Automaat en slepen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2013 00:11 #1098099
door V700 register
Automaat en slepen. is gemaakt door V700 register
Mensen,
Ik wilde even het volgende delen.
Vorige week wegens pech mijn auto een 100 kilometer moeten slepen wegens pech.
Ivm de gekozen route , de tijd en mijn humeur. Hebben we dat hele stuk in een keer met 80 kmh gereden.
Mijn 940 met zf22 bak gewoon hard en lang gesleept. Heel veel anders opties waren er op dat moment niet.
Geen gereedschap voor de aandrijfas los te halen en geen auto ambu.
Waarom meld ik dit, vandaag 20 km met de auto gereden nu hij het weer deed en, prima.
Ik ga er vanuit dat de bak een opdonder gehad heeft maar het was niet anders.
Ik ga wel kijken hoe hij het blijft doen.
Wat ook hielp in mijn besluitvorming , ik heb een reserve zf22 liggen. Dus mocht het fout gaan is de vrouw ook blij dat dat ding uit de schuur verdwijnt.
Ik heb nog 5 liter bak olie staan , zal van weekend kijken of het nog rood is. Anders vervang ik de olie.
Die bak olie is in september een jaar oud. Zal ook schelen.
Iemand andere ervaringen met slepen?
Ik wilde even het volgende delen.
Vorige week wegens pech mijn auto een 100 kilometer moeten slepen wegens pech.
Ivm de gekozen route , de tijd en mijn humeur. Hebben we dat hele stuk in een keer met 80 kmh gereden.
Mijn 940 met zf22 bak gewoon hard en lang gesleept. Heel veel anders opties waren er op dat moment niet.
Geen gereedschap voor de aandrijfas los te halen en geen auto ambu.
Waarom meld ik dit, vandaag 20 km met de auto gereden nu hij het weer deed en, prima.
Ik ga er vanuit dat de bak een opdonder gehad heeft maar het was niet anders.
Ik ga wel kijken hoe hij het blijft doen.
Wat ook hielp in mijn besluitvorming , ik heb een reserve zf22 liggen. Dus mocht het fout gaan is de vrouw ook blij dat dat ding uit de schuur verdwijnt.
Ik heb nog 5 liter bak olie staan , zal van weekend kijken of het nog rood is. Anders vervang ik de olie.
Die bak olie is in september een jaar oud. Zal ook schelen.
Iemand andere ervaringen met slepen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-06-2013 00:33 #1389840
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Kan 'ie wel hebben
Een ZF is (naar mijn mening) wat robuuster dan een AW. Kan 'ie wel hebben.
Alleen niet te vaak doen, en bij lange afstanden zo afentoe even een "afkoel pauze".
Verse olie vind 'ie ook wel lekker.
Heb ook een ZF gezien die op KVS heeft gedraait en het nog steeds doet.......
Groeten,Gerben
Alleen niet te vaak doen, en bij lange afstanden zo afentoe even een "afkoel pauze".
Verse olie vind 'ie ook wel lekker.
Heb ook een ZF gezien die op KVS heeft gedraait en het nog steeds doet.......
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2013 07:30 #1389843
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zf mag
je rustig iedere dag misbruiken 
leeft eeuwig en niet stuk te krijgen
20 ton per week weg sleuren en bomen uit de grond trekken.
met 1600 kg er achter haalt ie ook nog in boven de 80 km/uur.
dagelijks met wielspin vertrekken en rokende bandjes de bochten door.
zandpaden en ijsracen en nog veeeeeeeeeeeeel meer
en na jaren en 1x de olie afgelaten te hebben en ververst nog nooit iets aan gedaan of gehad
deze bakken zijn onvoorstelbaar taai
groet will
leeft eeuwig en niet stuk te krijgen
20 ton per week weg sleuren en bomen uit de grond trekken.
met 1600 kg er achter haalt ie ook nog in boven de 80 km/uur.
dagelijks met wielspin vertrekken en rokende bandjes de bochten door.
zandpaden en ijsracen en nog veeeeeeeeeeeeel meer
en na jaren en 1x de olie afgelaten te hebben en ververst nog nooit iets aan gedaan of gehad
deze bakken zijn onvoorstelbaar taai
groet will
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2013 18:28 #1390006
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ZF
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2013 19:34 #1390014
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 50 50 regel meen ik
ik meen ergens begrepen te hebben 50 km/h voor 50km.
