Morgen ochtend motor en bak uitbouwen 960
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2013 08:06 #1098501
door V700 register
Morgen ochtend motor en bak uitbouwen 960 is gemaakt door V700 register
Goedemorgen allen,
Ik ga morgen de automatische versnellings bak en motor uit m'n sloop 960 takelen. Ik heb besloten om eerst de bak te verwijderen (die gaat in m'n 960 station wagen) en daarna pas de motor.
De bak: transmissie steun verwijderen, alle stekkers losklikken, drijfas losmaken, ondersteunen natuurlijk, en dan a) de 7 bouten van de bellhousing losschroeven en dan b) de Torx schroeven loshalen van de torque converter. Klopt dit en moet de starter los of kan die blijven zitten? Ik heb 52 cm onder de auto, dat moet toch wel voldoende zijn?
De motor: sloop auto, dus alles eruit gehaald, radiator, lampen, alle slangen, etc. Ik heb ook het uitlaat spruitstuk eraf gehaald, maar vraag me nu af of ik het grote oog wat hier aan zit moet gebruiken als ophangpunt voor de takel? Of kan ik gewoon een ketting om het gehele blok heen slaan, vast zetten en dan in de takel hangen?
Graag wat informatie van mensen met meer ervaring dan ik dat heb; ik ben al enkele dagen ver uit m'n comfort zone bezig, maar leer een hoop en heb een hoop plezier. Maar ik wil toch niet het boeltje uit de takel laten vallen....
Alvast bedankt voor de reacties,
Groeten, Erik, NSW, Australie
Ik ga morgen de automatische versnellings bak en motor uit m'n sloop 960 takelen. Ik heb besloten om eerst de bak te verwijderen (die gaat in m'n 960 station wagen) en daarna pas de motor.
De bak: transmissie steun verwijderen, alle stekkers losklikken, drijfas losmaken, ondersteunen natuurlijk, en dan a) de 7 bouten van de bellhousing losschroeven en dan b) de Torx schroeven loshalen van de torque converter. Klopt dit en moet de starter los of kan die blijven zitten? Ik heb 52 cm onder de auto, dat moet toch wel voldoende zijn?
De motor: sloop auto, dus alles eruit gehaald, radiator, lampen, alle slangen, etc. Ik heb ook het uitlaat spruitstuk eraf gehaald, maar vraag me nu af of ik het grote oog wat hier aan zit moet gebruiken als ophangpunt voor de takel? Of kan ik gewoon een ketting om het gehele blok heen slaan, vast zetten en dan in de takel hangen?
Graag wat informatie van mensen met meer ervaring dan ik dat heb; ik ben al enkele dagen ver uit m'n comfort zone bezig, maar leer een hoop en heb een hoop plezier. Maar ik wil toch niet het boeltje uit de takel laten vallen....
Alvast bedankt voor de reacties,
Groeten, Erik, NSW, Australie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2013 09:13 #1391679
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alles in een keer
Erik,
Afgelopen tijd 2 keer zoiets gedaan en ik zou alles aan elkaar laten zitten.
Op het uitlaatspruit stuk zitten 2 oogjes.
Daarmee kun je hem er uit hijssen.
De bak kan wel los terwijl het onder en in de auto zit maar is een behoorlijk onhandig gepruts.
Als alle rand apparatuur los is, de moeren van de motor steunen los maken, aandrijf as los, bak steun los. Automaat "schakel" stangen van pook naar bak los maken.
Pas op, motor eerst in je takel hangen en dan de bak steun los. Motor kantelt naar achter. Misschien zelfs even krik op de flens van de uitgaande as van de automaat bak zetten en dan die bak steun los maken.
Het geheel met de hijsogen is dan. Zodanig dat de motor vanzelf in de juiste hoek komt om hem er uit te hijssen. Als je alleen bent, hijs de motor hoog en rol de auto er onder uit. De wieltjes van de gemiddelde motor lift rollen niet zo lekker met dat blok er aan.
Ow en, vergeet de olie niet die uit je koppelomvormer gaat lopen als je de boel los koppelt. Dus als je de bak onder de auto los haalt moet eerst de olie er uit. Daarnaast, als de bak los gaat heb je een hele kluif om dat ding te laten zakken en onder de auto weg te trekken.
Startmotor kan blijven zitten.
Daarom, beter in een stuk hoor!
