standkachel 220v met interieurventilator aan
- Hank Houtman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2013 15:19 #1099913
door Hank Houtman
standkachel 220v met interieurventilator aan is gemaakt door Hank Houtman
Ik heb het volgende plan: ik wil een standkachel op 220V installeren in het koelcircuit. Die zorgt ervoor dat de motor warm is en het interieur een beetje door convectie via de kachelradiator.
Als de ventilator aanstaat, en de kleppen open, dan wordt ook het interieur netjes warm. Mijn vraag: hoe staan de kleppen van de climate control in ruststand. Kan ik de ventilator gewoon met een 12 V stroompje voeden zodat deze de warme lucht het interieur in blaast, of moet ik er eerst nog voor zorgen dat de kleppen open staan?
Ik lees het graag,
Vriendelijke groet en vriendelijk dank
Hank
Als de ventilator aanstaat, en de kleppen open, dan wordt ook het interieur netjes warm. Mijn vraag: hoe staan de kleppen van de climate control in ruststand. Kan ik de ventilator gewoon met een 12 V stroompje voeden zodat deze de warme lucht het interieur in blaast, of moet ik er eerst nog voor zorgen dat de kleppen open staan?
Ik lees het graag,
Vriendelijke groet en vriendelijk dank
Hank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2013 15:50 #1399240
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleppen
Kleppen van ECC staan standaard niet in een stand die geschikt is voor dit doel. Die moeten dus actief aangestuurd worden. De kleppen werken op vacuum, hoe het daar mee zit durf ik niet te zeggen.Vaak zijn de 230V motorverwarmingen niet krachtig genoeg om ook het interieur te verwarmen. In die gevallen gebruikt men een klein kacheltje op 230V in het interieur. Geen 3500 watt, eerder 500-1000 watt. Beide dan gevoed via een 230V stekker in de bumper. Zoiets staat ook in de accessoirecatalogus die hier ook op de site staat, of het nog verkrijgbaar is (en wat het moet kosten) durf ik niet te zeggen.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2013 16:21 #1399243
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Standkachel
Ik heb een standkachel, later ingebouwd, een eberspacher en als hij opgestart is komt de blower erop stand één in.
Groeten,
Groeten,
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2013 00:43 #1399267
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Standkachel en motorverwarming
Hallo Volvisti
Ebersbacher heeft Ardic overgenomen, de leverancier/fabrikant van de originele standkachel (op benzine of diesel). Dit soort standkachels leveren genoeg warmte om ook het interieur te verwarmen.
De "standkachel" waar Hank het over heeft is een motorverwarming ("omgebouwde" dompelaar/binnenstuk van een waterkoker). Die levert niet genoeg energie om het interieur serieus mee te verwarmen.
De timer van de standkachel (dus de verwarmer die brandstof verstookt) kan overigens zo aangesloten worden, dat ie "ziet" of er alleen een standkachel of ook een motorverwarming is aangesloten. Daar was zelfs ooit een origineel kabeltje voor te krijgen bij Volvo. Maar meer weet ik er verder ook niet van.
groetjes
Mathy
Ebersbacher heeft Ardic overgenomen, de leverancier/fabrikant van de originele standkachel (op benzine of diesel). Dit soort standkachels leveren genoeg warmte om ook het interieur te verwarmen.
De "standkachel" waar Hank het over heeft is een motorverwarming ("omgebouwde" dompelaar/binnenstuk van een waterkoker). Die levert niet genoeg energie om het interieur serieus mee te verwarmen.
De timer van de standkachel (dus de verwarmer die brandstof verstookt) kan overigens zo aangesloten worden, dat ie "ziet" of er alleen een standkachel of ook een motorverwarming is aangesloten. Daar was zelfs ooit een origineel kabeltje voor te krijgen bij Volvo. Maar meer weet ik er verder ook niet van.
groetjes
Mathy
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2013 10:06 #1399270
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic kachelkraan staat open
Dat lijkt me de belangrijkste.
Je vindt de ruststanden op bladzijde 7 van dit document:
www.volvo700vereniging.nl/files/ECC.pdf
Ruststanden gelden wanneer er geen vacuum is.
Misschien dat de kachelkraan met een reserve aan vacuum in de laatst gebruikte stand blijft staan, maar dat kun je beter zelf controleren. Eventuele bypass: voor uitzetten motor temp op max, of na uitzetten weer contact aan, kleppenschakelaar een paar keer verzetten totdat je niks meer hoort, dan is het vacuum op. Dit is tevens een tip bij aankoop om het vacuumsysteem te controleren op lekken.
Je vindt de ruststanden op bladzijde 7 van dit document:
www.volvo700vereniging.nl/files/ECC.pdf
Ruststanden gelden wanneer er geen vacuum is.
Misschien dat de kachelkraan met een reserve aan vacuum in de laatst gebruikte stand blijft staan, maar dat kun je beter zelf controleren. Eventuele bypass: voor uitzetten motor temp op max, of na uitzetten weer contact aan, kleppenschakelaar een paar keer verzetten totdat je niks meer hoort, dan is het vacuum op. Dit is tevens een tip bij aankoop om het vacuumsysteem te controleren op lekken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2013 21:43 #1399305
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb de zwaarste Hotfrog
Ik heb de zwaarste Hotfrog 80 graden in de Mercedes gezet. Na drie uur (langer heb ik hem nog niet aangehad) is de temp max 50 graden. Nu zit er wel 13 liter kvs in het koelsysteem en is zowel blok als kop van gietijzer.....
Dus denk niet dat de capaciteit hoog genoeg is voor ook het verwarmen van het interieur......
Dus denk niet dat de capaciteit hoog genoeg is voor ook het verwarmen van het interieur......
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2013 20:36 #1399334
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hotfrog
Ik heb een 220 volt Hotfrog in de Amazon combi en een in de Land Rover en dat bevalt me prima. Niet in de 940, omdat de kachelkraan open moet staan om circulatie te krijgen en dat gaat niet met ECC... Misschien dat ik nog kijk of het mogelijk is om een bypass te maken tussen de ingaande en uitgaande slang van de kachelkraan, maar dat is me nu even te ingewikkeld. De Land Rover diesel startte van de week 'sochtends bij -5 graden celsius na een uurtje verwarmen zonder voorgloeien en was na 3 minuten rijden op bedrijfstemperatuur. Dat betekent dus dat de interieurverwarming na die tijd begint te werken...
Ik heb de verwarming dus in de uitgaande slang van de verwarming naar de motor. Er zijn ook mensen die hem juist in de ingaande slang zetten om de kachelradiateur eerst te verwarmen, maar dan duurt het verwarmen van de motor mij te lang!
Ik heb de verwarming dus in de uitgaande slang van de verwarming naar de motor. Er zijn ook mensen die hem juist in de ingaande slang zetten om de kachelradiateur eerst te verwarmen, maar dan duurt het verwarmen van de motor mij te lang!
Moderators: Jerry Stam