ZF22 automaat

• Derk Wiegman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2013 23:09 #1099585 door Derk Wiegman
ZF22 automaat is gemaakt door Derk Wiegman
Hallo Volvo vrienden,
Via het lezen van de verhalen op deze site is het mij duidelijk geworden dat er ZF automaten bestaan met en zonder lock up, is er iemand die mij kan vertellen of en zoja hoe ik aan de bak kan zien dat hij is voorzien van lock up?
Alvast mijn grote dank.
Derk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2013 23:19 #1397625 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De ZF4HP22 bak heeft altijd
De ZF4HP22 bak heeft altijd een lockup. In tegenstelling tot de AW bakken is deze volledig hydraulisch geregeld en niet elektrisch dmv relais.
Er zijn echter bakstenen met AW bak zonder lockup.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2013 23:48 #1397626 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Huh?
Bij mijn weten hebben de ZF automatische transmissies ALTIJD een lock-up gehad. Maar misschien zit ik er naast en zijn er wellicht uitvoeringen in combinatie met een D24 6 cilinder of de D20 5 cilider diesel (heel weinig van geleverd maar ze bestaan in een 240) ooit eens ZF transmissies geleverd zonder lock-up. Ik maak mij sterk dat dat zo is, maar je weet het nooit. Ik denk van niet. De AW70/71 heeft evenwel varianten met en zonder lock-up, die bestaan wel degelijk. Doorheen de 4 cilinder modellen zeker! De V6 in de 760 werd vaak geleverd zonder lock-up ten voordele van het rijcomfort. Niet altijd, ik heb ook 760's gehad met lock-up, maar niet allemaal. De latere modellen hebben allemaal een lock-up.
Robert
PS: je kunt een ZF en een AW transmissie van elkaar onderscheiden door de keuze handel. Als deze PRND21 is en met een knopje aan de linkerzijde van de keuze handel heb je te maken met een AW. Als dat PRND321 is, is het een ZF transmissie. AW is een Japans ontwerp (heel goede kwaliteit, lees: betrouwbaar). ZF is van Duitse afkomst (Zahnrad Fabrik). De ZF schakelt veel soepeler dan een AW, erg comfortabel dat wel, maar er is grotere kans op een revisie na 400+ dkm dan de AW.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-11-2013 00:17 #1397630 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic AW70
AW70/71 is er Met en Zonder lockup.
Vaak staat er dan wel een "L" achter, zoals AW71L (de L logischerwijs om aan te geven, dat er een Lockup opzit)
De ZF4HP22 heeft dacht ik altijd een lockup. Of het moet misschien een heeel vroege versie zijn geweest o.i.d.
De ZF4 vind ik zelf een fijnere bak dan de AW. De ZF is ook volledig mechanisch, de AW heeft nog wat electronica en een relais in de relaisbak. Dat heeft de ZF niet.
Ik vindt de ZF4 ook "zachter" dan de AW, die is wat "rouwer".
Onder de Litouwer zit een ZF4HP22 (achter een D24) die al zo'n 530 DKM heeft gedraaid en het nog steeds goed doet! Er heeft ooit zelfs koelvloeistof in de bak gezeten, maar dat heeft hem blijkbaar niet gedeerd. Dat is alweer zo'n 60 DKM geleden.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2013 08:58 #1397637 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zelfs gesleept worden kan
Ik Ben een paar maanden geleden gesleept met 100 km/h over een afstand van een 110 km.
Een absolute no go met een automaatbak. Maar wegens tijd en nog wat issues had ik geen keus. (een reserve zf in de schuur hielp in deze beslissing).
Thuis de auto weer aan de gang gekregen en doet het nog prima, wel even de olie gewisseld. Die was een jaartje oud toen, en had nog redelijk wat kleur.

Dus opzich best wel een bulletproof geheel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2013 11:58 #1397644 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een bak die bij Arjans
Een bak die bij Arjans rijstijl heel bijft gaat bij normaal gebruik een miljoen kms mee :-)

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2013 23:23 #1397676 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic 100 Km/U

A_A schreef : Ik Ben een paar maanden geleden gesleept met 100 km/h over een afstand van een 110 km.

Dont try this at home...........

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2013 23:47 #1397680 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Een automaat slepen met 100
Een automaat slepen met 100 km/h is voor iedere automaat ongezond, zeker voor een AW bak. ZF heeft de oliepomp aan de uigaande kant. De bak wordt dus gesmeerd tijdens slepen. Een AW aan ingaande kant dus die help je dan zeker naar de kl... . Ook voor een ZF is niet niet het beste wat je kunt doen. Aut bak is niet gebouwd om te slepen, dus bij veelvoudig hard slepen begeeft een ZF het ook
Daarintegen is hoge toeren draaien in P of N zeer slecht voor een ZF bak. Volgens mij is er zelfs een tijd geweest dat de eerdere 740 met oude zf generatie niet eens een roettest hoefde te ondergaan omdat dit fataal kom worden. Hier weten vast de dieselrijderd meer van. Garagehouder heeft mij dit ooit verteld in mijn 740 tijd.
Er zitten wel verschillen in de eerdere en latere versies van de ZF bak maar dit is ook het geval bij de AW.
Ik heb nu een AW maar de ZF is mooier rijden. En ja, de AW is robuster en kan na kleine ingreep veeeel koppel verdragen.
Grtz Daniel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2013 07:27 #1397684 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tja
Deugen doet het vast niet dat slepen, maar inmiddels 17000 km verder en hij doet het nog prima. auto staat nu op 350500 km. en was rond de 333333 toen.
Dus , ja ik raad het niemand aan, maar zou ik weer in de zelfde situatie zitten deed ik het zo weer.
En ja, het helpt als je een reserve zf22 in de schuur hebt liggen, mocht hij echt stuk gaan dan heb ik een vervangende.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2013 21:51 #1397709 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ach
een ZF bak slepen kan in principe, met een beetje beleid, makkelijk.  In ieder geval makkelijker als met een AW bak.  Vroegah kon je Amerikaanse automaatbakken ook gewoon aanduwen / aanslepen (genoeg gedaan)

Moderators: Jerry Stam