LMM

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2013 19:26 #1099509 door V700 register
LMM is gemaakt door V700 register
Kun je een LMM testen en/of doormeten om te weten of hij nog de juiste waarden doorgeeft aan de ECU?
En ik dacht dat schoonmaken van de LMM niet aan te raden is?

Dit i.v.m. schommelend toerental. Zowel bij koude motor als bij warm.
Wat al gedaan: CIS-klep, ontsteking, gasklephuis reinigen, alle slangen gechecked op luchtlekkage en indien nodig vervangen, benzinefilter, luchtfilter, kleppen gesteld, BDP gechecked en schoongemaakt, etc.
De auto rijdt top. Het is alleen stationair. Bij koud soms 1200, soms 800, soms 1000.
Bij warm lichte schommeling tussen 800 en 900. Bij afremmen eerst 600 dan 1000 en dan weer terug naar pl/min 850 (licht schommelend).
Geen lambda lampje branden.

Dus nu wil ik de LMM eens vervangen voor een andere, maar ben nieuwsschierig of hier iets aan te meten valt.

Gaat om een B230FK met 154.000 km

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2013 19:45 #1397251 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schoonmaken
Zelf schoonmaken kun je inderdaad wel vergeten. Je kunt geloof ik wel wat doormeten, kijk <a href="/node/14251" target="_blank">hier</a> maar even. Haal de stekker niet los als je net de motor het uitgezet, de gloeidraad wordt dan schoongebrand (tenzij je de stekker eraf trekt op dat moment). Lambdasonde is ook goed? Misschien eens met een uitlaatgasmeter kijken of daar ook schommeling in zit?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2013 20:59 #1397258 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda
Lambdasonde is getest door de garage en pendelt keurig tussen 0,2 en 0,8 volt. (Dacht dat dat ok is???).
Ik ga alles op die meet-pagina eens even uitvoeren.
En een andere LMM proberen. Als er niets veranderd kan ik weer een onderdeel wegstrepen van m'n lijstje.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2013 09:41 #1397280 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gasklepschakelaar
Afstelling en werking van de schakelaar op de gasklep gecontroleerd?De ECU gebruikt het signaal van deze schakelaar samen met informatie over de snelheid voor de stationair regeling. Zolang dit shakelaartje niet signaleert dat je het gaspedaal helemaal hebt losgelaten en zolang je niet (bijna) stilstaat, wordt het laatste gebruikte motortoerental aangehouden. Dat kan best bijv. 1200 tpm zijn als de motor koud was, of de laatste keer ondertoeren heeft gedraaid door te snel koppeling op laten komen of zo.
In principe wordt een hoog stationair toerental pas teruggeregeld als je stilstaat en het gaspedaal hebt losgelaten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2013 10:54 #1397281 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gechecked

Rversteeg schreef : Afstelling en werking van de schakelaar op de gasklep gecontroleerd?De ECU gebruikt het signaal van deze schakelaar samen met informatie over de snelheid voor de stationair regeling. Zolang dit shakelaartje niet signaleert dat je het gaspedaal helemaal hebt losgelaten en zolang je niet (bijna) stilstaat, wordt het laatste gebruikte motortoerental aangehouden. Dat kan best bijv. 1200 tpm zijn als de motor koud was, of de laatste keer ondertoeren heeft gedraaid door te snel koppeling op laten komen of zo.
In principe wordt een hoog stationair toerental pas teruggeregeld als je stilstaat en het gaspedaal hebt losgelaten.

Heb ik gechecked. Als het gas pedaal los is en ik draai ietsiepietsie aan de gasrol hoor ik de schakelaar klikken. Volgens mij goed.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2013 11:05 #1397282 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoor
Hoor je m ook klikken als je de gasrol weer loslaat en de gasklep terugkeert naar ruststand?Schakelaars schakelen nooit op precies hetzelfde punt in heen- en teruggaande richting. Maw, hij kan de ene kant op dus wel schakelen maar in de andere richting net niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2013 15:29 #1397284 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LMM
Vrijwel zeker de LMM.Als je bij opnieuw gas geven na schakelen ook al merkt, dat ie even ietsje inhoud, in combinatie met schommelend toerental bij continu snelheid (inhouden tijdens rijden) wissel die LMM dan maar eens met een bewezen werkende.
LMM kun je doormeten, maar ik heb onlangs gemerkt, dat ie ook aan de buitengrenzen van de specificaties toh kan werken, je krijgt geen lambda-lampje, maar wel de kuren die jij beschrijft.Dan lijkt ie dus helemaal in orde, maar kennelijk zit er dan toch iets in, wat niet goed werkt.
Zoek wel een bosch met op het eind 016.
CIS-klep schonmaken, of gasklephuis is nooit verkeerd, als onderhoud, maar heeft geen drol te maken met inhouden/schokkerig rijden bij continue snelheid. Bij CIS zit het al in de naam, Constant IDLE Switch, alleen bij stationair dus.Het gasklephuis is uit de nulstand als je rijdt met constante snelheid, dus kan het ook niet zijn.Als je iets merkt bij stationair, heeft het uiteraard wel zin aan die laatste twee aandacht te besteden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2013 17:32 #1397290 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yep....

henk 940LPT schreef : Hoor je m ook klikken als je de gasrol weer loslaat en de gasklep terugkeert naar ruststand?Schakelaars schakelen nooit op precies hetzelfde punt in heen- en teruggaande richting. Maw, hij kan de ene kant op dus wel schakelen maar in de andere richting net niet.

Yep..... net gechecked..... Schakelt keurig 2x en inderdaad op verschillende posities.
OK dus.
Ik heb een LMM gekocht. (Bosch nummer: 0280 212 016 - Volvo nummer: 3517020).
Eerst die maar eens proberen en kijken wat er gebeurd. Zal ik van het weekend eens even proberen als het weer het toelaat. En ik zal dan ook eens kijken of ik die meeting kan doen zoals beschreven op de LMM pagina ( www.volvo700vereniging.nl/node/14251 ).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2013 21:58 #1397322 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schoon
Schoon maken LMM kan wel degelijk, als je maar voorzichtig en behoedzaam te werk gaat. De gloeidraden lekker inspuiten met remmenreiniger, doe dit ook bij een wattenstaafje en wrijf heel voorzichtig over de gloeidraden, als je echt voorzichtig doet gaat dit gewoon goed.Heb het zelf ook al diverse malen op deze manier gedaan, en er komt dan aardig wat zwarte drab vanaf.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2013 16:22 #1397357 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas
Vandaag andere LMM geprobeerd, maakt niets uit..... geen verschil....
Helaas.......
Maar ja, ik weet nu wel dat de LMM ok is (tenzij ze allebei precies hetzelfde stuk zijn, hele kleine kans..... denk het niet).
Gaat ie gewoon weer op Marktplaats.

Moderators: Jerry Stam