koelingsprobleem Volvo 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2013 15:54 #1099449
door V700 register
koelingsprobleem Volvo 940 is gemaakt door V700 register
Ik ben sinds 1 1/2 maand in het bezit van een volvo 940 estate uit 1997 net ingereden , met 225.000 op de teller
eeen nette auto om te zien maar begin een beetje het gevoel te krijgen dat ik een kat in de zak gekocht heb, terwijl mijn ervaringen met dit model volvo altijd goed zijn geweest.
probleem was in eerste instantie een lekke koppakking, hij bouwde teveel druk op in het reservoir (druppelde iets eruit) en er zat witte smurrie in, duidelijker kan het niet.
normaliter zou ik de koppakking zelf vervangen maar heb daar momenteel geen tijd voor dus de auto naar van Amerongen in Driebergen gebracht.
Daar hebben ze de koppakking vervangen.
Nadat de koppaking vervangen is en kwam thuis van een stuk rijden ( circa 70km) parkeerde ik de auto, toen spoot de koelvloeistof in het rond onder de motorkap.
Om erachter te komen wat het is toch na even afkoelen de koelvloeistof bijgevuld en heb stationair warm laten lopen, en ja hoor, daaar ging die weer.
aangezien het donker was geworden kon ik nu niet gelijk iets doen.
Volgende dag koelvloeistof afgevuld en eens kijken wat er gebeurt als ie warm gaat lopen...niets!
wel viel op dat de ventilator gelijk aansloeg toe hij een beetje warm werd en niet meer uit ging.
ben op mijn gemak naar driebergen gereden en geen problemen gehad. Heb de auto toch daar achter gelaten want toch gek als dit gebeurt net na het vervangen van de koppakking.
Nu is de auto nog steeds niet gerepareerd, de overdruk en koelproblemen zou een electronicastoring zijn ( niet de thermostaat of waterpomp, is net vervangen). Nou weet ik toch aardig wat van techniek, maar dit heb ik nog nooit gehoord!
Nu ben ik benieuwd naar jullie mening, kan dit inderdaad?
Een ander idee zou wellicht de koeling van de turbo kunnen zijn, iemand daar ervaring mee?
Ben benieuwd naar jullie reacties!
vr gr Pieter
eeen nette auto om te zien maar begin een beetje het gevoel te krijgen dat ik een kat in de zak gekocht heb, terwijl mijn ervaringen met dit model volvo altijd goed zijn geweest.
probleem was in eerste instantie een lekke koppakking, hij bouwde teveel druk op in het reservoir (druppelde iets eruit) en er zat witte smurrie in, duidelijker kan het niet.
normaliter zou ik de koppakking zelf vervangen maar heb daar momenteel geen tijd voor dus de auto naar van Amerongen in Driebergen gebracht.
Daar hebben ze de koppakking vervangen.
Nadat de koppaking vervangen is en kwam thuis van een stuk rijden ( circa 70km) parkeerde ik de auto, toen spoot de koelvloeistof in het rond onder de motorkap.
Om erachter te komen wat het is toch na even afkoelen de koelvloeistof bijgevuld en heb stationair warm laten lopen, en ja hoor, daaar ging die weer.
aangezien het donker was geworden kon ik nu niet gelijk iets doen.
Volgende dag koelvloeistof afgevuld en eens kijken wat er gebeurt als ie warm gaat lopen...niets!
wel viel op dat de ventilator gelijk aansloeg toe hij een beetje warm werd en niet meer uit ging.
ben op mijn gemak naar driebergen gereden en geen problemen gehad. Heb de auto toch daar achter gelaten want toch gek als dit gebeurt net na het vervangen van de koppakking.
Nu is de auto nog steeds niet gerepareerd, de overdruk en koelproblemen zou een electronicastoring zijn ( niet de thermostaat of waterpomp, is net vervangen). Nou weet ik toch aardig wat van techniek, maar dit heb ik nog nooit gehoord!
Nu ben ik benieuwd naar jullie mening, kan dit inderdaad?
Een ander idee zou wellicht de koeling van de turbo kunnen zijn, iemand daar ervaring mee?
