aanhaalmomenten draagarm, torsiestang, etc aan de voorkant?
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2014 08:45 #1100279
door P.J. Bus
aanhaalmomenten draagarm, torsiestang, etc aan de voorkant? is gemaakt door P.J. Bus
Ik wil binnenkort zelf de rubbers aan de voorkant vervangen van de draagarmen voor, de torsiestang en torsiestaaf en de draagarmsteun. Weet iemand de aanhaalmomenten daarvan? Het gaat om een Volvo 744, bwjr 1986, B200E. Is dat allemaal 70 Nm?
Verder zag ik in Haynes dat je niet alles aan mag draaien als de auto op blokken staat; zo moet bij het aandraaien van de bouten van de draagarmsteun de auto op de wielen staan? Ook zag ik dat de afstand van de rubbers bij de torsiestaaf (nr 915775) 42 mm moet zijn. Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Verder zag ik in Haynes dat je niet alles aan mag draaien als de auto op blokken staat; zo moet bij het aandraaien van de bouten van de draagarmsteun de auto op de wielen staan? Ook zag ik dat de afstand van de rubbers bij de torsiestaaf (nr 915775) 42 mm moet zijn. Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2014 20:34 #1401286
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het zit allemaal stuk vaster..
Alles wordt met een behoorlijk moment aangehaald.
De reactiestang (met die halve rubberen paddestoelen) wordt aangehaald met ongeveer 100Nm. 105Nm om precies te zijn en 120Nm voor een M14 bout.
De afstandspen aan de stabilisator stel je af op 42mm tussen bijde uitenden van de ringen. Aanhaalmoment is niet veel.De afstandspen aan de draagarm wordt aangehaald met ongeveer 80Nm.
De draagarm aan het chassis met 95Nm.
Alles wordt dus een stuk strakker aangehaald. zeg maar de dikke stangen en aan het chassis met 100Nm en de afstandspen tussen stabiliastor 80Nm en 42mm tussen de schotels (bovenkant) van de pen.
Ideale is de auto te laten rusten op de wielen, er onder kruipen en de bouten aanhalen.
De reactiestang (met die halve rubberen paddestoelen) wordt aangehaald met ongeveer 100Nm. 105Nm om precies te zijn en 120Nm voor een M14 bout.
De afstandspen aan de stabilisator stel je af op 42mm tussen bijde uitenden van de ringen. Aanhaalmoment is niet veel.De afstandspen aan de draagarm wordt aangehaald met ongeveer 80Nm.
De draagarm aan het chassis met 95Nm.
Alles wordt dus een stuk strakker aangehaald. zeg maar de dikke stangen en aan het chassis met 100Nm en de afstandspen tussen stabiliastor 80Nm en 42mm tussen de schotels (bovenkant) van de pen.
Ideale is de auto te laten rusten op de wielen, er onder kruipen en de bouten aanhalen.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2014 21:14 #1401287
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic dank
dan gaan we het zo doen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2014 01:01 #1401295
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Tabel op de site
Hallo Volvisti
Er staat "740" boven, maar veel zaken zijn bij de 940 hetzelfde:
<a href="/node/9530" target="_blank">Aanhaalmomenten 740 1984-1989</a>
groetjes
Mathy
Er staat "740" boven, maar veel zaken zijn bij de 940 hetzelfde:
<a href="/node/9530" target="_blank">Aanhaalmomenten 740 1984-1989</a>
groetjes
Mathy
Moderators: Jerry Stam