Evt , zo even bellen via skype?
Afgelopen tijd 2 keer zoiets gedaan en ik zou alles aan elkaar laten zitten.
Op het uitlaatspruit stuk zitten 2 oogjes.
Daarmee kun je hem er uit hijssen.
De bak kan wel los terwijl het onder en in de auto zit maar is een behoorlijk onhandig gepruts.
Als alle rand apparatuur los is, de moeren van de motor steunen los maken, aandrijf as los, bak steun los. Automaat "schakel" stangen van pook naar bak los maken.
Pas op, motor eerst in je takel hangen en dan de bak steun los. Motor kantelt naar achter. Misschien zelfs even krik op de flens van de uitgaande as van de automaat bak zetten en dan die bak steun los maken.
Het geheel met de hijsogen is dan. Zodanig dat de motor vanzelf in de juiste hoek komt om hem er uit te hijssen. Als je alleen bent, hijs de motor hoog en rol de auto er onder uit. De wieltjes van de gemiddelde motor lift rollen niet zo lekker met dat blok er aan.
Ow en, vergeet de olie niet die uit je koppelomvormer gaat lopen als je de boel los koppelt. Dus als je de bak onder de auto los haalt moet eerst de olie er uit. Daarnaast, als de bak los gaat heb je een hele kluif om dat ding te laten zakken en onder de auto weg te trekken.
Startmotor kan blijven zitten.
Daarom, beter in een stuk hoor!
Evt , zo even bellen via skype?
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
07-08-2013 20:37 #1391706
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Zou er zo veel mogelijk aan laten zitten.
Zeker de bak samen met de motor er uit halen.
De tijd die je nodig hebt om de lastig bereikbare bouten van de bak los te maken is waarschijnlijk gelijk met de volledige uitbouw van de combi van motor en bak.
Zou wel het front er even uit zagen.
Kan ie makkelijk en vrijwel recht, naar voren worden getrokken.
De bak is makkelijk los te maken van de motor als alles in de takel hangt.
Even de uitlaatspruitstukmoeren, nadat het spruitstuk over de tapeinden is geschoven,op de draadeinden met een paar spoedjes vastzetten en je kunt het weer gebruiken als bevestiging van de kettingen.
Verder wijst het zich van zelf denk ik.
Enjoy, en we zien graag foto's van de klus!
De tijd die je nodig hebt om de lastig bereikbare bouten van de bak los te maken is waarschijnlijk gelijk met de volledige uitbouw van de combi van motor en bak.
Zou wel het front er even uit zagen.
Kan ie makkelijk en vrijwel recht, naar voren worden getrokken.
De bak is makkelijk los te maken van de motor als alles in de takel hangt.
Even de uitlaatspruitstukmoeren, nadat het spruitstuk over de tapeinden is geschoven,op de draadeinden met een paar spoedjes vastzetten en je kunt het weer gebruiken als bevestiging van de kettingen.
Verder wijst het zich van zelf denk ik.
Enjoy, en we zien graag foto's van de klus!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2013 19:54 #1391739
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Takel en evenaar
Da,s een gouden combinatie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2013 21:40 #1391746
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En?
Is het al "morgen ochtend" geweest daar?
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
08-08-2013 21:50 #1391750
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Sssstt
Ze slapen daar al lang.
Het is 8 uur tijd verschil.
Dus bijna zonsopgang van de dag van morgen voor ons.
Het is 8 uur tijd verschil.
Dus bijna zonsopgang van de dag van morgen voor ons.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2013 09:31 #1391769
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goeiemorgen! We slapen hier
Goeiemorgen! We slapen hier niet altijd hoor. Hoewel het wel winter is hier.
Operatie gelukt, patient leeft nog, dokter ook! Wat een beest van een motor/bak combinatie. Ik had de radiators, slangen, voorlampen ed allemaal weggesloopt, motor/bak in de takel gehangen, de laatste 4 bouten los met de electrische impact sleutel en klaar was Erik.
Gelukkig was m'n echtgenote aanwezig om even te helpen om het boeltje voorzichtig naar de garage te rijden (zo'n takel is alleen gebouwd om te takelen, niet om naar de schuur te rijden). Ik kan me nu uit gaan leven om alles te demonteren, maar alles op z'n tijd.
Maandag laat ik het stoffelijk overschot ophalen door de oudijzer boer, maar alles wat maar enigzins niet vastgelast zit, heb ik er afgeschroefd.