Ben benieuwd naar jullie reacties!
vr gr Pieter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2013 16:34 #1396919
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als je de elektrische fan hebt wordt die aangestuurd door de ECU. Dat kan wel eens niet goed werken. Is volgens mij het algelopen halfjaar ook bij iemand anders ter sprake geweest (ECU defect op aansturing van de fan). Ik hoor eigenlijk nooit van problemen met de koeler voor motorolie.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2013 18:00 #1396922
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Radiateur
Als tie z'n wamte niet kwijt kan, krijg je dit soort dingen.
Waterpomp en thermostaat zijn vervangen, zit je radiateur niet dicht? (van binnen of van buiten)
Waterpomp en thermostaat zijn vervangen, zit je radiateur niet dicht? (van binnen of van buiten)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2013 20:02 #1396931
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pil
Hebben ze er ooit een "lekstopper" ingegooit?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2013 22:18 #1396940
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die van mij bouwt ook druk
Die van mij bouwt ook druk op. Is echter al een 45.000km. het geval. Ook alles al gedaan. Bij 3450.000 is de koppakking vervangen, onlangs distri-riem met thermostaat en waterpomp, radiateur, sensor in de kop. Mij ECU gaf wel een foutmelding bij uitlezen. Ander model geprobeerd en deze gaf het probleem wat jij nu ook schets; fan sloeg gelijk aan maar ging niet meer uit. Uiteindelijk een 954 ECU erin en hij leest nu goed uit. Fan komt er laat in, maar naald blijft netjes in het midden, terwijl het systeem wel wat druk opbouwd, maar ik heb het opgegegeven, vind het wel prima zo. Ik heb echter geen lekkage, dus ik laat het mooi zo.
Trouwens echt niet teveel vloeistof erin doen. Als 'ie koud is tot hooguit 1/4 vullen anders gooit 'ie het er sowieso uit is mijn ervaring.
Maar wat moet je nu met die van jou? Ik zou de ECU eens proberen en toch ook een nieuwe radiateur zodat je zekerweet dat de doorstroom ok is. Alles uitsluiten! SUCCES!
Trouwens echt niet teveel vloeistof erin doen. Als 'ie koud is tot hooguit 1/4 vullen anders gooit 'ie het er sowieso uit is mijn ervaring.
Maar wat moet je nu met die van jou? Ik zou de ECU eens proberen en toch ook een nieuwe radiateur zodat je zekerweet dat de doorstroom ok is. Alles uitsluiten! SUCCES!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2013 07:38 #1396952
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
De temperatuurmeter is niet gevoelig, pas als het systeem flink heet is komt de naald voorbij het midden. Overigens is een beetje druk normaal. Dat regelt de dop op het reservoir, door de hogere druk lihpgt het kookpunt ook wat hoger. Maar dat is meteen oop het lastige, hoe weet je nu wanneer de druk abnormaal hoog is. Je zou de dop van het reservoir ook nog eens kunnen vervangen. Ik houd mijn systeem op MIN niveau bij koude motor, wat er meer in zit gaat er toch uit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2013 09:15 #1396958
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lucht
eerste keer na reaparatie kan een grote luchtbel geweest zijn. Als de ventilator te vroeg aanslaat, lijkt me dat niet de oorzaak van overdruk. Doet de waterpomp het wel (goed?). Rij je LPG?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2013 19:54 #1396984
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tester
Als je volgende week zaterdagmiddag tijd hebt, nodig ik je uit onder "no cure, no pay" langs te komen in Den Dungen, dan lezen we hem uit en kunnen we zien hoe of wat.
stuur maar bericht bij interesse.
stuur maar bericht bij interesse.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2013 21:31 #1396991
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic domme opmerking ??
Wellicht een domme opmerking, maar je hebt toch niet je airco aanstaan ?
Ook dan draait je ventilator constant.
Groet johan.
Ook dan draait je ventilator constant.
Groet johan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2013 18:14 #1397040
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Druk en Dop
Je hebt verschillende doppen 100kpa en 150 kpa .
Zijn er nog andere??
Misschien kun je daar de druk op de slangen mee verlagen .
Zijn er nog andere??
Misschien kun je daar de druk op de slangen mee verlagen .
Moderators: Jerry Stam