Versnellingsbak '90 gebruiken voor '86 (model '85) overdrive?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2013 09:38 #1098314
door V700 register
Versnellingsbak '90 gebruiken voor '86 (model '85) overdrive? is gemaakt door V700 register
Hallo Forum-leden!
De overdrive van mijn '86 (model 85) 740 turbo estate (RB-06-DV) werkt niet meer.
Nou heb ik 2 vragen:
- kan het behalve een mechanisch ook een technisch mankement zijn, hij was namelijk redelijk uit het niets kapot.
- ik heb nog een versnellingsbak van een '90 740 liggen, past die er eventueel onder?
Nb. ik zoek trouwens nog een veerpoot rechtsvoor.
Alvast bedankt voor de reacties!
Ivo
De overdrive van mijn '86 (model 85) 740 turbo estate (RB-06-DV) werkt niet meer.
Nou heb ik 2 vragen:
- kan het behalve een mechanisch ook een technisch mankement zijn, hij was namelijk redelijk uit het niets kapot.
- ik heb nog een versnellingsbak van een '90 740 liggen, past die er eventueel onder?
Nb. ik zoek trouwens nog een veerpoot rechtsvoor.
Alvast bedankt voor de reacties!
Ivo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2013 11:43 #1390818
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Knoppie
Berucht bij de overdrive problemen zijn het relais voor de overdrive, het knopje op de pook en de stekkerverbinding onder de auto. De eerste kan kapot, de tweede kan losraken en de derde kan losraken of zover oxideren dat er teveel weerstand komt. Dat zou ik dus eerst even nakijken. Mijn glazen bol vertelt niet wat voor bak die andere precies is en ik weet het niet uit mijn hoofd. T kan wellicht een M46 (met overdrive) of een M47 (met echte 5e versnelling?) zijn?. Volgens mij passen alle bakken wel achter het blok. Mogelijk zit je met de lengte van de cardan as (andere bak kan korter/langer zijn) en de overbrenginverhouding van de achteras.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2013 13:18 #1390821
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
Wat gebeurt er allemaal als je het knopje indrukt?
Aan de hand van die informatie kunnen wij wel een indicatie geven wat er precies aan de hand is.
Knopje indrukken en er gebeurt niets en het lampje op je tellerbak gaat ook niet branden dan licht het aan de schakelaar,Dit kun je heel mooi testen als de motor uit is,Je zet hem op contact (stand 2 dus niet starten Radio uit, ventielatie uit dus het liefst een stille omg ) dan zet je de bak in zijn 4 en druk je het knopje in, hoor jij klik van achter de asbak vandaan komen dan is het relais goed, en je moet dan in je tellerbak een groen lampje met nummer 5 zien branden, gebeurt dat niet haal dan het plaatje op de pook los en daar onder zitten 2 schroefjes waarmee de schakelaar aan de pook vast zit los, houd die 2 kabeltjes even tegen elkaar aan en luister dan of je hem hoort klikken(het relais) als hij dat dan wel doet is je schakelaar kaduuk, even een nieuwe (geloof vie estateservices.nl) of andere onderdelen verstrekkers en je kunt weer genieten.
is het hierboven geschreven juist wel goed dan zit er op de achterkant van de overdrive een kabel op de solenoid (die bedien jij via het OD relais met de schakelaar op de pook)Dit kabeltje wil nog wel eens roet in het eten gooien zoals Henk aanhaalt door los te gaan of corrosie.
chek dat eerst even en laat even weten hoever je bent gekomen.
Aan de hand van die informatie kunnen wij wel een indicatie geven wat er precies aan de hand is.
Knopje indrukken en er gebeurt niets en het lampje op je tellerbak gaat ook niet branden dan licht het aan de schakelaar,Dit kun je heel mooi testen als de motor uit is,Je zet hem op contact (stand 2 dus niet starten Radio uit, ventielatie uit dus het liefst een stille omg ) dan zet je de bak in zijn 4 en druk je het knopje in, hoor jij klik van achter de asbak vandaan komen dan is het relais goed, en je moet dan in je tellerbak een groen lampje met nummer 5 zien branden, gebeurt dat niet haal dan het plaatje op de pook los en daar onder zitten 2 schroefjes waarmee de schakelaar aan de pook vast zit los, houd die 2 kabeltjes even tegen elkaar aan en luister dan of je hem hoort klikken(het relais) als hij dat dan wel doet is je schakelaar kaduuk, even een nieuwe (geloof vie estateservices.nl) of andere onderdelen verstrekkers en je kunt weer genieten.
is het hierboven geschreven juist wel goed dan zit er op de achterkant van de overdrive een kabel op de solenoid (die bedien jij via het OD relais met de schakelaar op de pook)Dit kabeltje wil nog wel eens roet in het eten gooien zoals Henk aanhaalt door los te gaan of corrosie.
chek dat eerst even en laat even weten hoever je bent gekomen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2013 11:01 #1390857
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Henk en Tom,
Hartelijk
Hallo Henk en Tom,
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik ga er even mee aan de slag.
Die reservebak is trouwens een normaal 5-bak, dus dat zal dan idd die m47 zijn.
Alleen is de 5-bak van een sedan en de overdrive dus van de station.
Nogmaals hartelijk dank, ik houd jullie op de hoogte!
Ivo
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik ga er even mee aan de slag.
Die reservebak is trouwens een normaal 5-bak, dus dat zal dan idd die m47 zijn.
Alleen is de 5-bak van een sedan en de overdrive dus van de station.
Nogmaals hartelijk dank, ik houd jullie op de hoogte!
