ZF22 automaat
- Derk Wiegman
- Nieuw lid
-
Via het lezen van de verhalen op deze site is het mij duidelijk geworden dat er ZF automaten bestaan met en zonder lock up, is er iemand die mij kan vertellen of en zoja hoe ik aan de bak kan zien dat hij is voorzien van lock up?
Alvast mijn grote dank.
Derk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er zijn echter bakstenen met AW bak zonder lockup.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Robert
PS: je kunt een ZF en een AW transmissie van elkaar onderscheiden door de keuze handel. Als deze PRND21 is en met een knopje aan de linkerzijde van de keuze handel heb je te maken met een AW. Als dat PRND321 is, is het een ZF transmissie. AW is een Japans ontwerp (heel goede kwaliteit, lees: betrouwbaar). ZF is van Duitse afkomst (Zahnrad Fabrik). De ZF schakelt veel soepeler dan een AW, erg comfortabel dat wel, maar er is grotere kans op een revisie na 400+ dkm dan de AW.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Vaak staat er dan wel een "L" achter, zoals AW71L (de L logischerwijs om aan te geven, dat er een Lockup opzit)
De ZF4HP22 heeft dacht ik altijd een lockup. Of het moet misschien een heeel vroege versie zijn geweest o.i.d.
De ZF4 vind ik zelf een fijnere bak dan de AW. De ZF is ook volledig mechanisch, de AW heeft nog wat electronica en een relais in de relaisbak. Dat heeft de ZF niet.
Ik vindt de ZF4 ook "zachter" dan de AW, die is wat "rouwer".
Onder de Litouwer zit een ZF4HP22 (achter een D24) die al zo'n 530 DKM heeft gedraaid en het nog steeds goed doet! Er heeft ooit zelfs koelvloeistof in de bak gezeten, maar dat heeft hem blijkbaar niet gedeerd. Dat is alweer zo'n 60 DKM geleden.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een absolute no go met een automaatbak. Maar wegens tijd en nog wat issues had ik geen keus. (een reserve zf in de schuur hielp in deze beslissing).
Thuis de auto weer aan de gang gekregen en doet het nog prima, wel even de olie gewisseld. Die was een jaartje oud toen, en had nog redelijk wat kleur.
Dus opzich best wel een bulletproof geheel
- V700 register
- Nieuw lid
-
- André Struis
- Nieuw lid
-
Dont try this at home...........A_A schreef : Ik Ben een paar maanden geleden gesleept met 100 km/h over een afstand van een 110 km.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Daarintegen is hoge toeren draaien in P of N zeer slecht voor een ZF bak. Volgens mij is er zelfs een tijd geweest dat de eerdere 740 met oude zf generatie niet eens een roettest hoefde te ondergaan omdat dit fataal kom worden. Hier weten vast de dieselrijderd meer van. Garagehouder heeft mij dit ooit verteld in mijn 740 tijd.
Er zitten wel verschillen in de eerdere en latere versies van de ZF bak maar dit is ook het geval bij de AW.
Ik heb nu een AW maar de ZF is mooier rijden. En ja, de AW is robuster en kan na kleine ingreep veeeel koppel verdragen.
Grtz Daniel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus , ja ik raad het niemand aan, maar zou ik weer in de zelfde situatie zitten deed ik het zo weer.
En ja, het helpt als je een reserve zf22 in de schuur hebt liggen, mocht hij echt stuk gaan dan heb ik een vervangende.
- V700 register
- Nieuw lid
-