geluid wiel

• Diederik Visser
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2013 12:11 #1098890 door Diederik Visser
geluid wiel is gemaakt door Diederik Visser
Hallo,
Een vraag: gisteren even gevoeld aan mijn wiel rv. Als ik trek en duw aan het wiel dan hoor ik een bonkig geluid. Als ik de auto op krik en trek nogmaals aan het wiel merk je niets. Ook niet als ik het wiel links of rechts gedraaid heb. Wiellager? Verder draait het wiel soepel zonder bijgeluiden rond....
Gr Diederik (volvo74. 1990)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2013 13:28 #1393847 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Richting?
Heb je dan het wiel links en rechts vast en bonkt ie dan?Of heb je hem onder en boven vast, en bonkt ie dan?
Ik had een maand of wat geleden, ineens een totaal versleten stuurstangkogel, deed ie ook mee bonken, dacht ook aan lager, maar lager tikt/bonkt in elke richting, stuurstang uiteraard alleen in beweegrichtingen.Wiellager maakt ook bijgeluiden, als de auto opgekrikt is en je aan het wiel draait.
Testen, met een hulp, die aan het stuur draait, terwijl je met de hand de stang vasthoud, werkt ook wel verhelderend.
Vervangen is trouwens een piece of cake, uitlijnen daarna wel verstandig.
Als het die niet is, is de fusee ook wel een aardige verdachte (die overigens ook eenvoudig te vervangen is)

• Diederik Visser
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2013 18:58 #1393856 door Diederik Visser
Beantwoord door Diederik Visser in topic Als ik het wiel boven vast
Als ik het wiel boven vast pak terwijl de auto op de grond staat. En dan trek en duw. Dan hoor ik de beruchte bonk. Lijkt ook iets speling te hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2013 11:25 #1393937 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hmm....

vrijheid schreef : Als ik het wiel boven vast pak terwijl de auto op de grond staat. En dan trek en duw.

Dan hoeft het nog steeds niet per sé een lager te zijn, maar zou het wel verder onderzoeken ja.
Kan ook nog dat jouw schokdemper los in de poot zit (zit in een buis, valt er echt niet af), toch een fusee, alhoewel je denk ik zelf, met mankracht, niet in staat bent 400 kilo te laten slingeren.
Anyway, de boel loshalen, met de voorkant van de grond en met een stevig lange steeksleutel of koevoet de kogels op speling controleren, zoals ze dat bij APK ook doen, wiel eraf halen en luisteren naar lager-bij-geluiden.Wiellager is naar mijn mening de lastigste klus, aan de voorwielophanging, dus daar zou ik enkel aan beginnen, als je het héél zeker weet. (ook voor je portomonee trouwens.....)

Moderators: Jerry Stam