Afmetingen bladveer

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2013 18:36 #1099472 door V700 register
Afmetingen bladveer is gemaakt door V700 register
OK, dit zijn de afmetingen van een nwe veer. Type: 9183523
Dikte in midden 22mm
Dikte uiteinden: 13mm
Hoogte vanaf grond/vloer tot midden bovenkant als je hem neerlegt: 16,3cm
Breedte van de bladveer: 74,5mm
Veer is van type GF-EP-70 (glass fiber epoxy)
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2013 19:23 #1397047 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bladveer
Betekent dit (aan de hand van de afmetingen)dat je een nieuwe veer hebt 'gevonden' Robert?
In een beschrijving van de multilink-ontwikkeling bij Volvo staat dat veren van kunststof  gemaakt zijn door Renault voor Volvo. Zouden ze nog de mal hiervoor ergens hebben liggen?

Anderzijds, is door een kunststoffabriek zo'n veer niet na te maken? Dat klinkt wellicht al te eenvoudig met het oog op te garanderen veiligheid van zo'n product, afgezien van de ontwikkelingskosten (mal maken). Maar ja, zo gecompliceerd product is het toch ook weer niet, de juiste mix van kunststofmaterialen lijkt me de grootste uitdaging.
Willen de V90'gers hun waarde behouden dan is deze veer niet  onbelangrijk daarvoor.
De V90-bezitters hebben hier een gezamenlijk belang. Al is de mijne vrij nieuw (2007), maar ook die veer is een keer op (na 10 jaar).
Groet,
Frans (lid 555, V90 '97).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2013 19:38 #1397050 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou, zo makkelijk is dat niet
Als je een mal hebt inderdaad ben je al verder. Dan is het van belang hoe de vezels worden gelegd in de veer (de richting dus). Ten tweede wordt er een autoclaaf gebruikt voor het maken van zulke hoogwaardige producten. Dat is een high tech oven die vacuum kan trekken om overal de luchtbelletjes uit te halen en vervolgens het werkstuk onder druk zet om het laten harden. Een soort equivalent van gesmeed staal zeg maar, maar dan voor kunsstoffen.
De veer voor de 960/S/V90 werd gemaakt door Allevard Ressorts Composites in Andance Frankrijk.
Robert

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2013 00:38 #1397058 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Koolstof en glasvezel
Hallo Volvisti

Wat ik in het ander bladveerdraadje van Robert schreef : De bladveren bestaan schijnbaar uit een koolstofvezel, die ommanteld is met glasvezel.

Je zult dus eerst de koolstofvezelkern en daarna de glasvezelbekleding moeten maken.  Lijkt me dus een klus om uit te besteden aan mensen die dat vaker gedaan hebben.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2013 11:00 #1397071 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hej Mathy
Op de bladveer staat: GF-EP. Dat staat voor glass fiber epoxy.
Als er koolstofvezels in verwerkt zitten wordt dat aangeduid met CF-EP. carbon fiber epoxy. Naar mijn weten...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2013 11:38 #1397073 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Om m
Om m eventueel na te kunnen maken zou je ook de indrukking moeten weten bij een bepaalde belasting. De maten in onbelaste toestand alleen zeggen niets over het veergedrag.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2013 13:13 #1397079 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tegen het licht gehouden
Ik heb de veer tegen het licht gehouden maar zie nergens zwarte koolstofvezels. Hij is louter gemaakt van galsvezel. Staat er ook op: GF_EP.
De executive veer is smaller dan de andere veer. Aan de uiteinden zit een rubberen verdikking die ik het "vangblok" past. echter de midden besestiging is "te breed". Ik heb in VADIS gekeken maar kan geen andre midden bevestiging vinden. Ik denk dat die er niet is. Anders was voor deze veer én een ander vangblok, én een andere middenbesvestiging aanwezig. Volgens mij maakt het ook niet zoveel uit, het kan nergens naar toe. Anders lijm ik er wel een stuk rubber tussen of zo, zoals aan de uiteinden. De niveaumatveer onder mijn auto is in het midden 14mm dik... Beduidend dunner dus.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2013 20:02 #1397111 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic W und G
Hallo Robert
Dat is wat ze bij Wagner und Guenther zeiden.
Maar als je straks de oude weg doet, zaag 'm dan eerst eens door.  Dan weten we het zeker.
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam