960 problemen met starten en verlichting
- van den Oever
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2014 21:17 #1100137
door van den Oever
960 problemen met starten en verlichting is gemaakt door van den Oever
Hallo Volvo liefhebbers,
Mijn Volvo 960 II heeft 2 vervelende technische problemen, die ik graag opgelost wil hebben.
Het gaat om het volgende:
- Ik vind dat de Volvo relatief slecht start, hij moet aardig omwentelingen maken voordat hij aanslaat. Ik heb hem onlangs een grote beurt gegeven, maar ik wil nog wel een keer het carteronluchtingsysteem volledig vervangen/schoonmaken, kan dit gaan helpen of moet ik het ergens anders in gaan zoeken?
- En volgens mij een bekende kwaal, mijn verlichting valt soms volledig uit. Als ik dan aan het contactslot rommel begint de verlichting gelukkig weer. Moet ik dan het contactslot volledig vervangen? of zit er ook nog een elektrisch deel in wat deze kan storing geeft?
Alvast bedankt voor de reacties!
Mijn Volvo 960 II heeft 2 vervelende technische problemen, die ik graag opgelost wil hebben.
Het gaat om het volgende:
- Ik vind dat de Volvo relatief slecht start, hij moet aardig omwentelingen maken voordat hij aanslaat. Ik heb hem onlangs een grote beurt gegeven, maar ik wil nog wel een keer het carteronluchtingsysteem volledig vervangen/schoonmaken, kan dit gaan helpen of moet ik het ergens anders in gaan zoeken?
- En volgens mij een bekende kwaal, mijn verlichting valt soms volledig uit. Als ik dan aan het contactslot rommel begint de verlichting gelukkig weer. Moet ik dan het contactslot volledig vervangen? of zit er ook nog een elektrisch deel in wat deze kan storing geeft?
Alvast bedankt voor de reacties!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2014 22:01 #1400467
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rijdt
Rijdt de auto alleen op benzine of ook op LPG?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2014 22:21 #1400468
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slecht starten
Hesjan!
= (S) Hallo!
Slecht starten is meestal (vaak..) een gevolg van inwendig lekken van de brandstofdrukregelaar. Dat is een potje dat aangesloten is op de brandstofrails naar de verstuivers met een slangegtje naar vacuum. Als dat potje lekt, zakt de restdrukweg bij stilstand. Bij starten moet de brandstofpomp de druk eerst weer opvoeren. Test (niet gegarandeerd): neem de vacuumslang los van het potje en zuig er aan in de mond. Als je een heel sterke benzine smaak proeft (dat proef je meteen) is het membraan van de drukregelaar lek. Maar het is geen garantie. De afsluiter van het potje kan ook lek zijn, komt voor; terwijl het membraan niet lek is. De benzine loopt dus langzaam terug in de tank en je moet doorstarten om de druk op te bouwen.
Dit kan 1 van de problemen zijn, zoals ook een terugslagklep in de brandstofpomp of vanaf de pomp naar de brandstofrails. Het is geen verontrustend probleem, maar probeer het te vinden en begin bij de brandstofdrukregelaar. Als die het plots begeeft kun je niet meer rijden. Als er een terugslagklep de geest aan geeft in een aanvoerleiding of brandstofpomp is dat geen probleem, alleen moet je dan langer doorstarten.
V.w.b. de verlichting: geen idee. Is ergens een slecht contact. Maar, wáár.... Zelf zoeken en oorzaken uitsluiten door gericht zoeken en spanning meten: oorzaken uitsluiten. Schema's bij de hand hebben (de schema's zoeken onder kopje documentatie. Daar vind je de gehele electrische schema's van vrijwel alle Volvo's 700/900/850/V70/S90 enz. en de locatie van de stekkers en draadbomen, kleuren van de draden, pennen enz. middels een link). Het is zoekn naar zo'n electrsich contactprobleem, een heel gedoe. Maar meten vanaf het begin en uitsluiten. Dat is de tip!
Robert
= (S) Hallo!
Slecht starten is meestal (vaak..) een gevolg van inwendig lekken van de brandstofdrukregelaar. Dat is een potje dat aangesloten is op de brandstofrails naar de verstuivers met een slangegtje naar vacuum. Als dat potje lekt, zakt de restdrukweg bij stilstand. Bij starten moet de brandstofpomp de druk eerst weer opvoeren. Test (niet gegarandeerd): neem de vacuumslang los van het potje en zuig er aan in de mond. Als je een heel sterke benzine smaak proeft (dat proef je meteen) is het membraan van de drukregelaar lek. Maar het is geen garantie. De afsluiter van het potje kan ook lek zijn, komt voor; terwijl het membraan niet lek is. De benzine loopt dus langzaam terug in de tank en je moet doorstarten om de druk op te bouwen.
