Verschil automaat 960 type 1 en 960 type 2?

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2013 18:30 #1098751 door Mark van Loo (GAST)
Verschil automaat 960 type 1 en 960 type 2? is gemaakt door Mark van Loo (GAST)
Ik heb een 960 type 1 uit 1993 op het oog, maar de automatische transmissie heeft een iets ander gedrag dan de mijne in de 960 type II uit 1995 (met dezelfde drieliter). Zou graag willen weten of iemand het volgende gedrag herkent of afkeurt (of goedkeurt)
Bij rustig optrekken schakelt de transmissie rond 60 naar 4, om vrijwel direct daarna in de lockup te gaan. Bij mijn eigen 960 type II wordt ook rond 60 opgeschakeld, maar laat de lockup tot minstens 70 op zich wachten. Door dit gedrag vind ik de 960 type 1 wat onrustiger (twee keer een klein schokje) aanvoelen. Automaat schakelt verder heel netjes, ook bij stilstand wisselen tussen PRND.
Heb jaren geleden ook een 960 type 1 gereden en ik meen me te herinneren dat die automaat hetzelfde reageerde als de 1993-er. Dus aan de ene kant ben ik gerust gesteld, aan de andere kant vind ik het een beetje vreemd. Want de B6304-motor heeft toch gewoon altijd hetzelfde type automaat?
Mochten er ervaringsdeskundigen zijn, ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2013 16:31 #1393036 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Inderdaad onrustig
Hallo Mark,
Ik herken wat jij beschrijft.
Bij mijn 1991 en 1993 960's (inmiddels niet meer in mijn bezit) vond ik het een beetje jammer dat tussen de 50 en 60 de bak wat te vaak op en neer schakelde (incl de lockup).
Inderdaad is dat in mijn type 2 niet of nauwelijks het geval.
Op basis van mijn eigen ervaring lijkt het dus inderdaad veranderd te zijn, waarschijnlijk door de afstelling/programmering van de bank met ingang van type 2.
Het type automaat is inderdaad hetzelfde gebleven, maar kan natuurlijk wel 'geupdate' zijn. Of een iets ander differentieel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2013 16:33 #1393037 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Electronisch?
De bak wordt gedeeltelijk electronisch geregeld, zou het niet net als een ECU(motor electronica) her programmeerbaar zijn?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2013 09:38 #1393075 door V700 register

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2013 21:25 #1393227 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schakelgedrag type I en type II
Mark,
Het schakelgedrag van de type I en en type II is (totaal) anders, en zeker de modellen -95 en later. De mecaniek is niet anders, wel de electronica. De latere modellen schakelen sneller op dan de eerdere modellen! Je vindt dit ook terug in het "blauwe boekje". Ik rij nu een 2 maanden een type II '96 en in het schakelgedrag zit een groot verschil. Het klopt volgens de Volvo specificatie van het blauwe boekje. Voor de link: <a href="/node/16101">klik.</a> Hierin staat het gehele schakelgedag beschreven van alle modellen door de ontwikkeling van de tijd heen. Naar mate de tijd vordert wordt het schakelgedrag meer gericht op comfort, hetgeen beter past bij de auto aldus de Zweden. En ze hebben gelijk (vind ik). Klik hier: <a href="/node/11095">klik, </a>voor de interessante ontwikkelingen van elk model doorheen de tijd (groene boekjes van Volvo van de modellen met de uitgebreide technische wijzigingen en beschrijving van elk modeljaar).
Groet,
Robert

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2013 21:26 #1393228 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Dank
Aha, dat is leuke info. Dank Robert!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2013 21:54 #1393229 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja,
Ja, er staat heel veel informatie (soms verscholen) op deze site. Je moet af en toe zoeken. Onder kopje documentatie is echt heel veel te vinden. Veel origineel materiaal, van gedtailleerde informatie over de ontwikkeling van benzine in alle details <a href="/node/23710">klik</a>, kleurenpaletten/lakken, airco, tot en met officiele publicaties van Bosch dieselbrandstofpompen. De diesels worden hier niet vergeten... Je kunt het niet bedenken, er is heel veel te vinden.
Ik heb alles uitgeprint van de wijzigingen en ontwikkelingen van alle modeljaren (link in vorige posting) en zit daar vaak in de tuin in te lezen. Twee dikke mappen en 2 zijdig uitgeprint. Erg leuk en interessant.
Robert.

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2013 23:58 #1393241 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Erg fijn die
Erg fijn die modeljaren-update-boekjes :). Word me een hoop duidelijk. Ik mis de stabi-stang en de 75 liter tank haha. Genoeg leesplezier voor de zondagen.

Moderators: Jerry Stam