volvo 940 slaat af...HELP

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2013 12:00 #1098691 door V700 register
volvo 940 slaat af...HELP is gemaakt door V700 register
Heb een volvo 940 uit '95, benzine. Sinds mei valt af en toe onder het rijden (meestal op de snelweg) ineens het vermogen weg. In het begin kwam het vrijwel direct weer terug en kon ik gewoon doorrijden. Uiteindelijk toch relais laten vervangen. Men dacht dat dit het probleem kon zijn. Heen en weer naar vakantieadres gereden in juli zonder problemen(2500 km)

Nu ineens begint ie weer. Slaat weer af maar bijkomend probleem, hij start dan ook niet meer. Uiteindelijk weggesleept naar volvodealer. Zij dachten aan twee problemen: Toerentalsensor of eindtrap onstekingslader. Allebei vervangen. Ik rij nog geen 5 kilometer, hij slaat weer af. Tweemaal wilde ie nog starten, nu doet ie ook dat niet meer. Startmotor doet t wel, maar hij slaat niet aan.

WIE WEET IN GODSNAAM WAT IK NOG KAN DOEN?

ALVAST DANK

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2013 12:06 #1392564 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 keer
Eén keer hetzelfde gehad met een auto waar de eindtrap al was vervangen.
Op een gegeven moment alle kabels op de verdeelkap, bobine en bougies eens stevig aangedrukt. Probleem weg.
't Klinkt wellicht té simpel, maar soms ligt de oplossing voor je voeten 
Good luck,
Joost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2013 12:56 #1392571 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oorzaak vaststellen
Het klinkt misschien gek, maar het feit dat hij het nu helemaal niet meer doet maakt het wel gemakkelijker om de oorzaak van het probleem vast te stellen.
Normaliter ga je dan eerst kijken of de bougies een vonk hebben, daarna of de motor benzine krijgt.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2013 13:13 #1392573 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Brandstofpomp?
Zou eventueel ook de brandstofpomp kunnen zijn of de connectie daar naartoe.  Kort geleden het probleem gehad dat de brandstofpomp niets meer deed. Nieuwe pomp besteld en bij de demontage bleek dat niet zozeer de pomp defect was maar dat de aansluiting van de 12V op de contacten van de motor helemaal gaar was (sterker nog zwartgeblakerd , geen fijn idee in de benzinetank) Voordat de pomp er helemaal mee stopte had ik een paar keer hickups in de motorloop.
Maar zoals Willy1 al aangeeft check de basis: vonk en brandstof.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2013 13:44 #1392574 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP
Controleer ook de BDP sensor en het "radioontstorings" relais.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2013 13:47 #1392575 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad , basis Check.
Inderdaad , basis Check.

Vonk
Brandstof
Druk

En inderdaad helemaal niet lopen is beter zoeken dan soms:)

Mbt vonkversterker, als deze slecht is/wordt wil je toerenteller nog wel eens raar gaan doen. 500 of 1000 toeren op en neer dansen bij constant toerental.

1995 940, dan heb je een pomp denk ik?

Benzine druk meten zou intressant zijn, maar misschien lastig :)

Vacuüm slangetje op de benzine druk regelaar loshalen valt te doen.

Maar, nogmaals, de 3 basis dingen nalopen , vonk brandstof en druk.

Vonk testen zonder zere vingers , een bougie kabel los trekken, een losse bougie er in drukken, bougie tegen het blok houden en iemand laten starten. Dan zou je een vonk moeten zien.

Brandstof , op de injectorrails zit aan de voorkant (richting de radiator) een rond 30mm dik doosje met een slangetje er aan. Als je die slang los trekt en je ruikt benzine is ie stuk.

Als je helemaal enthousiast zou worden en je hebt een spuitbusje remmen reiniger zou je kunnen proberen om iemand te laten starten, en in de los gemaakte luchtslang wat in te spuiten. Dan zal je toch als druk en vonk ok is wel een plofje van de motor moeten horen.

Of, je hebt ANWB thuis service en je belt hun op :)

Nog een test vraagje, als je de auto op contact zet hoor je dan een een tel of 2 tellen een pompje lopen? Dat zou de benzine pomp moeten doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2013 20:41 #1392776 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstofpomp
Het bleek dus inderdaad de brandstofpomp..kwam ik zelf achter dankzij jullie tips hier.

Wordt nu vervangen. Nu nog even met volvo dealer Binnenweg in naarden( waar de auto in eerste instantie 'gerepareerd' was) in afhandeling van hun service.. Heb ze gebeld en verteld dat ik not amused was om na 3 kilometer al weer stil te staan. Dat begrepen ze. Nu nog hopen dat dit begrip ook leidt tot een sjieke afhandeling van mijn klacht. We zullen zien...

Veel dank allen voor de reacties!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2013 22:47 #1392787 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .

emiel245 schreef : Wordt nu vervangen. Nu nog even met volvo dealer Binnenweg in naarden( waar de auto in eerste instantie 'gerepareerd' was) in afhandeling van hun service.. Heb ze gebeld en verteld dat ik not amused was om na 3 kilometer al weer stil te staan. Dat begrepen ze. Nu nog hopen dat dit begrip ook leidt tot een sjieke afhandeling van mijn klacht. We zullen zien...

Ik denk het wel, is een zeer correcte en fijne Volvo dealer die ook voor de oude modellen nog goede service leveren.Komt wel goed...

Moderators: Jerry Stam