Dit kan 1 van de problemen zijn, zoals ook een terugslagklep in de brandstofpomp of vanaf de pomp naar de brandstofrails. Het is geen verontrustend probleem, maar probeer het te vinden en begin bij de brandstofdrukregelaar. Als die het plots begeeft kun je niet meer rijden. Als er een terugslagklep de geest aan geeft in een aanvoerleiding of brandstofpomp is dat geen probleem, alleen moet je dan langer doorstarten.
V.w.b. de verlichting: geen idee. Is ergens een slecht contact. Maar, wáár.... Zelf zoeken en oorzaken uitsluiten door gericht zoeken en spanning meten: oorzaken uitsluiten. Schema's bij de hand hebben (de schema's zoeken onder kopje documentatie. Daar vind je de gehele electrische schema's van vrijwel alle Volvo's 700/900/850/V70/S90 enz. en de locatie van de stekkers en draadbomen, kleuren van de draden, pennen enz. middels een link). Het is zoekn naar zo'n electrsich contactprobleem, een heel gedoe. Maar meten vanaf het begin en uitsluiten. Dat is de tip!
Robert
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2014 22:22 #1400469
door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Brandstofdrukregelaar
Dat van de brandstofdrukregelaar herken ik ook. Mijn S90 had er ook last van. Indien de auto meer dan een uur niet gebruikt was, dan ging het starten niet lekker. Echter na korte stilstand, bijvoorbeeld een tankstop, was het meteen starten en lopen.
Nadat de drukregelaar vervangen is, duurt het starten nagenoeg altijd even lang bij koude motor, of het nu +30 of -10 is.
Nadat de drukregelaar vervangen is, duurt het starten nagenoeg altijd even lang bij koude motor, of het nu +30 of -10 is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2014 19:45 #1400509
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat kan werken totdat je de
Wat kan werken totdat je de regelaar vervangen hebt: de sleutel omdraaien, maar niet starten, wachten totdat de brandstofpomp stopt met pompen (stopt met zoemen) en dan pas starten. Je laat de pomp dan het systeem op druk brengen en hij start meteen. Werkt bij mij al maanden.....Groeten, Erik.
- van den Oever
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2014 21:30 #1400518
door van den Oever
Beantwoord door van den Oever in topic Bedankt voor de tips!
Mooi
Bedankt voor de tips!
Mooi klusje voor het weekend, dan kan ik het bij daglicht is even alles goed bekijken.
Als ik het gevonden heb laat ik het nog wel even weten.
De Volvo loopt trouwens alleen op benzine.
Mooi klusje voor het weekend, dan kan ik het bij daglicht is even alles goed bekijken.
Als ik het gevonden heb laat ik het nog wel even weten.
De Volvo loopt trouwens alleen op benzine.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2014 21:51 #1400519
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Elektrisch blokje
Er is vast wel een mooie naam voor, maar achter het contactslot van een 960-2 zit een blokje met elektrische contacten dat ook vaak storingen geeft. Je kunt het relatief makkelijk vervangen en zit ook in latere Volvo modellen
- van den Oever
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2014 18:37 #1400626
door van den Oever
Beantwoord door van den Oever in topic Deze unit?
Is dat toevallig deze unit:
www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/...rter-switch/1014468/
www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/...rter-switch/1014468/
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2014 13:19 #1400660
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
en kost nieuw bij de dealer iets van 57 euro incl. Overigens is die van een 850 praktisch hetzelfde, maar moet je 1 draad omsteken erin
- van den Oever
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2014 16:15 #1401108
door van den Oever
Beantwoord door van den Oever in topic Het vervangen van de
Het vervangen van de brandstofdrukregelaar heeft helaas geen beter resultaat gegeven.
Dus zou ik het vanaf de brandstofpomp kunnen gaan onderzoeken.
Zit er ook een afsluitklep op de retourleiding vanaf de injectorrail? Dat de rail vanaf die kant leegloopt?
Dus zou ik het vanaf de brandstofpomp kunnen gaan onderzoeken.
Zit er ook een afsluitklep op de retourleiding vanaf de injectorrail? Dat de rail vanaf die kant leegloopt?
Moderators: Jerry Stam