Maar zoals gezegd, scheelde ook wel dat ik zo'n bak op reserve heb staan in de besluit vorming.
Maar zoals gezegd, scheelde ook wel dat ik zo'n bak op reserve heb staan in de besluit vorming.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2013 23:07 #1390025
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Officieel mag je de
Officieel mag je de automaten maar slepen met 30 km/h, liefste helemaal niet slepen.
Je geluk is denk ik dat je een ZF bak hebt. Deze heeft nl de aandrijving van de oliepomp aan de uitgaande as van de bak.
De AW's aan de ingaande as... dwz dat met slepen de pomp mee draait, dus niet droog loopt.
Dit wil niet zeggen dat slepen goed voor de bak is maar de zf kan meer hebben met slepen hierdoor. Ik zou het maar niet te vaak doen.
De ZF kan daarintegen weer heel slecht tegen het stilstaand in de vrij hoge toeren draaien (revven), alhoewel de bakken na 1987 minder moeite hiermee hebben dan ervoor.
Dit is weer een veel minder probleem voor de AW bakken, hier draait de pomp dan wel mee.
Ook dit is niet wenselijk voor alle automaten.
Vergeet niet, een automaat kan je niet vergelijken met een schakelbak. Is totaal anders. Automaat zit veel complexer in elkaar. Is zeer zeker ijzersterk maar bij onjuist gebruik veel minder vergeeflijk (en veel duurder in reparatie).
Misschien beetje off-topic, maar..
Wat heb je voor olie in je ZF-bak?
Dexron IId is wat volvo voorschrijft maar ZF adviseert tegenwoordig dexron III (getest door ZF).
Hierover waren tot een paar jaar geleden veel discussies over op heb web, 3 zou de bak in de soep draaien e.d. maar dat is zoals met meerdere zaken z'n geval onzin...
Dexron III geeft z'n warmte veel beter af dan IId. Hitte is een van de grootste vijand vam een automaat dus... (zal iedere automaten boer beamen).
Mocht er iemand meer info willen over de ZF4HP22, ga ff naar:
www.zf.com/corporate/en/meta/search_result_page.jsp
Hier staat van olie soort tot de onderdelen van de bak op de site.
De ZF4HP22 heeft een beetje slecht imago gekregen omdat de remmen in de bak tot 1987 bagger waren (ook in de bmw's, peugeot etc.) + nog een paar andere minpuntjes.
De bak is in 87 aangepast en sindsdien gewoon een goede automaat.
Ik persoonlijk vind hem fijner dan de AW-71L, fijner, soepeler en toch sneller schakelgedrag/schakelen, maar dat in mijn mening en hoeft natuurlijk niet de mening van een ander te zijn.
Ik heb 5 jaar met de 4hp22 gereden. De bak had er al bijna 3 ton op zitten en ik heb hem flink afgeragd. Toen de auto weg ging was de bak nog net zo goed als de 5 jaar eerder (wel olie 2x geheel ververst).
Grtz, Daniel
Je geluk is denk ik dat je een ZF bak hebt. Deze heeft nl de aandrijving van de oliepomp aan de uitgaande as van de bak.
De AW's aan de ingaande as... dwz dat met slepen de pomp mee draait, dus niet droog loopt.
Dit wil niet zeggen dat slepen goed voor de bak is maar de zf kan meer hebben met slepen hierdoor. Ik zou het maar niet te vaak doen.
De ZF kan daarintegen weer heel slecht tegen het stilstaand in de vrij hoge toeren draaien (revven), alhoewel de bakken na 1987 minder moeite hiermee hebben dan ervoor.
Dit is weer een veel minder probleem voor de AW bakken, hier draait de pomp dan wel mee.
Ook dit is niet wenselijk voor alle automaten.
Vergeet niet, een automaat kan je niet vergelijken met een schakelbak. Is totaal anders. Automaat zit veel complexer in elkaar. Is zeer zeker ijzersterk maar bij onjuist gebruik veel minder vergeeflijk (en veel duurder in reparatie).
Misschien beetje off-topic, maar..
Wat heb je voor olie in je ZF-bak?
Dexron IId is wat volvo voorschrijft maar ZF adviseert tegenwoordig dexron III (getest door ZF).