Ivo
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2013 18:25 #1390872
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic s/s
Sedan of station maakt geen fluit uit voor de versnellingsbakken, die zijn onderling gewoon uitwisselbaar, je zit alleen met de verschillende lengte's van de aandrijfassen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2013 09:31 #1390912
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of de schakelaar die 4e versnellingstand voelt
Die was het bij mij, zit rechts boven/zijkant van de bak, heb destijds twee pootjes op het relais doorvebonden die naar deze schakelaar gaan, kan je uit het schema halen. Let op je kan dan in alle standen naar overdrive schakelen, alleen doen voor testen, ik zette hem perongeluk in overdrive in zijn achteruit....krakker de krak. Gelukkig zijn het taaie bakken
Heb wel zelf een sleutel moeten maken om de schakelaar zonder bak te verwijderen de schakelaar los te krijgen.
Mechanisch gaan de /overdrives niet snel stuk, zou dus eerst deze drie dingen nakijken doormeten:
schakelaar in de pook
4e stand detector
overdrive sellenoid
succes
Heb wel zelf een sleutel moeten maken om de schakelaar zonder bak te verwijderen de schakelaar los te krijgen.
Mechanisch gaan de /overdrives niet snel stuk, zou dus eerst deze drie dingen nakijken doormeten:
schakelaar in de pook
4e stand detector
overdrive sellenoid
succes
20-07-2013 09:37 #1390914
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Passen, met cardan ja.
Past er onder, je hebt echter 3 (of meer) bakken.
Men heeft bij Volvo niet voor niets voor de sterkere M46 gekozen bij de bouw van de wagen gok ik zo, dus ik zou zelf niet een M46 vervangen door een M47, eerder een M90.
- M47'oude' 5 bak (standaard bak)
- M46'oude' 4 bak met overdrive omdat de M47 het vermogen niet aankon (vooral bij turbo diesels gebruikt en blijknaar ook bij turbo benzine wagens)
- M90Vervangende 5 bak die geen vermogens issues heeft i.t.t. de M46
Men heeft bij Volvo niet voor niets voor de sterkere M46 gekozen bij de bouw van de wagen gok ik zo, dus ik zou zelf niet een M46 vervangen door een M47, eerder een M90.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2013 16:57 #1391015
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De M47 vijfbak wordt door
De M47 vijfbak wordt door volvo alleen toegepast op ongeblazen benzinemotoren. Alle turbomotoren zijn standaard voorzien van een sterkere M46 (4+OD) of vanaf '95 van een nog veel sterkere M90 versnellingsbak. Waarschijnlijk omdat de M47 niet opgewassen is tegen het koppel van de diesel en turbomotoren. Een M46 vervangen door een M47 is volgens mij vragen om problemen.
Ik zou óf de M46 proberen te repareren (tips hiervoor zijn al gegeven) óf een M90 versnellingsbak uit een '95+ volvo 940 turbo inbouwen. Dan heb je een echte vijfbak, die soepeler schakelt en sterker is.
Voor de ombouw heb je de volgende onderdelen nodig:
M46 vliegwiel + 940 TDI koppelingsplaat + drukgroep (LUK ....)
M90 versnellingsbak, versnellingspook en cardanas + hardyschijf.
Versnellingbaksteun van een 740/940 automaat of M90 + versnellingsbakrubber.
Keerringen voor de versnellingsbak en achterste krukaskeerring (vervang deze!!)
Mogelijk een 02-sensor bung + plug voor in je uitlaat.
Ik heb deze ombouw ook gedaan en het rijdt heerlijk. Als je besluit een M90 in te bouwen, zorg er dan voor dat je de voorste en achterste oliekeerring van de versnellingsbak vervangt voordat je de bak inbouwd en de achterste krukaskeerring, tenzij je van olievlekken op de inrit houdt.
Een M90 kun je zonder al te veel moeite in een 740 of 940 schroeven. Alle bevestigingspunten zijn reeds aanwezig. Het enige dat ik heb moeten aanpassen was de positie van de 02-sensor. Bij mij kwam deze tegen de M90 bak aan. De M90 is namelijk korter en breder dan een M46 bak.
Groet, Mark.
Ik zou óf de M46 proberen te repareren (tips hiervoor zijn al gegeven) óf een M90 versnellingsbak uit een '95+ volvo 940 turbo inbouwen. Dan heb je een echte vijfbak, die soepeler schakelt en sterker is.
Voor de ombouw heb je de volgende onderdelen nodig:
M46 vliegwiel + 940 TDI koppelingsplaat + drukgroep (LUK ....)
M90 versnellingsbak, versnellingspook en cardanas + hardyschijf.
Versnellingbaksteun van een 740/940 automaat of M90 + versnellingsbakrubber.
Keerringen voor de versnellingsbak en achterste krukaskeerring (vervang deze!!)
Mogelijk een 02-sensor bung + plug voor in je uitlaat.
Ik heb deze ombouw ook gedaan en het rijdt heerlijk. Als je besluit een M90 in te bouwen, zorg er dan voor dat je de voorste en achterste oliekeerring van de versnellingsbak vervangt voordat je de bak inbouwd en de achterste krukaskeerring, tenzij je van olievlekken op de inrit houdt.
Een M90 kun je zonder al te veel moeite in een 740 of 940 schroeven. Alle bevestigingspunten zijn reeds aanwezig. Het enige dat ik heb moeten aanpassen was de positie van de 02-sensor. Bij mij kwam deze tegen de M90 bak aan. De M90 is namelijk korter en breder dan een M46 bak.
Groet, Mark.
Moderators: Jerry Stam