Nog even een vraagje: de benzine tank zit driekwart vol. Als ik nu de brandstof/filter combinatie loshaal, loopt de tank leeg. Kan ik de brandstof leiding doorknippen en er een bout indraaien tegen het lekken? Ik heb niet veel belang bij een 40 of 50 liter benzine van een paar jaar oud; de oudijzer boer vast ook niet, maar dat krijgt ie er gratis bij....
Als ik geleerd heb hoe ik fotos kan plaatsen op dit forum, zal ik er een aantal posten van deze klus. Overall, deze klus was makkelijker dan verwacht, maar ik zou dit toch niet wekelijks willen doen. Da's nog een reden om regelmatig het olie niveau te peilen...
Groeten, Erik, NSW, Down Under.
Operatie gelukt, patient leeft nog, dokter ook! Wat een beest van een motor/bak combinatie. Ik had de radiators, slangen, voorlampen ed allemaal weggesloopt, motor/bak in de takel gehangen, de laatste 4 bouten los met de electrische impact sleutel en klaar was Erik.
Gelukkig was m'n echtgenote aanwezig om even te helpen om het boeltje voorzichtig naar de garage te rijden (zo'n takel is alleen gebouwd om te takelen, niet om naar de schuur te rijden). Ik kan me nu uit gaan leven om alles te demonteren, maar alles op z'n tijd.
Maandag laat ik het stoffelijk overschot ophalen door de oudijzer boer, maar alles wat maar enigzins niet vastgelast zit, heb ik er afgeschroefd.
Nog even een vraagje: de benzine tank zit driekwart vol. Als ik nu de brandstof/filter combinatie loshaal, loopt de tank leeg. Kan ik de brandstof leiding doorknippen en er een bout indraaien tegen het lekken? Ik heb niet veel belang bij een 40 of 50 liter benzine van een paar jaar oud; de oudijzer boer vast ook niet, maar dat krijgt ie er gratis bij....
Als ik geleerd heb hoe ik fotos kan plaatsen op dit forum, zal ik er een aantal posten van deze klus. Overall, deze klus was makkelijker dan verwacht, maar ik zou dit toch niet wekelijks willen doen. Da's nog een reden om regelmatig het olie niveau te peilen...
Groeten, Erik, NSW, Down Under.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2013 13:43 #1391780
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzine
Erik,
De uitgang van de benzine gaat omhoog de tank uit. Als je dus de slang losmaakt op de dop gebeurd er niks. Er zit een inspectie luikje boven de tank. Als je die los maakt kijk je zo op de tank.
Je zou de tankaanwijzer en de intank pomp er ook uit kunnen halen voor reserve.
Je hebt ze nu toch
Die oude benzine bij mengen geen idee dan? 5 liter per tank ?
Als je filtert zou dat toch wel kunnen?
De uitgang van de benzine gaat omhoog de tank uit. Als je dus de slang losmaakt op de dop gebeurd er niks. Er zit een inspectie luikje boven de tank. Als je die los maakt kijk je zo op de tank.
Je zou de tankaanwijzer en de intank pomp er ook uit kunnen halen voor reserve.
Je hebt ze nu toch
Die oude benzine bij mengen geen idee dan? 5 liter per tank ?
Als je filtert zou dat toch wel kunnen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2013 14:20 #1391783
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad
Inderdaad, Arjan, ik was de pomp in de tank vergeten, die moet er ook nog uit. In-tank pomp en tank aanwijzer eruit, onder-de-stoel pomp en filter ook eruit, nog wat (duur uitziende) leidingen onder de motorkap eruit schroeven, dan zijn we er echt wel klaar mee. Leeggeplukt is denk ik de beste naam hiervoor. Alhoewel, het contact gedeelte van het contact slot kan ook nog handig wezen...
De oude benzine is echt rubbish, het ruikt naar verfverdunner, ik wil hiermee geen risico nemen.
Groeten, Erik
De oude benzine is echt rubbish, het ruikt naar verfverdunner, ik wil hiermee geen risico nemen.
Groeten, Erik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2013 14:24 #1391784
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok, dan de benzine maar niet
Ok, dan de benzine maar niet 
Bewaren voor paasvuur is ook zo wat
Bewaren voor paasvuur is ook zo wat
Moderators: Jerry Stam