Hierover waren tot een paar jaar geleden veel discussies over op heb web, 3 zou de bak in de soep draaien e.d. maar dat is zoals met meerdere zaken z'n geval onzin...
Dexron III geeft z'n warmte veel beter af dan IId. Hitte is een van de grootste vijand vam een automaat dus... (zal iedere automaten boer beamen).
Mocht er iemand meer info willen over de ZF4HP22, ga ff naar:
www.zf.com/corporate/en/meta/search_result_page.jsp
Hier staat van olie soort tot de onderdelen van de bak op de site.
De ZF4HP22 heeft een beetje slecht imago gekregen omdat de remmen in de bak tot 1987 bagger waren (ook in de bmw's, peugeot etc.) + nog een paar andere minpuntjes.
De bak is in 87 aangepast en sindsdien gewoon een goede automaat.
Ik persoonlijk vind hem fijner dan de AW-71L, fijner, soepeler en toch sneller schakelgedrag/schakelen, maar dat in mijn mening en hoeft natuurlijk niet de mening van een ander te zijn.
Ik heb 5 jaar met de 4hp22 gereden. De bak had er al bijna 3 ton op zitten en ik heb hem flink afgeragd. Toen de auto weg ging was de bak nog net zo goed als de 5 jaar eerder (wel olie 2x geheel ververst).
Grtz, Daniel
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2013 23:09 #1390026
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Op de ZF site in de
Op de ZF site in de zoekfunctie niet zf4hp22 maar 4hp22 typen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2013 13:54 #1391781
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie wissel
Gisteren toch maar even een gedeeltelijke olie wissel gedaan.
Ik had nog 2 liter D2 olie staan van zelfde merk als wat er inzit.
Met een pela olie pomp precies 2 liter door de pijlstok er uit gehaald.
Wel jammer dat uithalen prima gaat door de pijl stok, maar vullen is even een gepriegel. Nou ja met een zelfgemaakt trechtertje van een flesje er 2 liter mooie rode olie in gedaan.
Wat er uit kwam was toch best wel zwart, het stonk nog niet, maar duidelijk wel zwart. Zat er nu een 50000 km in denk ik ongeveer.
Vandaag met z'n 4'n en aanhanger van Olst naar Amstelveen. Gelijk even goed gebruiken
Ik heb nog een fles met 5 liter staan als ik nou elke 1000 km even 2 liter wissel heb ik de boel weer een stuk roder denk ik zo
Nu rustig aan gereden, dus nog niet perse gemerkt nog. Lijkt soepeler maar misschien denk ik dat alleen
Vanavond even alleen op pad en even kijken hoe en of wat. Vooral bij volgas merk ik het beste of hij weer soepel schakelt.
Ik had nog 2 liter D2 olie staan van zelfde merk als wat er inzit.
Met een pela olie pomp precies 2 liter door de pijlstok er uit gehaald.
Wel jammer dat uithalen prima gaat door de pijl stok, maar vullen is even een gepriegel. Nou ja met een zelfgemaakt trechtertje van een flesje er 2 liter mooie rode olie in gedaan.
Wat er uit kwam was toch best wel zwart, het stonk nog niet, maar duidelijk wel zwart. Zat er nu een 50000 km in denk ik ongeveer.
Vandaag met z'n 4'n en aanhanger van Olst naar Amstelveen. Gelijk even goed gebruiken
Ik heb nog een fles met 5 liter staan als ik nou elke 1000 km even 2 liter wissel heb ik de boel weer een stuk roder denk ik zo
Nu rustig aan gereden, dus nog niet perse gemerkt nog. Lijkt soepeler maar misschien denk ik dat alleen
Vanavond even alleen op pad en even kijken hoe en of wat. Vooral bij volgas merk ik het beste of hij weer soepel schakelt.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2013 21:56 #1391884
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic In één keer
Alles in één keer verversen.
Nu vervang je de olie gedeeltelijk, maar het meeste vuil blijft zitten.
Dat mengt zich dan weer met de nieuwe olie, die dan eigenlijk gelijk weer vuil is..........
Nu vervang je de olie gedeeltelijk, maar het meeste vuil blijft zitten.
Dat mengt zich dan weer met de nieuwe olie, die dan eigenlijk gelijk weer vuil is..........
Moderators: Jerry Stam