geleden waren de stofhoezen nog droog. Eén van de banjobouten heeft een paar maanden geleden gelekt (gebarsten ring), is vervangen en daarna wel bijgevuld, maar blijkbaar niet voldoende.
Moderators: Jerry Stam